וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק הלך לעולמו בגיל 68

ליפקין-שחק, בעל שני עיטורי עוז, כיהן כרמטכ"ל ה-15 של צה"ל, כשר התחבורה וכשר התיירות. הוא נכנע למחלת הסרטן בתום מאבק ממושך, והותיר אחריו אישה - טלי - ושישה ילדים

צילום: טל אנגלנדר, לע"מ, ערוץ 10; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

השר והרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') אמנון ליפקין-שחק, הלך היום (רביעי) לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, בתום מאבק ממושך במחלת הסרטן. בן 68 היה במותו. ליפקין-שחק מילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים בצה"ל, בהם מפקד סיירת דוכיפת, מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף פיקוד מרכז, ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל. ב-1995, כשהוא בן 51, מונה ליפקין-שחק לרמטכ"ל ה-15 של צה"ל. בתום שירותו הצבאי פנה לפוליטיקה וכיהן כשר התחבורה וכשר התיירות. הוא הותיר אחריו אישה, העיתונאית טלי ליפקין-שחק, ושישה ילדים.

הרמטכ"ל החמישה עשר, אמנון ליפקין שחק. דובר צה"ל
הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל/דובר צה"ל

אמנון ליפקין-שחק, בוגר הפנימייה הצבאית בחיפה, התגייס לצה"ל בשנת 1962 ושובץ בגדוד 890 של הצנחנים. במהלך שירותו בחטיבה מילא שורה ארוכה של תפקידים, וכסגן מפקד פלוגה בגדוד 202 לקח חלק בפעולות התגמול בג'נין וסמוע בשנות ה-60'. מאוחר יותר שימש מפקד פלוגה בגדוד 890. לאחר מלחמת ששת הימים מונה למפקד סיירת דוכיפת, ובתפקידו זה השתתף ב"פעולת כראמה" שזיכתה אותו בעיטור העוז. בהמשך פיקד ליפקין-שחק על גדוד הנח"ל המוצנח בחטיבת הצנחנים.

ב-1973 פיקד ליפקין-שחק על כוח צנחנים במבצע "אביב נעורים" בבירת לבנון, ביירות. על האופן בו פעל ופיקד על חייליו, הוענק לו עיטור העוז בשנית. במלחמת יום הכיפורים השתתף בקרבות בחווה הסינית, כשהוא ממלא את תפקיד סגן מפקד חטיבת הצנחנים. שלוש שנים לאחר מכן הועלה לדרגת אלוף-משנה, ובהמשך מונה למפקד החטיבה, אותה הוביל במבצע ליטני. הוא פיקד גם על מבצע "שלכת" בדהר אל-בורג' שבלבנון, וכן על מבצע "מנורה". בשנת 1983 מונה לאלוף פיקוד מרכז, ולאחר שלוש שנים לראש אמ"ן - תפקיד שמילא במשך חמש שנים, עד למינויו לסגן הרמטכ"ל וראש אג"ם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שינה את תפיסת הצבא באשר לחיזבאללה והלחימה בלבנון

ב-1 בינואר 1995, כשהוא בן 51, מונה ליפקין שחק לרמטכ"ל ה-15 של מדינת ישראל, במקומו של אהוד ברק. במהלך כהונתו זכורים אירועי מהומות מנהרת הכותל, מבצע "ענבי זעם", אסון השייטת, אסון השריפה בוואדי סלוקי ואסון המסוקים. כחלק ממדיניותו, הגדיר את חיזבאללה כארגון טרור והורה להקים מחדש את יחידת אגוז כיחידה ייעודית למלחמה בלבנון. ארצות הברית העניקה לו את אות לגיון ההצטיינות בדרגת מפקד, גם כן במהלך תקופתו כרמטכ"ל.

אמנון ליפקין שחק. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
ליפקין-שחק כסרן צעיר/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

עם שחרורו מצה"ל החלה דרכו הפוליטית של ליפקין-שחק, כשביולי 1998 מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, והקים את "מפלגת המרכז" יחד עם דן מרידור ורוני מילוא. בבחירות 1999 נבחר לכהן כחבר כנסת מטעם המפלגה, שזכתה לשישה מנדטים, ומונה לשר התיירות. עם התפטרות ראש המפלגה, יצחק מרדכי, כיהן במקביל גם כשר התחבורה. בהמשך חבר למפלגת "ישראל אחת" בראשות אהוד ברק, אולם לאחר תבוסתו של האחרון בבחירות לראשות הממשלה ב-2001, התפטר ליפקין-שחק מהכנסת.

לפני למעלה מחמש שנים אובחן כחולה במחלת הסרטן ועבר סדרה של ניתוחים בחו"ל. על אף מחלתו, המשיך ליפקין-שחק בפעילות ציבורית ועסקית. בשנים האחרונות פעל במגזר העסקי, ובשנת 2005 החל לכהן כחבר דירקטוריון באל-על. כחלק ממאמציו המדיניים, השתתף בשנת 2003 בשיחות יוזמת ז'נבה וחתם על ההסכם להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים. לאחר מלחמת לבנון השנייה, מינה אותו שר הביטחון דאז, עמיר פרץ, לעמוד בראש ועדה לבחינת המלחמה, אולם הוועדה פורקה, ובמקומה הוקמה ועדת וינוגרד.

הלווייתו של ליפקין-שחק תיערך מחר בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amir.bohbot @walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully