וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותי הכיבוי: "השריפות ליד ירושלים - חלק מגל הצתות"

26.6.2012 / 20:39

שתי השריפות באזור מוצא ובמעלה החמישה לא הפתיעו את שירותי כיבוי האש בירושלים, אחרי שהתמודדו עם מספר רב של שריפות לאחרונה. "המספרים ומיפוי השריפות מדברים בעד עצמם"

דניאל בוק

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, קובי אליהו, דרור פיקלני קריינות: אביב אברמוביץ, עריכה: טל רזניק)

שריפות הענק שפרצו היום במוצא ובמעלה החמישה הם ככל הנראה המשך לגל ההצתות שחווה הבירה מתחילת החודש - כך אומר הערב (שלישי) דובר שירותי כיבוי והצלה ירושלים, רשף משנה אסף אברס.

בשריפה שהשתוללה החל מהצהריים נשרפו כ-300 דונמים של חורש. לפי רשות הטבע והגנים, כ-200 מתוך השטח נשרף בשטחי הגן הלאומי עינות תלם. מעל 40 צוותי כיבוי פעלו באזור, בסיוע מסוקים, ובמהלך השריפה פונו תושבים מבתיהם.
משטרת ישראל וכיבוי אש ממשיכים לחקור את נסיבות פריצתה.

"לא במקרה היו לנו היום מספר אירועים קטנים וגדולים בפרק זמן קצר", טען אברס. "דילגנו מאירוע לאירוע. פעלנו בשריפה הגדולה במוצא כשרבע שעה לאחר מכן כבאות בית שמש נקראה לשריפה גדולה נוספת סמוך למעלה החמישה. צוותים שלנו חוקרים כעת את הנסיבות שגרמו לשתי השריפות, כך שמוקדם לקבוע באופן חד משמעי, אבל שריפות כאלו לא קורות, הן נגרמות, וגם כאן קשה להאמין שזו יד המקרה. המספרים ומיפוי השריפות מתחילת החודש מדברים בעד עצמם".

שריפה במבשרת ציון. יותם רונן
יותר מ-40 צוותי כיבוי. הנזק אחרי השריפה/יותם רונן

בשריפה במעלה החמישה זוהו מספר מוקדים. גורם העוסק במניעת שריפות באזור עוטף ירושלים סיפר לוואלה! חדשות כי "הצתות זה דבר אחד, ובאזור מעלה החמישה ידענו הרבה מאוד הצתות בשנים האחרונות, אבל העובדה שהישובים באזור הזה לא מקפידים ליצור פסי אש (ביעור צמחיה מסביב לישוב) היא שמעלה את הסיכון במצבים כאלו. להבות אש שיכולות להיחסם בשבילים נקיים מצמחייה מטפסות במהרה אל תוך הישוב כפי שכמעט קרה במעלה החמישה היום".

כפי שעלה מתחקיר וואלה! חדשות, מתחילת החודש ועד לאמצעו, נקראו שירותי הכיבוי של ירושלים ללא פחות מ-3,000 אירועים, מהם 284 שריפות קוצים. כ-60% מהם – יותר ממחצית – היו הצתות בזדון. לשם השוואה, במהלך כל חודש מאי תועדו 2,200 אירועים, לעומת ממוצע השנתי שעומד על 8,000. סיכום האירועים עד אמצע חודש יוני הצביעו על עליה של 36% במספר הדליקות.

נוכח הנתונים הקשים, בשבוע שעבר נערך דיון חירום בוועדת הכבאות של עיריית ירושלים, בו השתתפו מפקד כוחות הכיבוי של ירושלים, טפסר שמוליק פרידמן, ומחזיק תיק החירום, הביטחון, כיבוי האש וההצלה בעירייה, אלישע פלג. גורמים המעורים בנושא אמרו אז לוואלה! חדשות כי מדובר "בהתארגנויות של פלסטינים תושבי העיר", לטענתם, על רקע חבלני: "למרות שישנן גם שריפות שנגרמות עקב חוסר זהירות או מעשי קונדס, התופעה שאנו רואים כאן היא תופעה מאורגנת. יוצאים מספר צעירים, משכונות, במזרח העיר כשהם מצוידים בכלי בערה ומציתים מספר רב של מוקדים באותו תא שטח תוך זמן קצר. בורחים, ולמחרת מציתים במקום אחר. אנו מתמודדים עם תופעה כזו כל שנה, עם בוא הקיץ, אך לא בהיקף הזה".

שריפה בצומת מוצא בירושלים , יוני 2012. דרור עינב
"לא במקרה היו לנו היום מספר אירועים קטנים וגדולים בפרק זמן קצר". השריפה היום/דרור עינב

בכבאות ירושלים סיפרו כי לעתים, ההצתות נעשות ממש מול עיני הכבאים, כמו ביער ענתה הממוקם בין מחנה הפליטים שועפאט לפסגת זאב. בעוד הכבאים נאבקים עם הלהבות, המתגברות בחום הכבד ברוחות העזות, ממחנה הפליטים מושלכים מפעם לפעם בקבוקי תבערה לעבר החורשה הסמוכה על מנת ללבות את האש.

במספר מקרים הצתות מכוונות אלו כבר גרמו לפינוי בתי מגורים, כמו בשריפת קוצים גדולה שאירעה בתחילת החודש בשכונת ארנונה בירושלים, ופגיעה בנפש כמו בשריפה בבסיס עופרית בהר הצופים, שם נפגעו 14 חיילים משאיפת עשן. בחלק מהמקרים הכבאים סיפרו כי הותקפו ישירות, כפי שאירע בעיסאוויה. כבאית הגיע לפאתי הכפר לכיבוי שרפת קוצים נוספת, והותקפה על ידי עשרות צעירים שידו לעברה אבנים וגרמו לנזק של ממש.

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.co.il

עוד בנושא
הושגה שליטה על השריפות באזור ירושלים, חשד להצתות
תושבים מאזור השריפות: "מזכיר לנו אירועים שקיווינו לשכוח"
תחקיר וואלה! חדשות: מי עומד מאחורי גל ההצתות בבירה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully