וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי על אירן: "להמשיך במערכה החשאית ובסנקציות"

בדברים שנשא בפני בכירי מערכת הביטחון, שהגיעו לידי "מקור ראשון", דבק הרמטכ"ל לשעבר בעמדתו שאין למהר לתקוף באירן. הוא עוד הוסיף: "הבעיה היא לא הגרעין אלא המשטר"

צילום: ישי פרידמן, מקור ראשון; עריכה: טל רזניק

הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, שב על עמדתו בנוגע לאפשרות של תקיפה ישראלית באירן, וציין כי גם בתנאים הנוכחיים הוא סבור שהסכנה אינה מידית. בהרצאה שנשא בפני בכירי מערכת הביטחון, חברי "המועצה לשלום ולביטחון", מתוכו צוטטו דבריו בעיתון "מקור ראשון", אמר אשכנזי: "יש פה איזו תחושה שמחר בבוקר מישהו מוריד איזו מזוודה מאיזה מדף ואנחנו עם פצצת גרעין אירנית. אנחנו עוד לא שם".

אשכנזי הסביר כי יש, לדעתו, יש לנקוט שילוב של אסטרטגיות, הכולל מערכה חשאית - "כל מה שהוא מתחת לסף המלחמה, לסף המכה", יחד עם סנקציות, "גם מדיניות, פוליטיות, ובעיקר כלכליות, ולתמוך את זה באסטרטגיה השלישית – שמירת אופציה צבאית אמינה וריאלית, ולקוות שהשילוב של האופציות האלה יניא את אירן מללכת לפצצה".

בהמשך, הוא הסביר כי מהות הבעיה באירן היא העומדים בראשה. "הבעיה עם אירן זה לא הגרעין אלא המשטר. כמה מאות קילומטרים מערבה משם יש מדינה, שבירתה איסלמבאד, עם ראשי חץ גרעיניים שמגיעים גם לתל אביב, ואף אחד לא עוזב את העיר", ציין. "הבעיה היא המשטר, ועצם העובדה שאנחנו בסכסוך פעיל אתו. אני מקווה שיום אחד נקום בבוקר ונגלה שהאביב הערבי הגיע גם לטהרן".

"יש עדיין זמן לעצור את אירן"

גם לפני כמה חודשים, התבטא אשכנזי ברוח דומה בקונגרס הג'רוזלם פוסט בניו יורק, כשאמר כי "יש עדיין זמן לעצור את אירן, התקיפה לא נדרשת מחר". הוא ציין כי עדיף בשלב הראשון לעכב את התכנית באמצעות דיפלומטיה. "עם זאת, ישראל צריכה להיות בעלת יכולת עצמית להגנה ולא תוכל להרשות לעצמה מציאות תחת מטריה גרעינית", הסביר. "הסנקציות על אירן צריכות להיות חריפות יותר, אך יתכן כי כעת זה כבר מעט מדי ומאוחר מדי, ועל כן יש צורך לשים את האופציה הצבאית על השולחן".

אשכנזי אמנם נחרץ בדעותיו בנושא האירני, אולם הוא גם מותח ביקורת על ריבוי ההתבטאויות בנושא מצד גורמים מדיניים וביטחוניים. "אני לא מרגיש נוח באופן אישי כשמדברים על סוגיות ביטחוניות. אני חושב שזה מסוג הדברים שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים, באיך שאנחנו מתבטאים עליהם. באופן כללי אגיד שאנחנו צריכים פחות לדבר ובעיקר לעשות, כך למדתי במושב שגדלתי בו", אמר הרמטכ"ל לשעבר בכנס שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי בתחילת השנה.

רמטכ"ל לשעבר נוסף התבטא לאחרונה נגד תקיפה באירן. אמנון ליפקין-שחק אמר בראיון ל"אינדפנדנט" הבריטי כי כמעט כל צמרת הצבא והביטחון בישראל, בעבר ובהווה, מודאגת מהאפשרות של תקיפה ישראלית מוקדמת מדי באירן, בשל ההשלכות האפשריות של תקיפה כזו. לדבריו, במערכת הביטחון לא נערך ניתוח מספק של ההתרחשויות ב"יום שאחרי" תקיפה כזו, ובתגובתם האפשרית של אירן ובעלי בריתה.

השר לנושאים אסטרטגיים, משה יעלון, אמר הערב כי סוגיית הגרעין האירני היא "אינה עימות בין ישראל לבין אירן, אלא בין המשטר בטהרן לבין ארצות הברית והתרבות המערבית". לדבריו, "נושא זה לא יכול לרדת מסדר היום שלנו ולא ניתן לטאטא אותו מתחת לשטיח, כפי שגורמים בעולם המערבי שמנסים לעשות". יעלון הוסיף כי הוא מצר על כך שבכירים לשעבר במערכת הביטחון התבטאו בנושא האירני: "אני נמצא בסביבה שבה מתקבלות החלטות בצורה הגיונית ולא משיחית. לא את כל התבטאויות האחרונות, גם מצד שרים מכהנים בממשלה, אהבתי". יעלון אמר את הדברים באירוע "מדברים גורדון" במכללת גורדון בחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully