וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מחאת מבקשי המקלט לא תהפוך למשבר מדיני

8.1.2014 / 10:46

התקשורת העולמית החלה לגלות עניין במחאת מבקשי המקלט בישראל, מה שצפוי "להעיר" ביקורת כלפי ישראל שתנוצל על ידי דורשי רעתה. דני אילון מסביר כיצד לנהוג כדי להימנע מכך

צילום: שי מכלוף, יוסי ציפקיס, קובי אליהו; עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

(צפו במסיבת עיתונאים של מבקשי המקלט, שלישי)

בעיית השוהים הבלתי חוקיים עלולה להפוך במהרה מבעיה פנים-ישראלית לנזק תדמיתי ומדיני לישראל. המחאות של הימים האחרונים והתמונות של אלפי המפגינים נגד מדינת ישראל מופצות ברחבי העולם, והתקשורת הבינלאומית, שהייתה עד כה אדישה לסוגיה, מתחילה לגלות עניין במה שנתפס כ"יחס הלא צודק ולא אנושי של ישראל כלפי פליטים חסרי ישע".

סימן מדאיג ראשון הגיע השבוע מסוכנות האו"ם לפליטים שמתחה ביקורת נוקבת על טיפולה הכושל של ממשלת ישראל בזרים מחפשי העבודה. האו"ם וסוכנויותיו הפכו מזמן לזירת ניגוח פוליטי בישראל, ויש לצפות כי הבלוק הערבי שפועל נגד ישראל במועצה לזכויות אדם ינצל את המשבר כדי לתקוף את ישראל בזירה הבינלאומית גם בסוגיה זו.

מחאת מבקשי המקלט - כותרות אחרונות:
רוצים להשליך מהגרים לכלא? קחו אותי קודם / דעה
מבקשי המקלט הודיעו על שביתה ללא מגבלת זמן
אלפי זרים הפגינו בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
פצצת זמן מדינית. הפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן

מערך ההסתה הפלסטיני נגד ישראל עלול לנצל את בעיית השוהים הבלתי חוקיים כמנוף נוסף לדה-לגיטימציה נגדה. הפלסטינים ובעלי בריתם יוכלו להציף את הבעיה באמצעות ארגונים חוץ-ממשלתיים ותקשורת עוינת באופן שעלול לגרור גינויים גם מצד ממשלות ופרלמנטים ידידותיים בדרך כלל לישראל.

על אף שלישראל נימוקים פורמליים חוקיים המעוגנים בדין ובאמנות הבינלאומיות, אפילו טובי הדיפלומטים שלנו ייתקלו באוזניים אטומות. דיווחים על רדיפות פליטים חסרי ישע ודימויים של יחס לא הומאני כלפיהם, בין אם על ידי מדיניות ממשלתית קשוחה, רשויות אכיפת החוק, או אפילו אזרחים פורעי חוק חזקים יותר מטיעונים משפטיים ורטוריקה דיפלומטית על מצבה הייחודי של ישראל בסביבה מזרח-תיכונית מסוכנת ועוינת.

רה"מ בנימין נתניהו בטקס סיום בניית הגדר עם מצרים, ינואר 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
מצבה הייחודי של ישראל לא תספק את המערב. גדר הגבול בדרום/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

נהירת השוהים הלא-חוקיים לישראל בעשור האחרון הציבה בפני המדינה בעיה קשה בעלת משמעויות מרחיקות לכת לכלכלת ישראל, למרקם החברתי בה, לצביונה ולביטחונה הלאומי. המשמעויות השליליות לתופעה חמורה זו הצדיקו מהלכים בלתי שגרתיים בכדי להגן על גבולות ישראל. הקמת הגדר בגבול הדרומי של ישראל הייתה מהלך יעיל שהצדיק את עצמו ועצר את זרם המסתננים.

האתגר הגדול שנותר בפני ממשלת ישראל הוא הטיפול ב-55 אלף השוהים הבלתי חוקיים שנמצאים כבר בארץ. הפתרון שאליו יש לחתור הוא מציאת מדינות מקלט אחרות לפליטים המנועים מלחזור למדינות המוצא וזכאים להגנה בהתאם לאמנות הבינלאומיות.

לבחון את שילובם באופן זמני

המצב כיום, שבו המסתננים נזרקים לדרום תל אביב כמעמסה על תושבי דרום העיר ועיריית תל אביב ללא כל כלים להתמודד עם הצרכים הקיומיים הבסיסיים של פרנסה, מזון ומחסה, הוא פצצה מתקתקת חברתית, כלכלית ומדינית.

לשם נטרול בעיה נפיצה זו, ראוי לבחון דרכים לשילובם הזמני בשוק העבודה ברחבי ישראל בהתאם לדרישות לידיים עובדות. עם תכנון מערכתי נכון, עובדים אלו יוכלו למלא את המכסות של העובדים הזרים שממילא מגיעים לארץ לעסוק בתחומי חקלאות תעשייה ובניין. העסקתם של השובים באופן מוסדר תאפשר לתת מענה לצרכיהם הקיומיים, תסיר את הבעיה מפתחם של תושבי דרום תל אביב הזכאים לחזור לשגרת חייהם. הבונוס יהיה מניעת כאב ראש מדיני מיותר לישראל.

דני אילון שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ


לכל הטורים של דני אילון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully