וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: כך קרס מערך ההגנה האווירית של סוריה

6.5.2013 / 16:15

מעטפת ההגנה שהיתה בעבר אימת טייסי הקרב הישראלים סובלת בשנים האחרונות מיותר ויותר "חורים". ציוד מיושן, פגעי מלחמת האזרחים ובריחת הרוסים איפשרו את המתקפות השבוע

צילום: דניאל בוק, מור שאולי, רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

מתחת לרדאר, ומעליו: שתי התקיפות שבוצעו על פי פרסומים זרים על ידי צה"ל בפרברי דמשק בשבוע האחרון מעידים יותר מכל על קריסת מערך סוללות הטילים נגד-מטוסים של סוריה שהיו בגדר אימת טייסי חיל האוויר במשך יותר משלושה עשורים. בריחת היועצים הרוסים במהלך מלחמת האזרחים במדינה המשוסעת בשנתיים האחרונות, פגיעה של כוחות המורדים בחלקי המערך וירידה באיכות הציוד של המערכות שנבנו בעמל רב של הנשיא לשעבר, חאפז אסד, וממשיך דרכו, בנו בשאר - הם שאפשרו את שתי המתקפות האחרונות.

ביוני 1982 יצאו מטוסי חיל האוויר הישראלי להתקפה נגד מערך ההגנה האווירי הסורי שהוצב בבקעת הלבנון. במהלך סדרה של תקיפות, השמיד חיל האוויר, בפיקודו של אלוף במיל' דוד עברי, את כל מערך טילי הקרקע אוויר של צבא סוריה שהוצב בלבנון שעד אז נחשב לפאר היצירה הסובייטית ולכן הצלחת טייסי חיל האוויר הדהימה את ברית המועצות ועוררה סקרנות במערב. מבצע "ערצב 19" הוגדר באותם ימים כפריצת דרך בתחום הלוחמה האלקטרונית, שימוש בפצצות מונחות וטקטיקה להתמודדות עם מכ"ם. כמו כן, במהלך המבצע נעשה לראשונה שימוש בטיל "אגרוף סגול" תוצרת ארצות הברית שהיה מאתר ופוגע במערכות מכ"ם פולטי קרינה. על פי פרסומים זרים, כבר במבצע זה חיל האוויר הישראלי הפעיל מל"טים להטעות את מערכות המכ"ם של הצבא הסורי כדי לדמות מטס של מטוסי קרב. במבצע הושמדו 15 סוללות נגד-מטוסים מסוג SA-6, שתי סוללות SA-2, שתי סוללות SA-3, מספר סוללות SA-8 ויותר מ-20 מטוסי מיג סורים.

יפתח שפיר, ראש פרויקט המאזן הצבאי במזרח התיכון של המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר הבוקר, כי "בעקבות המבצע המוצלח שזכה לתהודה בינלאומית והתערערות הביטחון של ברית המועצות במערכות שלהם, הבינו בסוריה כי יהיה להם מאוד קשה להתמודד עם העליונות האווירית הישראלית ולכן הם עברו לרכוש טילים מסוגים שונים אך לא זנחו את רכש מערך ההגנה האווירי והמשיכו להצטייד בו ולשכלל אותו כשהם נהנים מתמיכה רוסית קרובה מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פאתח 110 - הטילים שדווח כי הושמדו בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מסקירה מודיעינית של סוכנות המודיעין במשרד ההגנה האמריקאי ועל בסיס פרסומי מחקרים של נאט"ו ושל המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, עולה כי בידי הצבא הסורי נכון לשנת 2013, יש ארסנל נשק שאמור להגן באופן יעיל על המרחב האווירי גם אם מטוסים לא חוצים את שמי המדינה.

מהנתונים עולה כי ארסנל הנשק של הצבא הסורי נכון לשנת 2013 כולל עשרות סוללות של נשק נגד-מטוסים, לטווחים שונים ובעלי ראשי נפץ במשקלים משתנים.

כך למשל, צבאו של הנשיא אסד מחזיק ב-40 סוללות מסוג SA-2 (שנמסרו בשנת 1971). מדובר במערכת מיושנת שהדור הראשון שלה פותח בשנות ה-50' ומטרתה להתמודד עם מפציצים ומטוסי צילום שטסים בגובה רב. טווח היירוט של הטיל השוקל 2.5 טונות מגיע ל-20 קילומטרים. מערכות דומות נמצאות בידי הצבא המצרי. כן, ברשות הצבא הסורי 40 סוללות מסוג SA-3 (שנמסרו בשנת 1971). זו מערכת משלימה לSA-2 ומטרתה להשמיד מטוסי אויב בטווח של 15 עד 35 קילומטרים עם ראש קרבי של 70 קילוגרמים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת נגד מטוסי צילום וריגול SA-2/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2000 שודרגה המערכת וכונתה "פצ'ורה 2" וטווח הפעולה שלה על פי דוחות של נאט"ו, הורחב משמעותית. לפי טענת הרוסים, הטיל יכול להתמודד גם עם טילי שיוט.

עוד בידי הצבא הסורי שמונה סוללות מסוג SA-5 (שנמסרו בשנת 1983). מדובר במערכת שיכולה ליירט בטווחים בינוניים ורחוקים מטוסי בקרה אוויריים. הטיל מסוגל לפגוע במטרות שנעות במרחק של 150 עד 300 קילומטרים וביכולתו לתקן את המעוף באמצעות אלומת רדיו כאשר להתבייתות הסופית הוא מפעיל מכ"ם חצי-אקטיבי. בשנת 2001 שיגר צבא אוקראינה טיל מסוג זהה לעבר מטוס רוסי והרג 78 אזרחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיירט מטוסים במרחק של בין 150 ל-300 קילומטרים. SA-5/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, בידי הצבא הסורי 50 סוללות SA-6 (שנת אספקה 1973). מדובר בסוללת טילי קרקע-אוויר ניידת נגד-מטוסים בגובה נמוך עד בינוני המיועדת להגן על מטרות קרקעיות מפני התקפה אווירית. המכ"ם של המערכת מסוגל להינעל על מטרות בטווח של 75 קילומטרים. במלחמת יום הכיפורים, הפילו סוללות דומות יותר מ-20 מטוסי חיל האוויר הישראלי.

עוד מצויד הצבא הסורי ב-14 סוללות SA-8 (שנת אספקה 1982). על פי דיווח של נאט"ו, מדובר במערכת טילי קרקע-אוויר ניידת שמיועדת לפגוע במטוסים ברום נמוך. טווח הגילוי של המכ"ם הוא 35 קילומטרים והוא יכול להסתייע במערכות מכ"ם חיצוניות.

למערך הנ"מ הסורי גם שמונה סוללות "פנציר" (שנת אספקה 2008). בשנה שעברה הפילה המערכת מטוס פנטום טורקי וגרמה למתיחות בין דמשק לאנקרה. זו מערכת ניידת משולבת של תותחים וטילי קרקע נגד כלי טיס, כולל מזל"טים וטילי שיוט (שיפור של ה-SA-19). כל תותח מסוגל לירות 2,500 כדורים לדקה לטווח של עד ארבעה קילומטרים והטיל שנושא ראש נפץ קרבי של 15 קילוגרם פועל בטווח יעיל ברדיוס של 12 קילומטרים. מדובר במערכת המתקדמת ביותר של צבא סוריה להגנה מפני טילים. מערכת שכזו הותקפה על פי פרסומים זרים בחודש ינואר השנה על ידי חיל האוויר הישראלי. המערכת מסוגלת לפגוע בכלי טיס בטווח של 50 קילומטרים. בסוף שנת 2011 השתמש הצבא הסורי במערכת כדי להפגין את יכולותיו ולהרתיע את המערב מלהתערב בענייניו במהלך תרגיל צבאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפילה למעלה מ-20 מטוסים של חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים. SA-6/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכת נגד-מטוסים מאיראן: TOR-M1 (שנת אספקה 2008). מדובר בשדרוג של מערכת ה-SA-15 שיוצרה לראשונה בשנות ה-80'. זו מערכת נשק נגד-מטוסים, מסוקים, טילי שיוט, חימוש מונחה מדויק, וכלי טיס לא מאוישים. יתרונה הוא פעולה בתנאי מזג אוויר קשים. המכ"ם של המערכת יודע לזהות עשרות מטרות בו-זמנית ולעקוב אחרי עשר מטרות במקביל. טווח היירוט היעיל הוא שני קילומטרים. מהירות הטיל היא 2.8 מאך.

עוד נושאים עמם החיילים הסורים טילי כתף מסוג "איגלה": מדובר בטילים בעלי כושר פעולה גבוה שמאפשרים שיגור טיל באמצעות הנחיית אינפרא-אדום נגד כלי טיס בגובה נמוך. בנוסף לכך, מפעיל הצבא הסורי יותר מעשרה סוגי מכ"ם שונים, בעלי יכולות שונות, חלקם מהמתקדמים שיש לצבא הרוסי. יש להדגיש כי הרוסים העבירו בשנים האחרונות אמצעי לוחמה אלקטרונית ושבשי GPS כדי להקשות על פעילות אווירית מעל שמי סוריה או בסביבתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ה"פנציר" בפעולה. שיפור של מערכת SA-19/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל אלו יחד, כאמור, לא הצליחו לסייע לצבא הסורי לבלום או לשבש את המתקפה האווירית שיוחסה לישראל על פי פרסומים זרים. יפתח שפיר, התייחס למערך ההגנה האווירי של הצבא הסורי. "לא ברור עדיין במדויק מה מצבם של הסורים אחרי שנתיים של לחימה. אין ספק שיש שחיקה עצומה. כידוע, מערכות ההגנה האוויריות לא נכנסו לשימוש בשנתיים האחרונות מאחר שלמורדים אין מטוסים. ברור שרמת הכשירות והדריכות ירדו פלאים. גם ידוע שחלק מהמערכות נפגעו על ידי המורדים אך לא ברור אילו מערכות ובאיזה היקף".

גורם בכיר לשעבר באמ"ן שחקר את הזירה הסורית התייחס ליכולות הצבא הסורי ואמר כי "הצבא הסורי סובל מבעיה חמורה של כשירות וגיוס של כוח אדם טרי. זה לא סוד שהצבא הסורי שקוע בפעילות ביטחון שוטף ולא מסוגל להתאמן ברמה שמצופה ממערכי ההגנה האוויריים שלו. מרבית הקצינים והחיילים הרוסים שהפעילו עבורו חלק מהמערכות כמו גם בעת הפלת מטוס הפנטום הטורקי, כבר לא יושבים לצדו בסוללות השונות ולכן כשירותו ירדה והפכה אותו לחדיר".

טייס קרב לשעבר בחיל האוויר הישראלי שלקח חלק במבצע "ערצב 19" וחשוף גם היום ליכולות חיל האוויר, סירב להתייחס לפעילות בסוריה שיוחסה לישראל אך אמר בשיחה עם וואלה ! חדשות כי "לחיל האוויר הישראלי יש יכולות מדהימות בתחום הטקטיקה המבצעית, מערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות, אמצעי לחימה מהמתקדמים בעולם שמאפשרים לו חופש פעולה והוא חייב לשמור על כך בכל מחיר. אני שמח להדגיש שחלק לא מבוטל מהיכולות הללו הן מערכות 'כחול לבן' שבשעת הצורך יודעות להערים על האויב ולבצע את מה שצריך מבלי להשאיר חתימה. זה קרה בעבר ולהערכתי זה יקרה בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully