וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד גדול לאדם: המין האנושי יוצא ממערכת השמש?

21.3.2013 / 12:15

אחרי שגמאה 18 מיליארד ק"מ טוענים מדענים כי החללית וויאג'ר 1 מרחפת כעת בתחום חדש ומסתורי. בנאס"א מרגיעים: יש עוד זמן. הגשושית מצוידת בתקליטים למקרה שתיתקל בחוצנים

צילום: נאס"א, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

(צפו בכתבה מרגע היוודע יציאת החללית ממערכת השמש)

מדענים טוענים כי גשושית החלל וויאג'ר 1, ששוגרה ב-1977 יחד עם "אחותה" התאומה וויאג'ר 2 כדי לחקור את כוכבי הלכת, חצתה את הגבול לעולם אחר. אם נכון הדבר, תהיה זו הפעם הראשונה שעצם שנבנה בכדור הארץ יוצא את תחום מערכת השמש בצורה עצמאית. ואולם, בעקבות הפרסום הבהירו בנאס"א כי אין די ראיות להצביע על כך שהחללית עזבה את מערכת השמש.

החללית נמצאת כעת במרחק של יותר מ-18 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ. בקיץ האחרון הבחינו מדענים בשינויים משמעותיים בשני סוגים של מדידות קרינה קוסמית שביצעה הגשושית, האחד שנמדד בתוך מערכת השמש והשני שקיים רק בתווך הבין-כוכבי, תערובת דלילה של חלקיקים הפזורה בין הגלקסיות. כעת, לדברי המדענים, ניתן להסיק שכלי החלל חצה את המרחק הסופי והמיוחל. הממצאים צפויים להתפרסם במאמר בכתב העת Geophysical Research Letters.

הדמיה של גשושית החלל וייאג'ר 1. רויטרס
העצם הראשון שנבנה בכדור הארץ ועוזב את מערכת השמש. הדמיה של החללית וויאג'ר 1/רויטרס

ראש צוות האסטרונומים של תכנית הוויאג'ר, פרופ' ביל וובר מאוניברסיטת ניו מקסיקו, אמר כי החללית מדדה לאחרונה רק אחוז אחד ממספר החלקיקים שהיה אמור להיות באזור הקיים בתוך מערכת השמש, ומדדה לעומת זאת פי שניים מכמות החלקיקים הבין-כוכבית.

בסוף השנה שעברה העריכו מדענים כי החללית עלתה על מעין "אוטוסטרדה מגנטית", המחברת את השדה המגנטי המקיף את השמש ואת השדה המגנטי הבין-כוכבי. ואולם, המדענים עדיין מהססים לקבוע בפה מלא כי החללית כבר חצתה את הגבול אל העולם הלא-מוכר. פרופ' וובר אמר כי הגשושית נמצאת כעת במין אזור דמדומים שבין קצה ההליוספרה - השדה המגנטי העוטף את השמש - ובין התחום שנמצא מעבר לו. "כל מה שאנו מודדים עכשיו הוא שונה ומרגש", אמר וובר.

הדמיה של גשושית החלל וייאג'ר 1. רויטרס
החללית נמצאת כעת באזור דמדומים שונה ומרגש/רויטרס

במהלך מסע של כ-35 שנים חקרה וויאג'ר 1 את כוכבי הלכת צדק, שבתאי ונפטון ואת 48 הירחים שחגים סביבם, בעוד שוויאג'ר 2 שוגרה במסלול מקביל ונמצאת כ-2 מיליארד קילומטרים מאחור. אנשי נאס"א ציידו את החלליות בתקליטים עשויים זהב שמכילים תמונות וקולות של בני אדם וכן של התרבות האנושית, כדי לקדם בברכה חוצנים שהן עשויות לפגוש במהלך המסע.

החלליות, שמונעות באמצעות אנרגיית פלוטוניום, מתוכננות לפעול בכוחות עצמן עד שנת 2025. לאחר מכן, גוף הגשושיות ימשיך לנוע בין כוכבים בגלקסיית שביל החלב, אך ללא יכולת לשדר מידע לכדור הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully