וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי זרים הפגינו בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"

המפגינים מחו על כליאת חבריהם במתקן חולות, ובמסגרת המחאה הם גם הכריזו על שביתה בת 3 ימים. השף אייל שני, המעסיק עשרות מבקשי מקלט: "המדינה לא מאפשרת להם קיום בסיסי"

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אלפי מבקשי מקלט ותומכיהם התקבצו הבוקר (ראשון) להפגין בכיכר רבין בתל אביב לאחר שצעדו לשם מגינת לוינסקי בדרום העיר, במחאה על החוק למניעת הסתננות ועל כליאתם של מבקשי מקלט במתקן "חולות" בדרום. המפגינים קראו "חופש, חופש, לא עוד כלא", ונשאו שלטים שעליהם מספרי אסיר, ושלטים שעליהם נכתב "אנחנו בני אדם". אמש הם הודיעו גם על שביתה כללית, על אותו הרקע, ולא יגיעו לעבודה במשך שלושה ימים שהחלו היום.

סלאח 25, מבקש מקלט מדרפור שוהה בישראל זה חמש שנים והבוקר הגיע לכיכר במקום לעבודתו כפועל בניין בחברת סולל בונה. "היה לי חשוב להגיע לכאן כדי לומר לממשלת ישראל שאנחנו פליטים ומגיעות לנו זכויות לא רק של פליטים אלא של בני אדם", אמר סלאח. לדבריו, מעסיקיו הבינו את השביתה ותמכו בכך שלא הגיע הבוקר. "המנהלים והחברים לעבודה מבינים את המצב שנקלענו אליו, והם לא רוצים לראות אותי ואחרים עוזבים לכלא, כשלא עשינו דבר רע ואנו עובדים טובים שרק באים להרוויח כסף כדי לחיות", ציין.

עוד בוואלה! חדשות:
"60 שעות של קיפאון": ארצות הברית נערכת לשיא הסערה
מי חטף ושרף את איש העסקים החרדי בניו יורק?
מצבו של ראש הממשלה לשעבר שרון מוסיף להיות קריטי

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
ההמונים בכיכר, הבוקר/יותם רונן

מארגני ההפגנה כולם אזרחי אריתראה וסודן, הגיעו לבושים באפודים זוהרים ולא היו מעוניינים להתעמת עם כוחות הביטחון הרבים שמאבטחים את האירוע. גם המפגינים שמרו על הסדר, ומילאו אחר הנחיות המארגנים, שקראו להם לשבת, לקום ולהצליב ידיים.

"חשוב לנו שישראל תבין שאנחנו לא האנשים שהממשלה מנסה לצייר אותנו" הסביר סמה, מבקש מקלט מאריתריאה השוהה בישראל קרוב לשש שנים ועובד זה ארבע שני בבית אבות. "החלטנו על השביתה בגלל מדיניות משרד הפנים שהחלה שבוע שעבר כשעוצרים בלי הבחנה, ואני או מעסיקיי לא יודעים מה יהיה בשבוע הבא כשאני לא יודע אם יכול לצאת או לא. אם לא נשבות היום מחר יהיה גרוע יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. דנה ויילר-פולק, מערכת וואלה!
"לתת בחזרה כבוד לשכונה". הכיתוב על אפודי הסדרנים בהפגנה/מערכת וואלה!, דנה ויילר-פולק

בין הנואמים בהפגנה היה גם השף אייל שני, המעסיק 70 מבקשי מקלט בחמש המסעדות שבהן הוא שותף. "הפגיעה בנפש היום גדולה הרבה יותר מהפגיעה הפיזית של עובדים שלא מגיעים לעבודה", אמר שני לוואלה! חדשות. "אני חש פגיעה אישית היום כשיש אצלנו בני אדם שנושאים בנטל משותף, אך המדינה לא מאפשרת להם קיום בסיסי של בני אדם, לא מאפשרת תנאי מחייה בסיסיים. אני רגיל לשרת את האדם העשיר, הלבן, אך הדרך היא לעשות זאת כרובין הוד".

לדברי שני, הוא ניסה להעסיק ישראלים, אך איש מהם לא מוכן לשטוף כלים או לנקות שירותים. "הם לא מוכנים להיות בצל ובחשכה, וככה מתנהגת האנושיות לכל אורך השנים", אמר שני. "הקיום שלנו כאן לא ברור ביטחונית וערכית, אבל אנחנו עם שקם כתולדה מרדיפה ואל לנו לנהוג באותה צורה, אנו צריכים ללמוד מההיסטוריה. תנו להם להיטמע, הם חלק מבוני הארץ הזו, ובעוד 50 שנה יהיו אחרים, זו דרכו של העולם".

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
"עובדים טובים שרק באים להרוויח כסף כדי לחיות"/יותם רונן

מדובר בצעד נוסף במחאתם של מבקשי המקלט והמסתננים שכללה צעדות מהמתקן לבאר שבע והפגנות בירושלים ובתל אביב. "אנו מבקשים מהממשלה להפסיק את מעצר מבקשי המקלט ולשנות את החוק. לא פשענו ולא מגיע לנו להיות בכלא. לא מגיעה לנו השפלה כזו", אמר הטום, מבקש מקלט מארתריאה ואחד ממארגני השביתה.

אחרי הצעדה וההפגנה היום, מחר צפויים מבקשי המקלט לפנות באופן רשמי לנציבות האו"ם לפליטים בישראל וכן לשגרירויות זרות. הם יבקשו לחייב את ממשלת ישראל לשאת באחריות כלפי מבקשי המקלט ולנהוג בהם על פי אמנת הפליטים והחוק הבינלאומי.

"על המדינה לספק פתרונות"

מי שצפוי לספוג מכה קשה בימים הקרובים הם המעסיקים השונים בהם מסעדות, חברות נקיון ומלונות. "מהרגע ששמענו על התכנון הזה אנחנו מחפשים אנשים גם מתחת לאדמה כשהשביתה הזו יוצרת לנו בעייה קשה ובלתי נסבלת", הסבירה אתי קריחילי, מנהלת גיוס ופעולות רווחה ברשת "ישרוטל" המעסיקה כ-900 מבקשי מקלט ב-17 מלונותיה ברחבי הארץ, "המלונות שלנו מלאים ביום ראשון בבוקר ופשוט אין לנו אנשים, הגענו למצב שאנו פונים לכלל העובדים ורק מחפשים אנשים שיסייעו לנו בימים הקרובים. היינו לצד מבקשי המקלט עוד מהיום הראשון ואנו עדיין איתם ויכולים להבין אותם אך על המדינה לספק פתרונות".

קריחילי מבהירה כי כל ניסיונות הרשת לגייס עובדים ישראלים נכשלו. "המצב היום הוא שמבקשי המקלט נקלטים בשלל תפקידים בהם מלצרים, טבחים, אנשי אחזקה, חדרנים, ניקיון כי ישראלים פשוט לא מגיעים לא משנה כמה אנו מגדילים את השכר, נותנים מענקי התמדה. על המדינה לשבת גם איתנו המעסיקים ולגבש פיתרון של הקצאת עובדים זרים או מבקשי מקלט שלא ניתן לגרש, אז כל הצדדים יהיו מרוצים ולא נצטרך להתמודד עם מצב יש תיירות ואנו בתפוסה מלאה אך אין מי שייתן שרות, זו מצב בו ישראל יורה לעצמה הרגל".

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
"אנחנו בני אדם"/יותם רונן

"התחלנו בצעדת מחאה, המשכנו בהפגנות וכעת אין לנו ברירה אלא לפתוח בשביתה כדי שאולי מישהו יקשיב לנו", הסביר הטום, השוהה בישראל זה שש שנים. לדברי הטום, שבימים אלה לומד באוניברסיטה ולא עובד, ההחלטה על שביתה נועדה לעורר הזדהות מצד הישראלים. "לא הגענו לכאן כדי לעבוד אלא כדי לקבל הגנה. אבל כל עוד איש לא בודק את בקשות המקלט שלנו אין לנו ברירה ועלינו לעבוד, כי אנו חייבים להתקיים", אמר, והוסיף: "אלפי עובדים לא יגיעו מהיום לעבודה במסעדות, במלונות, בישיבות ובאלפי מקומות נוספים כדי להעלות את המודעות בקרב הישראלים לכך שאין בכוונתנו לפגוע בהם. כנראה רבים יושפעו מהשביתה ואנו מקווים שיבינו אותנו".

אמש קיימו מבקשי המקלט אספת חרום בגן לוינסקי, שבמהלכה סיכמו את הפרטים האחרונים של השביתה. "יציאתנו לשביתה לא מופנית נגד המעסיקים אלא מדובר בפעולת מחאה. אנו מודעים לסיכון הכרוך בשביתה - אנו עלולים לאבד את מקומות העבודה שלנו ואת מקור פרנסתנו, אבל הצעד הזה נועד להבהיר לחברה הישראלית שברחנו לכאן בשל הסכנה הנשקפת לחיינו במדינות המוצא. אנו מבקשי מקלט מדיני. כמו כל אדם, גם עלינו להתפרנס על מנת לחיות בכבוד - אך עבודה אינה הסיבה בגינה הגענו לישראל", אמרו מארגני השביתה.

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
מבקשי מקלט מפגינים בתל אביב/יותם רונן

נוסף על כך, מבקשים המארגנים להבהיר: "בשנים האחרונות ממשלת ישראל מסיתה נגדנו בצורה שיטתית. נבחרי ציבור ושרים בממשלה מציגים אותנו באופן שקרי כמסתננים, כשוהים בלתי חוקיים וכמהגרי עבודה, בזמן שבקשות המקלט שלנו לא נבדקו בצורה הוגנת ומעמדנו בישראל לא הוכרע. אנו קוראים לציבור הישראלי שלא להאמין לשקרי הממשלה. אנו קוראים לתושבי ואזרחי ישראל לתמוך בדרישות הבסיסיות שלנו - לבדוק את בקשות המקלט שלנו בצורה הוגנת ושקופה, להסדיר את שהייתנו בישראל בצורה חוקית ולהעניק לנו זכויות אדם בסיסיות על מנת שנוכל לחיות כאן בכבוד עד אשר נוכל לשוב למולדתנו".

כמו כן מתייחסים מבקשי המקלט למצוקת תושבי השכונות שבהם רובם מתגוררים: "אנו מודעים למצוקתם של תושבי השכונות בדרום תל אביב. אנו חיים בקרבם, רואים את ההזנחה ברחובות, את הגידול הלא-פרופורציונלי במספר התושבים בשטח כה קטן ושומעים את צעקתם. אנו מבינים מאבקם אך זכויותיהם נפגעות כתוצאה ישירה ממדיניות הממשלה שהפקירה אותנו במהלך שנים וזרקה אותנו לדרום תל אביב חסרי כל למאבק הישרדות".

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
אלפי מבקשי מקלט שובתים ומפגינים בתל אביב. יוסי ציפקיס
אלפי מבקשי מקלט שובתים ומפגינים בתל אביב/יוסי ציפקיס
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully