וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת ה-"פסק זמן": שטראוס איבדה 170 מיליון מערכה

ערן אזרן, עדי דברת-מזריץ, גיא גרימלנד

19.2.2012 / 16:50

תמונה שהועלתה לפייסבוק בה הודגמו פערי המחירים במוצרי שטראוס בין ישראל וארה"ב הציתה מחאה גדולה שהשפעותיה ניכרו גם במסחר בבורסה. מניית שטראוס צנחה היום בכ-3.5%

"מחאת השוקולד" המתגבשת כנגד יצרנית המזון שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס (68%), נתנה היום (א') את אותותיה גם על מניית החברה. בניגוד למגמת הכללית בבורסה, שבה נרשמו עליות של 0.3% - 1%, מניית שטראוס צנחה היום בכ-3.5% וחתכה 170 מיליון שקל משווי החברה. מחזור המסחר עמד על 7 מיליון שקל - גבוה פי שתיים מהמחזור היומי הממוצע.

במהלך סוף השבוע החלו להתגבש יוזמות שונות לחרם צרכנים על מוצרי שטראוס-עלית, וזאת לנוכח פערי מחירים בלתי סבירים שהתגלו בין מוצרים המשווקים ישראל לעולם. האנליסט צחי אברהם מכלל פיננסים, המסקר באופן קבוע את מניית שטראוס, ציין בתגובה לכך כי החרם עושי ליצור נזק תדמיתי ועלול לפגוע ברווחי החברה בעתיד.

.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במהלך סוף השבוע החלו להתגבש יוזמות שונות לחרם צרכנים על מוצרי שטראוס-עלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אם כדור השלג של המחאה שראינו בימים האחרונים בפייסבוק ובעיתונים יצבור תאוצה, בשטראוס יצטרכו להגיב לכך - בין אם המחאה צודקת ובין אם לאו", אמר אברהם. "אם הצרכן הישראלי יתפוס את המחירים של שטראוס כדבר שלילי, זה צפוי להסב נזק למותג. היצרנים יצטרכו להיות רגישים לדעת הקהל ואנחנו רואים את השפעה השלילית של זה על המניה כבר הבוקר".

בסקירתו האחרונה בסוף 2011 העניק אברהם למניית שטראוס המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 52 שקל. עם זאת, כרגע אין בכוונתו של אברהם לשנות את מחיר היעד למניה או את ההמלצה: "אני מתקשה להתרגש מהסיפור הזה. הצרכן הישראלי זועם בגלל הפער בין התמחור בארץ לחו"ל, אך צריך לזכור שהשוק המרכזי היחיד של שטראוס למוצרי השוקולד הוא השוק הישראלי.

"על הניסיון של שטראוס למכור בארה"ב צריך להסתכל ברמה השולית. נתח השוק בחו"ל אפסי, ולכן החברה בוחרת לייצא במחיר נמוך עם שולי רווח נמוכים. אני חושב שהעליהום כאן הוא שונה לחלוטין ממקרה תנובה. מי שפוגע בשוק הן דווקא החברות הבינלאומיות קולגייט וג'ילט – שרואים את הטירוף במחירים שלהן בישראל", המשיך

חרם - החל מ-1 במארס

הבוקר איימו ראשי מחאת הקוטג' לפתוח בחרם נגד החברה החל מ-1 במארס אם לא תוריד מחירים. בצהריים התברר כי קבוצה של תנועת "ישראל יקרה לנו", שנפתחה ביום שישי בערב תחת השם "העם החליט: לא קונים שטראוס עלית", תופסת תאוצה ומונה כבר יותר מ-1,450 איש - לאחר שבבוקר מנתה כמה מאות חברים. בקבוצה נכתב: "אם נמאס לך ששטראוס מפקיעה מחירים והחלטת שהגיע הזמן למעשים - לחץ 'לייק'. העם לא מטומטם והעם לא ישלם".

במכתב ששלחו הבוקר לשטראוס, כתבו יוזמי מחאת הקוטג': "נדמה כי חברתכם מנצלת את כוחה הריכוזי והמונופוליסטי ואת העדר הרגולציה הממשלתית וכתוצאה מזה הנכם מרשים לעצמכם להפקיע מחירים גם כשברור לכל שהסיבה היא תאבונכם הבלתי נדלה לכספי הצרכנים. אזרחי ישראל משלמים מחיר שערורייתי על מוצריכם בעוד בחו"ל אותו מוצר נמכר במחיר זול משמעותית. התנהלות כזו יוצרת מצב בלתי נסבל בו הציבור, שנאלץ לשלם מחירים מופקעים עבור מוצרי מזון, מצמצם את הצריכה למינימום ההכרחי.

"חרם צרכנים הינו כלי דמוקרטי העומד לרשות הצרכן, כל עוד רשויות המדינה אינן מבצעת את המוטל עליהן להגן על כיסו של הציבור. הצרכן הישראלי, שגילה את כוחו האדיר, מוכיח נכונות לעמוד על שלו ובמידת הצורך הוא לא יהסס להשיב מלחמה כלכלית אל מול החברות שמזלזלות בו ובצרכיו.

איציק אלרוב, מראשי מחאת הקוטג', קרא לחברת שטראוס "לגלות אחריות וסולידריות חברתית, לצד המחשבה על רווחי החברה, ולהורות על הורדת מחירים לאלתר. הציבור בישראל מואס במניפולציות ותשובות יחצ"נים מלוקקות. המאבק ממשיך ומתעצם מיום ליום, עד שהציבור יקבל את המוצרים במחירים שפויים. היזהרו מכוחו של הצרכן".

בתוך כך, גולשים רבים הצטרפו ליוזמה של הגולש בועז גל לחרם. גל, שפתח את עמוד המחאה בפייסבוק במהלך השבת, פונה לגולשים ומסביר: "מתברר כי מוצרי שטראוס נמכרים בחו"ל במחירים נמוכים מאלה בהם הם משווקים בארץ. במקום להודות בעובדות - החברה בחרה לשקר, ולתרץ תירוצים אשר אינם עולים בקנה אחד עם העובדות. על פי מחלקת המחקר של בנק ישראל (שבוודאי לא ניתן להאשימה בהתלהמות או חוסר מקצועיות...) מחירי המזון בארץ גבוהים בכ-30% (!!) מאלה שבמדינות ה-OECD".

גל ממשיך: "קבוצת שטראוס היא קבוצה גדולה שבתחומים מסוימים שולטת בשוק או בנתח משמעותי ממנו. התופעה לפיה קבוצות אדירות כוח מתנהגות בחזירות קיצונית ומנצלות את המצב במשק הישראלי הסובל מריכוזיות וחוסר תחרות מצד אחד ומצד שני ציבור אדיש שאינו משווה מחירים - דינה לעבור מן העולם.

"לכן אנחנו מכריזים על חרם צרכנים על מוצרי שטראוס-עלית עד להורדת מחירים לרמה הנהוגה בחו"ל, קרי הוזלה של 30% לפחות במחירים לצרכן. כל עוד לא תתבצע ההוזלה - אנחנו נחרים את המוצרים שלכם בלי יוצא מהכלל חברים מתבקשים להעביר ולשתף - ביחד נצליח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

גם בכנסת ידונו

ניצוץ המחאה כנגד שטראוס הוצת על ידי הגולש יואב רוקח-פן, שהעלה לפייסבוק צילום שבו נראה כי מחירו של חטיף השוקולד בניו ג'רזי ארה"ב עומד על 74 סנט בלבד (כולל מסים) לעומת מחיר של 6.29 שקלים ברשת השיווק מגה (באינטרנט) באותו הזמן בדיוק. ברשת שופרסל ישיר, המתחרה של מגה באינטרנט, מחיר פסק זמן זהה עומד על 5.99 שקלים.

בתוך כך, הנהלת שטראוס תזומן לדיון בוועדת הכלכלה "כדי להבין מה קורה למוצרים שלהם בדרך הארוכה לארה"ב שחותך את מחירם בעשרות אחוזים?" - כך הודיע בצהריים יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, שמשתתף אף הוא במחאת פסק הזמן בפייסבוק. בהתכתבות עם גולשים בעמוד הפייסבוק שלו, הוסיף שאמה-הכהן כי גם התמ"ת והאוצר יוזמנו לדיון.

גם השר אלי ישי מצטרף גם הוא למחאה הציבורית נגד מחירי המוצרים של שטראוס, והגיב היום בהודעה לעיתונות: "התנהלות היצרנים הישראלים הגדולים אל מול הצרכן הישראלי מבישה. הגיע הזמן להפסיק עם הסיסמאות ולהתחיל לפעול. על המערכת הפוליטית להתערב יותר בנעשה בשוק הישראלי ולפתוח אותו לתחרות, וזאת ע"י הורדה בתשלום המכס לסחורות מחו"ל מחד, ומאידך להוריד מיסים לעסקים ולייצרנים המקומיים.

"היה ניתן לצפות כי היצרנים הישראלים, להם הציבור הישראלי היה מחויב ונאמן שנים, יפעלו למקסם את רווחיהם בעיקר מעבר לים ופחות על גבם של הצרכנים הישראלים", הוסיף ישי.

"הכול בישראל יקר יותר"

במהלך השבת המשיכו גולשים לתקוף את שטראוס בעקבות הצילום שהעלה גולש ישראלי בשם יואב רוקח-פן, שבו נראה כי מחירו של חטיף השוקולד בניו ג'רזי ארה"ב עומד על 74 סנט בלבד (כולל מסים), לעומת מחיר של 6.29 שקלים ברשת השיווק מגה (באינטרנט) באותו הזמן בדיוק. ברשת שופרסל ישיר, המתחרה של מגה באינטרנט, מחיר פסק זמן זהה עומד על 5.99 שקלים. היום הוא העלה צילום שבו חשבונית קנייה שלטענתו מצביעה על המחירים הנמוכים שגובה שטראוס בארה"ב עבור חטיפי "טוויסט" ו"טעמי" - לעומת המחירים הגבוהים בישראל. הוא סיפר כי רכש חבילה של 25 יחידות מיני טורטית (400 גר') ב-3.99 דולרים.

שטראוס התייחסה אמש לראשונה בעמוד הפייסבוק שלה, ואף פתחה לשונית מיוחדת לכך שבה נכתב: "מדינות רבות זולות יותר מישראל. כאן - הדלק יקר, הדיור יקר יותר, הנסיעות יקרות יותר, המיסוי גבוה הרבה יותר, עלויות הייצור לתעשייה גבוהות יותר, מחיר המים מתייקר מדי שנה בעשרות אחוזים וההיטלים המוניציפליים גבוהים הרבה יותר מאלו הנהוגים בעולם. הדבר משפיע ישירות גם על מחירי מוצרי המזון בעולם הזולים יותר מישראל.

"מעבר לזאת, צריך לזכור כי היצרנים - ואנו ביניהם - לא קובעים את מחירי המוצרים לצרכן. אנו יודעים מהו המחיר שאנחנו גובים מהקמעונאים, וכך מחיר הפסק זמן עליו שאלתם, נמכר על ידינו לקמעונאי במחיר של 3.5 שקלים עוד לפני הנחות שניתנות לו, אך את המחיר לצרכן - הוא, ורק הוא קובע. וכך, בדומה לחנווני בניו ג'רזי, ניתן למצוא כעת על המדפים של משווקים שונים בארץ ובעולם את המוצר במחיר דומה לאחר שאלה החליטו למכור אותו במחיר מבצע ואפילו הפסד על מנת למשוך קונים או כדי להיפטר ממלאי עודף. זהו כלי שיווק לגיטימי ומקובל בעולם הקמעונאות".

הרגע המתוק של עלית עולה לנו ביוקרעוד מסרה שטראוס, כי "אנחנו ממשיכים לקרוא את הפוסטים והתגובות שלכם, ואתם מוזמנים לדבר איתנו גם בטאב מיוחד שפתחנו. נתייחס לאמור בתגובותיכם ונמשיך לבדוק עצמינו בכל היבט".

כמו כן, משטראוס נמסר בתגובה כי "בעקבות המחאה, חברת שטראוס ביצעה הוזלות קבועות של כ-10% בממוצע בלמעלה מ-50 מוצרים מרכזיים, כולל מוצרי חלב, שוקולד פרה, קפה טורקי, חומוס אחלה ועוד.

"מדובר בהוזלה קבועה, לא אקט שיווקי, לא הנחות חד פעמיות ולא "מבצעים", אלא במחירי מחירון מוזלים וקבועים. זאת ועוד, החברה קלטה ביוזמתה את עובדי כח האדם שעבדו אצלה הרבה לפני השביתה שנערכה באחרונה, קיצצה בשכר ההנהלה והבכירים והטיבה את תנאי עובדיה, כי צדק חברתי אינו מתבטא רק בהורדת מחירים, אלא בדאגה לקיומה של החברה המפרנסת עשרות אלפי עובדים ברחבי הארץ. החברה תמשיך להיות קשובה לצרכניה.

"המחיר הסופי לצרכן נקבע אך ורק על ידי הקמעונאיים ואינו נמצא בשליטתנו. החטיפים שנמכרים בניו ג'רזי נמכרים במחיר מבצע עליו החליטו הקמעונאיים המקומיים, ואינם מאפיינים את המחירים לצרכן במהלך השנה. בדומה, ניתן למצוא גם בישראל גם בארץ חטיפים במחיר של 2 שקלים. זו החלטה של הקמעונאי, לא של שטראוס".

החברה ציינה כי בין היתר ניתן למצוא מבצעיים נקודתיים ברשתות הבאות: 3 ב-6 שקלים (2 שקלים) ברשת יינות ביתן; 4 ב-10 שקלים (2.5 שקלים לבודדת) ברשת יש 7 ב-20 שקל (2.85 שקלים בבודדת) בשפע שוק; ובשבוע הבא 6 ב-16 שקל (2.66 שקלים לבודדת) בשופרסל דיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully