וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעוד שיא: "הכנרת תשלים החודש עלייה שנתית"

קובי דוד

10.1.2013 / 21:10

בחיפה עקפו את כמות המשקעים לחורף שלם, ובירושלים ירדו ב-5 ימים פי שניים משקעים מאשר בינואר כולו. הכנרת שעלתה בסערה ב-73 ס"מ תוסיף חצי מטר תוך שבועות. מי שיאן הגשם?

צילום: דניאל בוק, קובי אליהו, שלומי גבאי, שי מכלוף, דרור פיקלני, מור שאולי, עומר מירון, שגב דהן, רויטל רוסו, לע"מ, דו"צ, ערוץ 10; עריכה: יותם בן-דוד

צפו בסיכום הרגעים הבולטים מהסערה הגדולה

סערת העשור – שלב הסיכומים: המערכת החורפית שליוותה את המדינה בשבעת הימים האחרונים נותנת את אותותיה הסופיים – אך כבר כעת ניתן לומר שמדובר בנתונים שלא נראו בישראל זה שני עשורים. בשבוע הזה זינקה הכנרת ב-73 סנטימטרים, כאשר בחורף שלם עולה הימה בממוצע ב-1.6 מטרים. הודות למאות המילימטרים ששטפו את חיפה, עברה בירת הצפון את סך המשקעים לעונה כולה. לצד זאת, הסופה החריגה בעוצמתה הביאה למפגעים קשים בצורת הצפות, רוחות זעף ושיטפונות, וגם גרמה לאבדות בנפש.

עוד ידיעות בנושא:
בבת חפר אוספים את השברים: ”הבוץ הרס הכל”
גם זה קרה במהלך הסערה: האיילון עלה על גדותיו
חורף חם: צפו בתמונות מהשיטפונות שהציפו את הארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסערה, שבתור אקורד הסיום אף הלבינה היום את כל הרי ישראל, הביאה עמה כמות משקעים אדירה, שכמותה נמדדה רק בחורף הזכור של שנת 1992. ממרכז החיזוי של חברת "מטאו טק" נמסר כי מאז תחילת חודש ינואר ירדו בצפון רמת הגולן 268 מילימטרים – כמעט פי שניים מהממוצע לחודש שלם. האזור מחזיק גם בתואר "שיאן המשקעים" של המערכת החורפית. ביישוב דלתון שבגליל העליון נמדדו 254 מילימטרים בימי הסופה, ובכפר ורדים 177 מילימטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במרום גולן היה פנאי להשתטות בשלג/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכנרת שברה שיא של כל הזמנים, כאשר ביממה בודדת במהלך הסערה עלתה ב-22 סנטימטרים. המפלס שנמדד היום גילה עלייה יומית של 17 סנטימטרים נוספים, והוא התייצב על 211.20-. המרחק מכנרת מלאה כעת הוא בסך הכל 2.40 מטרים. יצוין כי ביישוב גינוסר שלחופי הימה ירדו 136 מילימטרים בשבוע – שליש מהכמות השנתית.

"הזרימות בנחלים הגיעו לשיאים שאותם חווינו רק לפני 20שנה", אמר ראש מדור ניטור נחלים במשרד הטבע והגנים, הלל גלזמן. ברשות המים הוסיפו כי הזרימות החזקות בנחלי הצפון צפויות להוסיף למפלס האגם עוד כ-50 סנטימטרים עד לסוף חודש ינואר – כך שזה ישלים עלייה של שני מטרים מתחילת עונת הגשמים. "כמות המים שנוספה לכנרת במהלך חודש ינואר בלבד צפויה להסתכם ב כ-200 מיליון מטר מעוקב", ציין מומחה ברשות המים, והוסיף כי כמות זו מהווה כשני שליש מכמות המים שנכנסת לכנרת בשנה שלמה בממוצע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכנרת ממשיכה לטפס ועשויה להתמלא עד סוף החורף/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצד הבשורות המשמחות מהכנרת, הביא מזג האוויר הסוער גם לשורת הצפות – מרביתן במישור החוף, בשפלה ובשרון. נתוני המשקעים ממחישים את הסיבה לכך: בשומרון ירדו מאות מילימטרים של גשם שמרביתם זרמו לנחלים הנשפכים מערבה. כתוצאה מכך נרשמה ההצפה החמורה בחדרה, שהובילה לפינוי עשרות תושבים, וה"צונאמי" ששטף את בת חפר. עוד מספרים בשרון: בנתניה ירדו מאז תחילת ינואר 236 מילימטרים, ובכפר סבא - 231 מילימטרים.

בת חפר, ינואר 2013. ניב אהרונסון
תוצאות השיטפון בבת חפר, אתמול/ניב אהרונסון

אחרי שבמערכות הגשם הקודמות נותר הדרום מקופח, בסערה הנוכחית קיבלו שם פיצוי. בלכיש ירדו 113 מילימטרים, בבאר שבע 78 מילימטרים (יותר משליש הכמות השנתית), בערד 59 מילימטרים וברמת הנגב 51 מילימטרים. הודות לכמויות המשקעים ולקרקע בדרום התעוררו לחיים נחלים רבים בכל רחבי הנגב ומדבר יהודה. בימי הסערה נסגר בין היתר כביש 90 בשל שיטפונות של הנחלים הנשפכים לים המלח והבקעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ואדי קלט שוצף מים בדרך לים המלח/מערכת וואלה!, צילום מסך

כצפוי, את מרבית תשומת הלב תפסו הפתיתים הלבנים המיוחלים. משקעי השלג הגיעו השנה למחוזות שבהם לא ירד שלג כבר כמה שנים - ובהם נצרת עילית, והעיר הדרומית דימונה, שכוסתה בשכבה עבה של שלג בוהק. כמו בכל עונת החורף, שלג כבד הגיע גם להרי הגליל והגולן, והפעם כיסה גם את הבירה ב-30-20 מילימטרים, מה שהביא להשבתת הלימודים ולסגירת צירי התחבורה. בסך הכל ירדו בירושלים בשבעת הימים האחרונים 214 מילימטרים – שהם פי שניים מהממוצע החודשי לינואר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיר העתיקה בירושלים צבועה בלבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר החרמון, שצפוי לפתוח את שעריו למבקרים ממחר בבוקר, מתקיימות עבודות קדחתניות על מנת להכשיר את המקום ולפנות את כמויות השלג העצומות שנערמו על הקרקע. ברכבל התחתון הגיע גובה השלג ל-1.2 מטרים, וברכבל העליון התקשו עובדי האתר למדוד את כמות השלג, בשל מזג האוויר הסוער.

שלג בחרמון, ינואר 2013. משה אסרף, ג'יליס
בחרמון התקשו לפנות את כמויות השלג העצומות/ג'יליס, משה אסרף

במהלך הימים האחרונים כוחות הכיבוי, מד"א והמשטרה פעלו במתכונת מוגברת וטיפלו בנפגעים רבים. מתחילת הסערה ועד הבוקר, נרשמו כ-70 נפגעים כתוצאה ישירה מנזקי הסערה (פציעה מחפצים שהתעופפו, פגיעה בשיטפונות ומקרי היפותרמיה), בהם אחד שנפצע קשה. חמישה בני אדם קיפחו את חייהם ברחבי הארץ ובגדה: שלושה נהרגו בתאונת דרכים קשה במחלף שורש, שתי נשים פלסטיניות נסחפו ומתו ליד טול כרם, ואדם אחד נספה בשריפה בביתו בקיבוץ יקום. נוסף לנפגעים אלה, כ-340 איש נפגעו בתאונות דרכים בימים הללו.

שני אחים נהרגו בתאונת דרכים בפתח תקווה, 9.1.13. שבתי בנדט, ספק 500
כבאים בזירת תאונה/ספק 500, שבתי בנדט

אף שגשמים הם לרוב מבורכים, העוצמות והכמויות הבלתי שגרתיות גרמו לנזקים גם לענף החקלאות בעיקר בצפון הארץ. בין היתר כ-20 אלף דונם של גידולי שדה בעמק החולה הוצפו במים. מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, יוסי ישי, שביקר הבוקר במקום, אמר כי ימליץ לשרת החקלאות, אורית נוקד, להכריז על האזור כמוכה אסון טבע "על מנת שלחקלאים יוקצו משאבים לתיקון הנזקים בתשתיות וציוד חקלאי".

בת חפר בעקבות ההצפות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
מנקים את ההצפות בשרון/נמרוד סונדרס

ומה הלאה? אחרי כמעט שבעה ימים של משקעים בלתי פוסקים, הלילה נישאר בעיקר עם קור קיצוני. קיים חשש לקרח על הכבישים בהרי הצפון, המרכז והר הנגב – שם יירדו הטמפרטורות אל מתחת לאפס. יש עדיין סיכוי לגשמים מקומיים ולשלגים קלים בהרים. מידות החום הלילה ומחר: בירושלים 0-8, בגליל העליון 0-5, בקצרין 2-9, בעמקי הצפון 2-13, בבקעת בית שאן 4-15, במישור החוף 6-14, בצפון הנגב 4-13, במצפה רמון 0-8, ובאילת החמימה יימדדו הלילה 6 מעלות בלבד, ובצהריים תטפס הטמפרטורה ל-18 מעלות.

מחר, יום שישי, ייעשה מעונן חלקית עד מעונן ועדיין קיים סיכוי לגשם מקומי קל בצפון הארץ ובמישור החוף. הטמפרטורות ימשיכו במגמת העלייה אך עדיין יהיה קר מאוד. בשבת יהיה יום נפלא לטיולים, שכן לא יהיה צפוי גשם ברחבי הארץ. הטמפרטורות יוסיפו לעלות, ובצפון הארץ ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

בת חפר בעקבות ההצפות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
הצפה בבת חפר, היום/נמרוד סונדרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גן סאקר בירושלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלג בדימונה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully