וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האדמה | הפלסטינים: "עשרות מפגינים נפגעו בעזה ובגדה"

בהר הבית תמה התפילה ללא אירועים חריגים, אך בגדה יש הפגנות סוערות. הפלסטינים טוענים לעשרות נפגעים בהפגנה בקלנדיה, ול-14 בדרום הרצועה. צה"ל: "הונחנו לשמור על איפוק"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: יותם בן-דוד)

הפגנות יום האדמה ה-36 נפתחו בצהריים (שישי) בתהלוכות מחאה, שבמהרה גלשו לעימותים של ממש בגדה המערבית. במחסום קלנדיה מצפון לירושלים, מפגינים פלסטינים רגמו באבנים את חיילים ושוטרים והציתו צמיגים. חיילי צה"ל השיבו לעברם באמצעים לפיזור הפגנות. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי לפחות 80 מפגינים נפצעו. בעימותים ברצועת עזה, טוענים הפלסטינים כי 14 בני אדם נפצעו - בצה"ל אישרו רק כי שלושה פלסטינים נפצעו.

מפגינים התקהלו בירושלים, בחברון ובמחסום ארז ברצועת עזה. גורמים בצבא הדגישו כי ההנחיות מהדרגים הבכירים היא להפגין איפוק מרבי כדי להימנע מהסלמה. במעבר רחל ליד בית לחם הושלכו ארבעה בקבוקי תבערה אל לוחמי משמר הגבול. באזור אל-ערוב יודו אבנים והועברו צמיגים, וכך גם באל-פוואר ובכפר קדום הסמוכים לשכם. תקריות דומות נרשמו גם באזור חברון. במזרח ירושלים יודו אבנים לעבר רכב, ממנו קפצו מסתערבים של משמר הגבול, שלכדו שני מתפרעים.

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במעבר קלנדיה, בעת הפגנה לציון יום האדמה. עומר מירון
הפלסטינים טוענים ש-80 נפצעו. נפגעים בעימותים בקלנדיה, היום/עומר מירון

הפלסטינים טוענים כי חבר הפרלמנט הפלסטיני, ד"ר מוסטפא ברגותי, נפצע באורח קל מפגיעת רימון גז בראשו בהפגנה בקלנדיה. הוא נמצא כעת בבית החולים ברמאללה ומצבו מוגדר "טוב". מצה"ל נמסר בתגובה כי ברגותי בא למחנה הפליטים קלנדיה כדי "לעודד את ההפגנות" והוכה על ידי מפגינים מקומיים. גורם צבאי אמר כי לצה"ל ולגורמי הביטחון "אין קשר לאירוע".

בשיחה עם וואלה חדשות, אמר ד"ר ברגותי: "נפצעתי בראשי ובגבי מרימון גז שנורה לעברי. הרופאים כעת בודקים אותי, ואני מקווה שהכול יהיה בסדר. ההפגנה הייתה בלתי-אלימה לחלוטין, אולם נתקלנו באלימות קשה מצד חיילי צה"ל". לדבריו, "אין שום הצדקה לשימוש באלימות מצד צה"ל. ההפגנות היום מבטאות את אחדותו של העם הפלסטיני ואת הסולידריות של הקהילה הבינלאומית עם העם הפלסטיני". גם השרה הפלסטינית לעניינים חברתיים, מאג'דה אל-מסרי, נפגעה לטענת הפלסטינים באורח קל כתוצאה משאיפת גז מדמיע בהפגנה בסמוך למחסום קלנדיה.

עימותים במחסום קלנדיה ביום האדמה, מרץ 2012. עומר מירון
הפלסטינים מדווחים כי 23 בני אדם נפצעו. העימותים בקלנדיה/עומר מירון

גם במחסום ארז נרשמו הפרות סדר: פלסטינים שהתקרבו לאזור האסור לתנועה נתבקשו על ידי חיילי צה"ל להתרחק מהמקום, ומשסירבו, ירו חיילי צה"ל באוויר. הפלסטינים התרחקו. לאזור העיירה בית חאנון שבצפון רצועת עזה הגיעו רבבות בני אדם לעצרת שנערכה תחת הסיסמה "לעבר ירושלים". הפלסטינים דיווחו כי שישה בני אדם נפגעו בהפגנות בצפון הרצועה ובחן יונס שבדרומה, בעוד בצה"ל אישרו רק כי שלושה בני אדם נפגעו בהפגנה בדרום, לאחר שכוח צה"ל ירה לעברם לאחר שניסו להתקרב לגדר.

גם בישראל נרשמות הפגנות: אלפי ערבים-ישראלים צעדו מכיוון סכנין לעבר דיר חנא, שם מתקיימת העצרת המרכזית לציון 36 שנה ליום האדמה. בעצרת ישתתפו ראשי הציבור הערבי, ביניהם חברי כנסת וראשי ערים. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) השתתף בהפגנה בוואדי א-נעם שבנגב. טיבי אמר כי "יום האדמה השנה נערך בצל תוכנית פארבר המאיימת להפקיע 800 אלף דונם בנגב וכוללת אלפי צווי הריסה ומשבר שיכון חריף יותר מאשר בכל ישוב יהודי. הוא נערך גם בצל גל החקיקה הקיצוני המתייחס לאזרחים הערבים כאל 'פולשים' או 'מטרד'. הקול שיצא מאיתנו היום הוא אחד: לא רק שיש לנו זכויות בארץ הזו אלא שיש לנו זכויות על הארץ הזו. אנו זועקים את זעקת ההדרה, האפלייה והאדנות בכל תחומי החיים. מדינה שמעניקה יותר זכויות לגיורת אנסטסיה מיכאלי שהקשר שלה למולדת הוא מקרי בלבד מאשר למיליון אזרחים ערבים שנולדו כאן, היא מדינה המנהלת מדיניות גזענית כלפי המיעוט הערבי".

בצה"ל ובמשטרה ערוכים בכוחות שיא לקראת אפשרות של הפגנות נוספות במסגרת "צעדות המיליון", שיתגברו עם צאת המתפללים מהמסגדים. בימים האחרונים, התגבשה הערכה לפיה מארגני ההפגנות נסוגו מכוונתם לצעוד לעבר ירושלים ולעבר הגבולות או לקיים עצרות בהיקף קטן משתכננו. עם זאת, במערכת הביטחון לא לוקחים סיכונים בעקבות אירועי יום הנכבה ויום הנכסה של השנה שעברה, שגבו את חייהם של עשרות מפגינים, שחיילים נאלצו לירות בהם למוות. הרמטכ"ל, בני גנץ, סייר בגבולות בירדן ובסוריה, וקיים הערכות מצב עם מפקדי צה"ל.

יום האדמה - כותרות אחרונות
בירדן, בסוריה, בלבנון: רבבות הפגינו נגד ישראל
המפגינים מתגרים: "ישראל, הנה אנחנו באים"
ישראל במסר לסוריה וללבנון: אסרו על הפגנות
שר הביטחון, ברק: נערכים לכל תרחיש קיצון

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במעבר קלנדיה, בעת הפגנה לציון יום האדמה. עומר מירון
כוחות מג"ב נפרסו בהיקף נרחב במחסום. העימותים בקלנדיה/עומר מירון

עיקר המתיחות התרכזת בהר הבית, מחשש שאירוע אלים בודד יצית מהומות רחבות. משטרת ירושלים הגבילה את כניסת המתפללים המוסלמים למתחם מגיל 40 ומעלה, ולאלה המחזיקים בתעודת זהות כחולה בלבד. נשים מוסלמית הורשו להיכנס לתפילות ללא מגבלה. ואכן, ההפגנות במתחם הסתיימו ללא אירועים חריגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במערכת הביטחון נערכו בכוחות נרחבים. אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, עם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס בחומרה להתרעות לקראת ההפגנות, והורה להטיל הלילה סגר כללי על השטחים, שאמור לפוג בחצות. אלפי שוטרים נפרסו ברחבי הארץ, וביחידות רבות של מג"ב הוטל עוצר יצירות. במערכת הביטחון אמרו כי הצבא יאפשר לקיים הפגנות מול הגבולות ובשטחים, אך בשום אופן לא תתאפשר חציה של הגבולות או סיכון חיי אדם. במחוז הצפוני של המשטרה הדגישו כי שוטרים לא יכנסו ליישובים הערביים, אלא אם תישקף סכנה של ממש לציבור.

צפו במפת מוקדי העימותים ברחבי הארץ (מתוך אל-ג'זירה):

(עידכון ראשון: 10:00)

לפניות לכתבים:
אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.co.il
ניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully