וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעיל שהוכה מדבר: "בצבא הכיבוש כל אלימות מוצדקת"

יהושע בריינר

16.4.2012 / 0:15

בשיחה עם וואלה! חדשות, מספר הפעיל הדני שהוכה את גרסתו. הוא מכחיש את טענות הסא"ל, שתועד בסרטון שעורר סערה: "לא הרמתי אצבע לעברו". הקצין הושעה וצפוי לעמוד לדין

צילום מסך

(צילום: יוטיוב, עריכה: טל רזניק)

מספר שעות לאחר שפורסם הסרטון בו נראה סגן מפקד חטיבת בקעת הירדן, סגן-אלוף שלום אייזנר, מכה פעיל שמאל, מדבר הפעיל, ומספק את גרסאתו לתקרית החמורה. "עמדתי לצלם חבר שלי שנדחף קודם על ידי החיילים, הסתכלתי מסביב ופתאום משום מקום הוא נתן לי את המכה עם הנשק", סיפר אנדריאס, בן ה-20 מדנמרק בראיון לוואלה! חדשות, "נפלתי וכשהייתי על הרצפה הוא נתן לי אגרוף, מאז אני כבר לא זוכר הרבה". עוד אמר הפעיל שהוכה "לא הרמתי אצבע על הקצין שלעומתנו היה מאוד אגרסיבי".

אנדריאס הוא פעיל של ארגון הסולידריות הבינלאומי ISM, והוא מתגורר כעת בשכם עם חבריו לארגון. הוא שוהה בגדה המערבית מזה כחודשיים ונוטל חלק בפעילות הארגון ביישובים הפלסטינים באזור. במהלך השבת הגיע עם חבריו ופלסטינים נוספים למסע אופניים בבקעת הירדן. בשלב מסוים, סמוך לכפר עוג'א הם נחסמו על ידי כוחות צה"ל שסירבו לאפשר להם להמשיך בנסיעה. "התחלנו לשיר שירים שקראו לשחרר את פלסטין ולהפסיק את הכיבוש", מספר אנדריאס, "בשלב מסויים החלטנו לאתגר את החיילים ולנסות להמשיך בנסיעה". עוד סיפר הפעיל כי "היינו מפגינים שלווים אך הכוחות החליטו להשתמש באלימות כלפינו". בהמשך מספר אנדריאס כי ראה את חברו שרוי על הרצפה וביקש לצלמו ו"פתאום חטפתי את המכה ומאז הזיכרון שלי מאוד מעורפל. ברור לי שהקצין הזה היה מאוד אגרסיבי ורצה שנסתלק משם ולכן עבורו, כמי שמשרת בצבא הכיבוש, כל אלימות היא מוצדקת".

תיעוד: סגן אלוף מכה פעיל שמאל בנשקו האישי. צילום מסך
הפעיל שהוכה על הקצין המכה: "היה חייב לסרב לכל פקודה ולהודיע שהוא אינו מעוניין להיות עוד חלק מכיבוש בלתי חוקי". התקרית כפי שתועדה על ידי הפעילים/צילום מסך

הפעיל שהוכה פונה באמבולנס לבית חולים ביריחו כשהוא סובל מחבלה בפניו, שם טופל לאחר שסבל מפגיעות באפו, פיו וסנטרו כתוצאה מעוצמת המכה שקיבל מהקצין ולבסוף שוחרר ושב לביתו בשכם כשהוא סובל מכאבים בלסת. "זה נכון שניסינו לאתגר את כוחות הכיבוש", הוא אומר, "אבל באנו לומר שהכיבוש הישראלי בגדה המערבית ובבקעת הירדן בפרט איננו חוקי על פי החוק הבינלאומי". לדבריו, "בבקעת הירדן כל כפר מאויים על ידי ישראל. הפלסטינים סובלים מגירוש, ממניעת מים וחשמל, מה שהופך את האוכלוסייה שם לענייה ביותר בגלל הכיבוש. כל זאת, בזמן שההתנחלויות שמסביב מנצלות את המשאבים הטבעיים של בקעת הירדן".

אייזנר למקורביו: "הסרט שאתם רואים ערוך"

בעקבות האירועים מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, השעה אמש מתפקידו את אייזנר, עד לסיום מלא ומקיף של תחקיר האירוע שצולם בסרטון. "האירוע המתועד התרחש אחרי שעתיים של עימותים", סיפר אייזנר למקורביו, "הסרט שאתם רואים ערוך. דקה לפני כן אותו פעיל היכה אותי עם מקל ושבר את אחת מאצבעותיי. אני רק עשיתי את תפקידי ומנעתי מהם להתקדם".

מנגד, הכחיש אנדריאס את טענותיו אלו של אייזנר ואמר כי "זהו שקר גס וטענה מגוחכת לחלוטין. מעולם לא הרמתי אצבע על אדם ובוודאי שלא הכיתי את הקצין הזה. זה שקר מוחלט, לא נגעתי בו ולא היה לי שום מגע עם האיש הזה".

הפעיל סיפר כי מטרת הגעתו לארץ היא לצורך הבעת מחאה נגד המדיניות הישראלית בגדה המערבית. ואילו על השאלה מדוע הוא וחבריו אינם פועלים בסוריה נגד מדיניות הממשל שם, אומר אנדריאס כי הנעשה במדינות האזור אינו מצדיק את פעולות הממשל בישראל נגד הפלסטינים. "אני גאה בכך שאני מאתגר את הכיבוש הישראלי ומתבייש בכך שהממשלה שלי מסייעת לממשלה הישראלית. לצערי הרב המדינה שלי ומדינות נוספות באירופה תומכות בישראל אבל היה לי חשוב להגיע לפלסטין ולהראות שלא כל האירופאים תומכים בכיבוש הישראלי", אומר אנדריאס.

"אני גאה בכך שאני מאתגר את הכיבוש"

אנדריאס מתכנן להמשיך ולשהות באזור שכם עוד כחודש, אז ישוב לאירופה. ביממה הקרובה הוא צפוי להיפגש עם עורכי דין על מנת לשקול נקיטת צעדים משפטיים כנגד סגן-אלוף אייזנר. "אין לי מה לומר לו מעבר לכך שהיה חייב לסרב לכל פקודה ולהודיע שהוא אינו מעוניין להיות עוד חלק מכיבוש בלתי חוקי. אסור לאיש לקחת חלק בצבא הכיבוש", אומר אנדריאס על הקצין שהכה אותו. לדבריו, למרות שאינו מעוניין לחשוף את שמו המלא הוא אינו חושש. "להיפך", הוא מדגיש, "הם יכולים להכות אותי בפנים עם נשקיהם אבל זה רק ידרבן אותי יותר למחות כנגד מדיניות הכיבוש בגדה המערבית ואמשיך לאתגר את הכיבוש. האירוע הזה לא יעצור אותי אלא רק יגרום לי ולחבריי לעבוד קשה יותר".

הפעילים ביקשו לרכוב בכביש 90, סמוך לכפר עוג'א, אך לא ביקשו מראש את אישור הצבא. כאשר הגיעו לצומת דרכים מחוץ לכפר, הרוכבים נתקלו בחיילים ובשוטרי מג"ב, וביקשו שיותר להם להמשיך ברכיבה. לדברי הפעילים, החיילים והשוטרים מנעו מהם להמשיך בדרכם, ונקטו נגדם אלימות רבה, הרסו כמה מאופניהם והיכו כמה מהם. לפי הסרטון, סא"ל אייזנר נראה נוטל את נשקו האישי, ומכה בו בחוזקה בפניו של אחד הפעילים שנעמד מולו. בתמונות אחרות נראים חיילי צה"ל משתמשים באלימות רבה כלפי המפגינים וכן זורקים את אופניהם אל תעלות בצעד הכביש. מדובר צה"ל נמסר בתגובה לתקרית כי "מדובר באירוע חמור. אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, הורה לבצע תחקיר יסודי ונוקב. בתחקיר ייחקרו הנסיבות שקדמו לאירוע החמור המצולם בסרטון, יופקו לקחים ויינקטו הצעדים המתאימים".

הושעה הסא"ל שהיכה פעיל שמאל; גנץ: "אירוע חמור"
תיעוד: סגן-אלוף מכה פעיל שמאל בפניו בנשקו האישי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully