וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מעריכים: חיזבאללה שלח את המזל"ט

6.10.2012 / 19:21

מסתמן כי כלי הטיס שהופל בדרום הארץ הבוקר החל בטיסתו בלבנון. באחרונה קיבל הארגון מזל"טים מצבא סוריה, שיוצרו באירן ורוסיה. מומחה: לא סביר שהמטוס נשלט מרחוק בזמן אמת

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן

במערכת הביטחון מעריכים: חיזבאללה הוא העומד מאחורי המזל"ט שיורט הבוקר בדרום הארץ, והוא התחיל במעופו בלבנון. באחרונה קיבל הארגון כלי טיס בלתי מאוישים מידי צבא סוריה, שיוצרו באירן וברוסיה. עם איסוף וניתוח שברי כלי הטיס הבלתי-מאויש שיורט הבוקר (שבת) בדרום הארץ, מעריכים בצה"ל כי יוכלו לפענח את מסלול כלי הטיס ואת שולחו, על ידי בחינת מסלול המזל"ט בשעה האחרונה למעופו, בטרם יורט. גורם ביטחוני המתמחה בכלי טיס בלתי מאוישים אמר היום לוואלה! חדשות כי הוא מתקשה להאמין שהמזל"ט נשלט בזמן-אמת על ידי הכוח ששיגר אותו. "יותר סביר שהוא טס במסלול קבוע מראש", הוא מספר, "כדי לשלוט בו 'אונליין' הוא נדרש לטוס בגובה רב, או לחלופין להשתמש בתקשורת לווינית. כפי שהתברר, הכלי טס בגובה נמוך – מה שאפשר למטוסי הקרב לעקוב אחריו. ליווי אונליין היא אופציה מורכבת כשמדובר בארגון טרור".

לדברי הגורם, "אי אפשר לפסול על הסף שמדובר בארגון חיזבאללה שאחראי לשילוח המזל"ט. טיסה מלבנון לחופי רצועת עזה אורכת בערך שעה, תלוי באיזו מהירות הוא טס". מדובר בטווח טיסה קצר יחסית לכלי טיס מסוג זה: הגורם טוען כי כבר בשנות ה-70 היו ברשות חיל האוויר כלי טיס בלתי מאוישים שהיו מסוגלים לשהות באוויר במשך ארבע שעות.

צפו: מטוסי חיל האוויר מיירטים את כלי הטיס שחדר לישראל
מטוסי קרב יירטו כלי טיס זר שחדר לישראל

תמונות של כלי הטיס הבלתי מאויש שהפילו מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ. תאגיד כאן
שיירי כלי הטיס שיורט בדרום/תאגיד כאן

באשר למטרת הטיסה, אמר הגורם כי ייתכן שמשלחי המזל"ט התכוונו לאסוף מודיעין, או לחלופין מדובר היה במשימה שנועדה להשפיע ברובד התודעתי. "חיזבאללה כבר מזמן איים לפגוע במטרות מעבר חיפה, וזו הדגמה טובה לכאורה ליכולות שלו, אם הוא שילח את המזל"ט", אמר המומחה. "אם זה לא חיזבאללה ולא מרצועת עזה נותרה האפשרות השלישית - שמדובר בשיגור מסיני".

אנשי ארגון חיזבאללה הוכיחו ביומה האחרון של מלחמת לבנון השנייה ב-2006 כי הם מסוגלים להחדיר לשטח ישראל מזל"ט הנושא חומר נפץ. מטוס F-16 של חיל האוויר הצליח ליירט אותו - לראשונה בעולם. מאז עורכים בצה"ל אימונים לאור האפשרות של חדירת מטוסים ללא טייס לשטח ישראל. שרידי מזל"ט ה"אבאביל", כלי הטיס ששלח חיזבאללה ב-2006, הועבר לגורמי מודיעין שניתחו את מרכיביו וגילו כי מדובר במזל"ט תוצרת אירן. מאז הצטייד חיזבאללה בכלי טיס לא מאוישים נוספים, תוצרת אירן ורוסיה. ההערכה במערכת הביטחון היא שהמזל"ט ששוגר היום מלבנון ביצע ציר עוקף דרך הים התיכון כדי להערים על יחידת הבקרה האווירית של צה"ל. נבדקת אפשרות שהמזל"ט הוא מדגם מתקדם של "אבאביל". מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, ביקר לפני כשבועיים ביחידת הבקרה הצפונית ושוחח עם החיילים על האיומים הצפויים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו כלי טיס זר מעל דרום הר חברון, אוקטובר 2012. דייב בוימוביץ'
"אם זה לא חיזבאללה ולא עזה, נותרה האופציה השלישית - סיני". כוחות חיל האוויר בדרכם לזירה, היום/דייב בוימוביץ'

הבוקר יירטו מטוסי קרב של חיל האוויר כלי טיס בלתי מאויש שחדר למרחב האווירי של ישראל, מעל שטחי יהודה ושומרון, ככל הנראה באזור דרום הר חברון. מטוסי חיל האוויר יירטו את כלי הטיס הזעיר בהוראת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לאחר מעקב שביצעו ובו התברר כי מדובר בכלי טיס שאינו ישראלי.

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב מרדכי, מסר כי "מרגע הזיהוי בים הוזנקו מטוסי קרב לעבר המזל"ט. הם יצרו איתו מגע באופן מיידי. לאחר שיקולים מבצעיים, הוחלט ליירט אותו בצפון הנגב, באזור יער יתיר". לדבריו, "מדובר בפעולה מבצעית מוצלחת, הן בהיבט הגילוי והן בפעולת היירוט". שר הביטחון, אהוד ברק, בירך את הרמטכ"ל ואת מפקד חיל האוויר על "הביצוע החד והיעיל במהלכו סוכל ויורט המזל"ט באזור שמדרום לחברון". לדברי ברק, "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון לפגוע במרחב האווירי של ישראל ונשקול את תגובתנו בהמשך".

תמונות של כלי הטיס הבלתי מאויש שהפילו מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ. תאגיד כאן
שיירי כלי הטיס/תאגיד כאן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבח את פעילות צה"ל על יירוט כלי הטיס, ואמר: "נמשיך להגן על גבולותינו בים, ביבשה, ובאוויר למען ביטחונם של אזרחי ישראל".

חבלנים, כולל נציגי חיל האוויר אספו את שברי הכלי בשטח וניתחו את הרכבם. בצה"ל מעריכים כי הוא נועד למטרת איסוף מודיעין ולא נשא עמו חומר נפץ. יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר הייתה זו שזיהתה את חדירת כלי הטיס הלא-מזוהה מאזור הים התיכון, כשהוא נע לכיוון המרחב המיושב בישראל. לאחר שלא הצליחה היחידה לעמוד על זהות כלי הטיס, התעורר חשד כי מדובר בכלי טיס עוין ולעברו הוקפצו מטוסי קרב של חיל האוויר. כאשר ניסיונות זיהוי נוספים כשלו, הוחלט ליירט את הכלי מעל שטחי יהודה ושומרון.

אזור היירוט:

עוד בנושא:
צפו: מטוסי חיל האוויר מיירטים את כלי הטיס שחדר לישראל

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 17:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully