וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מל"ט של צה"ל התרסק במרכז הארץ; אין נפגעים

29.1.2012 / 10:48

מטוס לא-מאויש של חיל האוויר מסוג "איתן" התרסק בטיסת אימון סמוך לקיבוץ חפץ חיים במרכז. לא היו נפגעים על הקרקע. המטוס נחשב לאחד מהמתקדמים בצה"ל, וטרם ברור מדוע התרסק

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק; עריכה: יאיר דניאל)

מטוס ללא-טייס של חיל האוויר מסוג "איתן" התרסק הבוקר (ראשון) במרכז הארץ. מדובר צה"ל נמסר כי לא היו נפגעים בתאונה. שברי המטוס אותרו ליד קיבוץ חפץ חיים, הסמוך לגדרה, וליד בסיס חיל האוויר בתל נוף. עדי ראייה סיפרו כי חלקים מהמטוס התפרקו ממנו בעודו באוויר.

ה"איתן" התרסק במהלך טיסת אימון שערך חיל האוויר בשיתוף התעשייה האווירית, ונפל בשטח פתוח. טרם התבררו נסיבות ההתרסקות. בהמשך ייבדק אם תקלה טכנית היא שגרמה לו לאבד שליטה ולהתנגש בקרקע.

מתחקיר ראשוני בשטח עולה כי המל"ט היה בטיסת ניסוי ואימון במהלכה תפעלו את המל"ט גם אנשי התעשייה האווירית ומפעילי המל"טים של חיל האוויר. גורם צבאי מסר כי "קיבלנו את הודעה בהלם מוחלט בזמן שמפעילי המל"טים השתתפו בכנס בטיחות לכלל המפעילים. לא ברור כרגע מה היתה הסיבה להתרסקות – טעות אנוש או כשל טכני אך התוצאות קשות מדי לכדי שיהיה ניתן לענות עליהן בצורה מידית".

מלט שנפל בקיבוץ חפץ חיים, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
המל"ט בזירת ההתרסקות, הבוקר/נמרוד סונדרס

קצין בכיר בצה"ל אמר כי המל"ט נמצא עדיין בשלבי פיתוח, וכי הטסתו נעשות באזורים אלה כדי לבחון רכיב חדש שהורכב עליו לאחרונה. לדבריו הקצין, ההערכה היא שההתרסקות נבעה מכשל טכני ולא מטעות אנוש. הוא הבהיר כי בהשוואה למל"טים מסדר גודל דומה - למשל, בצבא ארצות הברית - הרי שבחיל האוויר, רמת הבטיחות היא גבוהה בהרבה.

תחרות קשה מול המתחרה האמריקני

לחיל האוויר מספר דגמים של מטוסים ללא-טייס, רבים מהם פרי פיתוח ישראלי. מטוס ה"איתן", למשל, מסוגל להגיע לטווח טיסה של מאות קילומטרים, שיאפשר לצה"ל להשתמש בו בפעילויות מבצעיות גם באזורים מרוחקים, דוגמת אירן. הוא מסוגל לטוס בגובה של 40 אלף רגל, ויכול לשהות כ-24 שעות רצופות באוויר.

יצוין כי לאחרונה נבחר דגם ה"איתן" על ידי משרד ההגנה הצרפתי בהתמודדות קשה ומורכבת מול ה"פרדטור" האמריקאי ובמערכתה ביטחון חוששים כי ההתרסקות תפגע בסיכויי ההצלחה של העסקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת ההתרסקות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש אוקטובר, נחת מטוס 15-F נחיתת חירום בבסיס תל נוף, אחרי ששקנאי חדר לאחד ממנועיו. הנווט הבחין כי המנוע השמאלי בוער, והנחה את הטייס לכבות אותו. לאחר הפסקת פעולת המנוע, הבינו הטייס והנווט כי שני המנועים בוערים, והזעיקו את צוותי הקרקע בבסיס לכבות את האש שפרצה במנועים, ברגע בו ינחיתו את המטוס.

גורמים צבאיים אמרו בשעתו כי הטייס היה איש צוות מנוסה מאוד ובעל שעות טיסה רבות, שהפגין קור רוח ותושייה. "אנחנו לא רוצים לחשוב מה היה קורה אם טייס לא מנוסה היה מחליט בשבריר שנייה לנטוש מעל אזור מיושב. זה יכול היה להסתיים באסון", אמרו. בתחקיר המקרה נמצאו שרידי גופת השקנאי, שהובילה לשריפת המנוע. הטייס והנווט הועברו לסדרת בדיקות רפואיות לאחר האירוע.

הכירו את "האיתן", הכטב"ם שמסוגל להגיע לאירן - ולחזור
כלי הטיס הבלתי-מאוישים מתגייסים גם לחיל התותחנים

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully