וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשמה לא אצל המארגנים, הרצים היו צריכים להתכונן

יוסי מלמן

15.3.2013 / 17:04

סכנת ההתייבשות מלווה תמיד את משתתפי הריצות הארוכות, במיוחד את אלה שהם חסרי ניסיון. זה לא אומר שצריך לבטל את המרתון, אלא להפיק לקחים בדמות שינוי מועדו בתל אביב

צילום: דניאל בוק, אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

קשה לכתוב על אירוע ספורט שעומד בצלו של מוות. קשה עוד יותר להביע דעה שקולה בשאלה האם צריך היה לבטל את המרוץ בשל תנאי החום הקיצוניים. כמובן שבמבחן התוצאה, בשורה התחתונה, כשאירוע ספורט שאמור להיות הנאה צרופה למשתתפיו, מסתיים בתוצאות כה קשות של הרוג, פצועים מונשמים בבתי חולים ועשרות שהתייבשו ונזקקו לעירוי נוזלים וטיפולים, המסקנה היא שמוטב שלא היה מתקיים.

אך זו חוכמה שבדיעבד. אסור לשכוח גם שבאירוע השתתפו קרוב ל-30 אלף בני אדם שסיימו את המרוץ ואף נהנו מהסבל שהיה כרוך בו. רוב המשתתפים הם בוגרים, ומיעוטם קטינים שקיבלו אישור מהוריהם, שאמורים היו להפעיל שיקול דעת. הם החליטו לרוץ מרצונם החופשי, בלי שהדבר נכפה עליהם, ואף הצהירו בחתימת ידם כי הם כשירים מבחינה רפואית לרוץ מה ששחרר את המארגנים מכל אחריות.

ייאמר לזכות המארגנים – עיריית תל אביב יפו - שהם עשו את כל מה שהיה צריך לעשות ונערכו כראוי לשרב החריג בעוצמתו. הם דחו את מקצה המרתון המלא, וטוב שכך, כי בתנאים שהיו היום -ריצה אחרי השעה 9:00 בבוקר, למרחק כה רב, הייתה יכולה להסתיים באסון גדול יותר. הם הזהירו את המשתתפים מפני מזג האוויר הקשה הצפוי, ומפני סכנת ההתייבשות. הם האיצו בנו לשתות מים, והרבה, וגם הקדימו בשעה את הזינוקים למקצי חצי המרתון (21.1 ק"מ) ולעשרה קילומטרים. במעמד הזינוק הסביר ראש העירייה רון חולדאי כי לא ניתן היה לדחות את האירוע בשבוע משום שבאותו יום תהיה משטרת ישראל עסוקה באבטחת ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

אדם אחד נהרג ו-12 נפצעו קשה במרתון תל אביב. ניב אהרונסון
פינוי אחד הנפגעים/ניב אהרונסון

כמי שהשתתף בזינוק הראשון לחצי המרתון, בשעה רבע ל-6, אני יכול להעיד כי מזג האוויר היה באותה שעה סביר. במהלך הריצה אף אפשר היה לחוש פה ושם בבריזה קלה. הטמפרטורה הייתה -27-28 מעלות, מזג אוויר שישראלים רבים מורגלים אליו והוא אינו יוצא דופן וחריג במיוחד. לאורך המסלול היו מספיק תחנות מים, שבע במספר, ובכל תחנה היה די והותר מים, שהוגשו בכוסות ובבקבוקים.

צריך להזכיר כי גם לפני שנתיים מת רץ במהלך המרוץ, על אף שמזג האוויר היה נוח יותר מאשר היום. סכנת ההתייבשות מלווה תמיד את הרצים, במיוחד את אלה שהם חסרי ניסיון. דומני שמרבית המשתפים במרתון תל אביב יכולים להיות מוגדרים ככאלה, כמי שזו ריצתם הראשונה או אחת מהריצות הראשונות שלהם.

גם במרוצים הגדולים בעולם יש דיווחים על תופעות דומות של אנשים שמצאו את מותם במהלך הריצה או שנזקקו לטיפול כתוצאה מהתייבשות או ממכת חום. עם כל הצער על הטרגדיה שאירעה היום, האם המסקנה הייתה צריכה להיות שיש לבטל את המרוצים הארוכים? אני סבור שהתשובה היא שלילית. עם זאת, צריך להפיק את הלקחים הנדרשים ממה שקרה. יש להעביר את מרתון תל אביב לחודש שבו מזג האוויר קריר יותר וניתן לחיזוי, כמו פברואר או סוף אוקטובר. בחודשים הללו הסכנה לשינוי פתאומי וחריג במזג האוויר היא פחותה. ושוב, גם אז לא ניתן להבטיח באופן מלא שמקרים מצערים כאלה או אחרים לא יחזרו על עצמם. אלה הם סיכונים שכל אחד ואחד צריך לקחת בחשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully