וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט נכנס למשרד הכלכלה והמסחר: "המחאה מתנקזת לפה"

אחרי ההשבעה - השרים מתחילים לעבוד. שטייניץ חזר אלפי שנים כדי להרגיע את לפיד: "גם יוסף לא גמר אוניברסיטה". יעלון נכנס לביטחון בטקס חגיגי בבסיס הקריה: "חרדת קודש"

צילום: עומר מירון, מור שאולי, טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, נכנס היום (שלישי) לתפקיד שר הכלכלה והמסחר. "לא אגזים ואומר שעיניי העם נשואות למקום הזה, כל המחאה החברתית שראינו בשנים האחרונות, כל הקשיים מתנקזים לכאן", אמר בטקס חילופי התפקידים. "כי הבעיה מספר אחת בישראל היא עומס המחייב, פשוט קשה כאן ונהיה קשה יותר לחיות במדינת ישראל - המשכורות נמוכות מדי וההוצאות גבוהות מדי".

"אין יום שאני מסתובב שלא בא אליי אדם כזה או אחר ואומר "עזוב פוליטיקה, פשוט קשה כאן' וזה לא התפנקות אלא בעיה אמיתית", המשיך. "כל המדינה מסתכלת עלינו ורוצה פתרונות לעניין והמשרד הזה יהיה מוטה לעניין של להפיג קושי גדול של אזרחי ישראל. אין ציונות גדולה מזו. ומצב בו אנשים טובים עוזבים את הארץ כי יקר מדי זה מצב אנטי ציוני. ממדי יוקר המחייה אליהם הגענו זה אנטי ציוני וכמשרד ציוני נפתור בעיית יוקר המחייה". בנט הסביר גם את שינוי שם המשרד. "זה כמו שתקראו לחנות לפ"ע. במקום לכתוב לחם, פיתות ועוגות, קוראים לזה מאפייה. אז אותו דבר כאן: אנשים לא מבינים את ראשי התיבות אז זה כל העניין"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מימדי יוקר המחיה - מצב אנטי ציוני". בנט ושמחון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

יאיר לפיד נכנס הבוקר לתפקידו החדש במשרד האוצר, שם יחליף את השר היוצא יובל שטייניץ. "להיות שר אוצר במדינת ישראל זה קשה", אמר לפיד, והוסיף כי הוא מודע לכובד האחריות המוטלת על כתפיו. לקודמו בתפקיד אמר: "עוד לא התרגלתי לדבר בשם מדינת ישראל, אבל בשם מדינת ישראל אני רוצה להודות לך".

שטייניץ דיבר לפני מחליפו, והודה שהוא "נרגש ומתרגש". הוא ציין כי "הגעתי לכאן לפני ארבע שנים בתקופה לא פשוטה, בתקופה של דאגה גדולה מאוד. זו הייתה התקופה הכי סוערת והכי קשה בכלכלה העולמית. הגעתי לכאן בתקופה של מהומות אלוהים ואני מסיים כאן היום בתחושות אחרות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שטייניץ: גם ליוסף לא הייתה השכלה פורמלית

"השכלה פורמלית זה דבר חשוב", אמר שטייניץ, "אבל אני לא זוכר איזה אוניברסיטה גמר יוסף. שכל, אינטיליגנציה טבעית, יכולת חשיבה עצמאית, זה הדבר הכי חשוב, זה יותר חשוב מכל תעודה וכל השכלה. אני נפגשתי איתך כמה פעמים. יש לך את האינטיליגנציה, יש לך את הפתיחות, את התפיסה המהירה, אין לי ספק שאלה הנכסים הכי חשובים להצלחה בתפקיד הזה.

שטייניץ הודה כי גם סבל בתפקידו: "זה תפקיד לא קל. ואני אומר – נהניתי, וגם סבלתי. טעמתי מזה ומזה. אבל תחושת הסיפוק גדולה בהרבה מהקשיים שידעתי, והיו רגעים קשים. ההתחלה הייתה קשה, בחודשים הראשונים לא היה ברור, גם אם אני הייתי משוכנע, אבל לא היה ברור שאנחנו נצליח להתמודד עם המשבר ולהגן על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל מקטסטרופה כלכלית חברתית שמשתוללת באמריקה ובאירופה". שטייניץ התגאה בהישגי משרדו, ובראשם הורדת האבטלה והעלאת הצמיחה. כמו כן, התייחס גם להקמת ועדת ששינסקי לבחינת חלוקת תקבולי הגז, וכן ההחלטה "לנהל מלחמת עולם על רפורמה מקיפה בכל ההתנהלות הכלכלית והתקציבית של מערכת הביטחון, ובראש ובראשונה לשקיפות ובקרה במערכת". שטייניץ גם חלק שבחים לעובדי משרדו, ואמר למחליפו: "יאיר, זו סיירת מטכ"ל של השירות הציבורי".

פירון: "אוהב ילדים, אנחנו כאן בשבילם"

בטקס חילופי השרים במשרד החינוך בירושלים מנה את הישגיו השר היוצא, גדעון סער, ובהם את החלת חוק חינוך חינם לגילאי 3-4, הפחתת תשלומי הורים ותוספת של כ-12 מיליארד שקלים לתקציב החינוך. "כל מה שעשיתי במשרד היה על פי האמונה, האמנתי בדברים שהובלתי". השר פנה לשר הנכנס, שי פירון, ואמר: "אתה נכנס לתפקיד שאין חשוב ממנו. אני מברך אותך בברכת הצלחה ומאחל שתצליח יותר ממני, ואתן לך את כל הסיוע על מנת שזה יקרה".

חילופי שרים במשרד החינוך: השר היוצא גדעון סער והנכנס שי פירון, מרץ 2013. מור שאולי
"יש לדבר למורים ביראת קודש". פירון/מור שאולי

שר החינוך הנכנס פירון אמר בטקס: "אני אומר כל הזמן שיש משהו רע בלממש חלומות, כי החלום הוא אופטימי ובלי קשיים, וכשהוא מתממש הוא מגיע עם בעיות ויכול להיות שכדאי שחלומות יישארו חלומות. אני היום הגעתי לפסגת חלומותיי ואני נמצא במקום הקדוש ביותר שאני יכול לחלום עליו". פירון הוסיף כי "תפקיד המורה הוא תפקיד קדוש ועלינו לעשות הכל כדי שהחברה תכיר בחשיבות המורים בישראל. הם לא הקצה, הם לב המערכת ויש לדבר אליהם ביראת קודש". פירון הוסיף והזכיר: "אנחנו אוהבים ילדים, לפעמים אנחנו שוכחים את זה אבל אנחנו כאן בשבילם. יש לנו מחויבות עצומה לצמצום פערים ואנו נפעל לכך שילדי הפריפריה יוכלו להגשים חלומותיהם". פירון הודה לשר החינוך היוצא גדעון סער ואיחל לו הצלחה בתפקיד החדש כשר הפנים.

שר הרווחה הנכנס, מאיר כהן, הבטיח היום כי לא יסכים לקיצוץ בתקציב הרווחה. "אנו עומדים בפני קיצוץ ובור של 40 מיליארד שקל אך אי אפשר לדבר על חוסן חברתי ולהמשיך להסתכל על אנשים כשקופים", אמר. "משרד הרווחה זה לא מקום שאפשר לחסוך ממנו כסף, זה לא המקום ממנו ממלאים קופת חיסכון המדינה. אני לא אקבל את הדברים מובן כאליו ואני מגלה הרבה חמלה אצל חברי שר האוצר וגם אצל ראש הממשלה".

ישי לסער: "אם תקצץ - תאכל הרבה חצץ"

שרת המשפטים הנכנסת ציפי לבני הגיעה גם היא לחילופי התפקידים, עם השר היוצא פרופ' יעקב נאמן. "יש כאלה שאומרים שאם לא יהיה הליך מדיני אולי נראה אותה, יש כאלה שאומרים גם כאן במשרד, 'הלוואי ונראה אותה פחות', אם יהיה הליך, אך אני באה להדגיש שני דברים - ההליך המדיני ומשרד המשפטים הם שני צדדים של אותה משוואה במאבק למען סיבת קיומנו כמדינה יהודית דמוקרטית", אמרה. "הסדר מדיני הנו בשביל שנישאר מדינה יהודית ודמוקרטית ותפקיד משרד המשפטים הוא להגן ולעגן על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

גם במשרד הפנים נערכו חילופי תפקידים, כשגדעון סער החליף את אלי ישי. "אני מאחל לך הרבה הצלחה עם היכולות שלך, עם האישיות ועם הרגישות החברתית. שמח להעביר לך משרד טוב ומתפקד", אמר השר היוצא. ישי איחל לסער כי "בתחום השלטון המקומי, אני מאחל לך שלא יהיה שם קיצוץ, כי אם יהיה שם קיצוץ, אתה תאכל הרבה חצץ". ישי התייחס גם למדיניות משרדו כלפי אזרחים מאפריקה, ואמר: "זו הייתה המשימה של הקדנציה הזאת, אמנם היא לקראת סיום, אבל היא משימה חשובה. הובלתי פה מאבק חסר פשרות וחסר תקדים. ידעתי שאם אני לא אעבוד מהר ובנחישות ובעוצמה היו מגיעים לפה 2,300 בחודש. אם לא הייתי עושה את מה שעשיתי, היו פה היום 200 אלף".

חילופי שרים במשרד הפנים השר היוצא אלי ישי והשר הנכנס גדעון סער, מרץ 2013. מור שאולי
ברכות ואזהרות. סער וישי, הבוקר/מור שאולי

סער מצדו אמר: "אני רוצה להודות לאלי ישי, שר ותיק במשרד הזה. אתה יודע כמה אני גאה שפרקי אבות נמצאים היום בתוכנית הלימודים גם בחינוך הממלכתי, בשונה ממה שהיה בעבר". באשר לתוכניתיו למשרד אמר סער: "בכוונתי להוביל רפורמות ותהליכים משמעותיים במשרד הזה. כמו שעשיתי בחינוך רפורמות, אני מתכוון לעשות גם כאן. על פי השקפת העולם שלי, אני רוצה להיות שר פנים עם הפנים לאזרח ולפריפריה", הוסיף סער, שהזכיר כי זו הפעם הראשונה שבה ח"כ מהליכוד משמש כשר הפנים.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בקריה החקלאית בבית דגן התקיים חילוף שרים בין אורית נוקד, השרה היוצאת לבין יאיר שמיר, השר הנכנס. נוקד, שנפרדה מהמשרד לאחר שנתיים אמרה כי "השנים הבאות, ובוודאי השנה הקרובה, שיהיו דלות בתקציבים, תחייב את כולם לעבוד בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים שנושא ההתיישבות יקר לליבם. אני רוצה לאחל לשר החדש, יאיר שמיר, הרבה בהצלחה ואני שמחה להפקיד תיק זה לאדם ערכי עם ניסיון, יכולות וקבלות במגוון תחומים". שמיר, השר הנכנס, הודה לה. "במרוצת חיי, נפלה בחלקי הזכות לתרום לחיזוקה ושגשוגה של מדינת ישראל בתחומי הביטחון והכלכלה. החקלאות מגלמת את שני התחומים האלה יחד, ואני שמח על ההזדמנות שניתנה לי להמשיך לשרת את מדינת ישראל", אמר.

יעלון הגיע לקריה בנעליים נמוכות: "חרדת קודש"

מוקדם יותר התקיים טקס חילופי שרי הביטחון בבסיס הקריה בתל אביב. הטקס החגיגי החל בסקירת משמר הכבוד של צה"ל ברחבת המסדרים. השר הטרי, שאמר בעבר כי המשיך להגיע לקריה בנעליים גבוהות "בגלל הנחשים", השאיר את האמירה החריפה כמטאפורה בלבד.

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון: שר הביטחון היוצא אהוד ברק ,שר הביטחון הנכנס בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, מרץ 2013. בן קלמר
זיהה את כל אנשי מסדר הכבוד. יעלון לצד ברק בטקס החגיגי, הבוקר/בן קלמר

"עצם העובדה שבמסדר ידעתי לקרוא לכל אחד בשמו - אלופים, אנשי משרד הביטחון - היא סימן שלא התרחקתי יותר מדי מהוויה הביטחונית-צבאית" אמר יעלון. "אני חש הבוקר חרדת קודש, משום שאני יודע מהו המשא הכבד הזה. אני מאחל לכולנו שביחד נדע לעמוד בגודל המשימה ושנדע ביחד להביא לביטחון, שקט ובעתיד אולי גם שלום לנוכח עוצמתה של מדינת ישראל", הוסיף יעלון.

השר היוצא ברק אמר כי "בוגי מביא איתו ניסיון עצום בתחום של המדים והבנה עמוקה של התחום המדיני". לדברי ברק, "בוגי הוא אדם שגם במדים וגם בלעדיהם יודע איפה הוא נמצא, יציב, לא מתנדנד, הוא אומר את מה שהוא חושב, עושה את מה שהוא אומר, הוא ישנו שם. בשמינייה היו הרבה פעמים שלא הסכמנו, אבל הסכמנו שהדרך היחידה לפעול כממשלה, בתנאים המיוחדים של מדינת ישראל, היא לשבת ביחד, אנשים שלא מסכימים, לראות מה נכון ומה לא נכון לעשות".

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון: שר הביטחון היוצא אהוד ברק ,שר הביטחון הנכנס בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, מרץ 2013. בן קלמר
יעלון וברק בסקירת משמר הכבוד של צה"ל, הבוקר/בן קלמר

יעלון, שקיבל את המינוי לו חיכה מיומו הראשון בכנסת, שמע מנתניהו בבוקר יום ראשון על מינויו לתפקיד בממשלה החדשה. "בתקופה כה מכרעת לביטחון מדינת ישראל, כשמסביבנו כל האזור סוער, חשוב שבתפקיד הזה יהיה אדם עתיר ניסיון כמו משה יעלון. בשמם של כל אזרחי המדינה אני מאחל לו בהצלחה", אמר נתניהו.

השר היוצא, אהוד ברק, זכה בשבוע שעבר למלים חמות מראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע פרידה שערכו עבורו עובדי משרדו. "הכרתי את אהוד כשלא היו מסכות. בחיים הפוליטיים עוטים מסכות ויש תערובת בין מהות ונראות", אמר עליו ראש הממשלה.

השרה גרמן: מערכת הבריאות תוכר כנהדרת

במשרד הבריאות התקיים הבוקר טקס בו העביר סגן השר יעקב ליצמן את התפקיד לח"כ יעל גרמן. בפתח דבריה ציינה השרה גרמן: "מדובר במערכת טובה ששמה יצא למרחוק. אני מקווה שכאשר אצא מכאן בעוד ארבע שנים, תהיה זו המשרה הנחשקת בישראל. הגעתי כדי ללמוד, ובכוונתי להקדיש לכך שעות רבות. אינני מדברת בהכרח על שינויים, אולם ישנם נושאים בהם אני מתכוונת להתוות מדיניות חדשה. המשימה שלי היא שמעתה מערכת הבריאות תוכר כנהדרת לא רק בעולם, אלא גם בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השרה גרמן וסגן השר היוצא, יעקב ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ ליצמן אמר כי הוא עוזב את תפקידו בסיפוק רב ובגאווה גדולה והודה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו: הוא מסר לשרה הנכנסת גרמן: "תקוותי שתצליח במשימתה להמשך קידום וייעול הנערכת לטובת אזרחי ישראל".

חילופים היו גם במשרד המדע, דניאל הרשקוביץ, שהודה לעובדי המשרד וקיבל הבוקר את פני השר הנכנס, יעקב פרי. פרי אמר: "יש בי התלהבות ורצון עז להמשיך את המפעל האדיר שיצר המשרד. החלל והסייבר הם נושאים אקוטיים ולביטחון ישראל במזה"ת ובעולם כולו. נמשיך לפתחם במלוא העוצמה. סוכנות החלל הישראלית שנמצאת בקדמת הטכנולוגיה העולמית תהפוך לחלק מרכזי במשרד".


(עדכון ראשון: 8:30)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully