וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות האש בסוריה: "תיירות המלחמה" הגיעה לגולן

ניר יהב

27.7.2012 / 8:07

תושבי האזור הדרוזים מבקרים בגבול, מצויידים במשקפת ובדעות נחרצות באשר למהומות: "עדיף לישראל שאסד יישאר". גם מהמרכז הגיעו לחזות בקרבות, והעידו: "רואים הכל בעיניים"

צילום: דניאל בוק, ליאור פז; עריכה: אמיר קוטיגרו, יותם בן-דוד; קריינות: ניר יהב

עמאשה חסן מגיע מדי יום, עם המשקפת שלו, לשביל עפר שבכפר הדרוזי בוקעתא, כדי לצפות מקרוב בלחימה מעבר לגבול. זה שנה וחצי נלחמים זה בזה כוחות הביטחון הסורים וכוחות המורדים. רק בתקופה האחרונה גלשה הלחימה גם לאזור הגבול עם ישראל, ובימים האחרונים היא מתרחשת ממש מתחת לאף – בכפר הסורי ג'ובאתא אל-ח'שב, שנמצא חצי קילומטר מהגבול עם ישראל.

הר ורדה מעל בוקעתא סמוך לגבול הסורי. דרור עינב
"זה בדרך כלל קורה ביום, אבל לפני כמה ימים גם בשעה אחת בלילה שמענו פיצוצים". צופים בקרבות מעבר לגבול/דרור עינב

חסן, כמו תושבים אחרים בכפר הדרוזי בוקעתא, מספר כי בתחילת השבוע אפשר היה לשמוע קולות נפץ ולראות ירי של פגזים. "אני מגיע לכאן מדי יום ומסתכל על הלחימה בכפר הסורי", הוא אומר. "זה בדרך כלל קורה ביום, אבל לפני כמה ימים, גם בשעה אחת בלילה שמענו פיצוצים וראינו ירי של טנקים". חברו, נאסר חוסיין, מספר כי לפני כמה ימים הוא ראה כיצד כוחות הביטחון משמידים שני מסגדים בכפר: "זו ממש מלחמה. כמו ששת הימים, כמו יום כיפור. הפגזות, ירי, כדורים. מלחמה חבל על הזמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
טנק דמה ליד בוקעתא סמוך לגבול הסורי. דרור עינב
"מלחמה חבל על הזמן". טנק דמה ליד בוקעתא/דרור עינב

לא רק דרוזים סקרנים מהסביבה מגיעים לצפות בהפגזות. איתן עומר בכלל הגיע עם חבריו לאזור כדי להעביר להם שיעור על הרי הגעש בגולן. הוא הגיע לחפש הרי געש - ומצא מלחמה: "אני באופן אישי מקווה שלא נחזה בהפגזות כאן מתחתינו על החקלאים המסכנים פה שעובדים. זה בהחלט מעניין לראות את זה. זו פעם ראשונה שאתה יכול לראות בעיניים דברים שמבחינתנו נתפסים כרחוקים מאוד".

"מפחדים על בני המשפחה בסוריה"

בימים האחרונים, דעכה מעט האש בכפר ג'ובתא אל-ח'שב. זה לא מפריע לתושבי בוקעתא, שרואים בעצמם אזרחים סורים גאים לכל דבר ועניין, לחשוש לחיי בני משפחותיהם, שרבים מהם עדיין מתגוררים בסוריה. מאז מלחמת ששת הימים, הם לא ראו את קרוביהם, והחשש שלהם לחייהם רק גבר בשנה וחצי האחרונות. "רבים מהילדים שלנו גרים בסוריה ואנחנו מפחדים עליהם", אומר אבו עווד, תושב בוקעתא. "הם אומרים לנו אמנם שהם בסדר, אבל איך אפשר לדעת שזה נכון?".

גם במג'דל שמס הסמוכה דואגים לקרובים בסוריה - אולם בשונה מתושבי בוקעתא, במג'דל יש גם כאלה שרואים בנשיא אסד רודן שצריך להסתלק מתפקידו. מדי יום שישי, נערכות שם זו לצד זו הפגנות בעד ונגד אסד. גם כתובות הגרפיטי הרבות המרוססות ברחבי הכפר מעידות יותר מכל על המחלוקת הקשה ששוררת בין התושבים: כתובות נאצה מרוססות והופכות בן-לילה לכתובות הלל ושבח, וכתובות אהדה לנשיא הסורי הופכות גם הן לכתובות איבה וזעם על מעשי הטבח בסוריה.

הכיכר המרכזית במג'דל שמס סמוך לגבול הסורי, יולי 2012. דרור עינב
"אם יעלה האיסלם בסוריה, תהיה לנו בעיה רצינית". הכיכר המרכזית במג'דל שמס/דרור עינב

מלבד הקומץ שמתנגד לאסד, רוב רובם של הדרוזים בגולן תומכים בנשיא הסורי ובטוחים שיחזיק מעמד. במשך שנים, אסד כיבד אותם ולא פגע בהם - ובגלל החשש שלהם מפני השתלטות של האיסלם הקיצוני, הם מעדיפים אותו על פני כל מי שעלול לבוא. "השלטון של אסד יישאר", משוכנע חוסיין. "הוא חזק ולא ייפול. אנחנו מאמינים באסד כי הוא בן אדם רציני שרוצה לקדם את העם שלו. אם יעלה האיסלם בסוריה, תהיה לנו בעיה רצינית. יותר כדאי לכולנו שאסד יישאר. גם לישראל".

דרוזי משקיף לכיוון סוריה מהישוב בוקעתא, יולי 2012. דרור עינב
אדם משקיף לכיוון סוריה מכיוון בוקעתא/דרור עינב
הכפר ג'באתא אל חשב בתצפית מהישוב בוקעתא, יולי 2012. דרור עינב
הכפר הסורי ג'ובאתא אל-ח'שב בתצפית מבוקעתא/דרור עינב
ילדים בכפר בוקעתא בגבול הסורי, יולי 2012. דרור עינב
ילדים בכפר הדרוזי בוקעתא/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully