וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: ישראל קנתה פצצות חודרות-בונקר פגומות

26.12.2011 / 14:27

במסגרת תביעה בארה"ב נחשף פגם בייצור מרעומי הפצצות שאובמה אישר למכור לישראל, ושעלול להפעילן בעודן באוויר; צה"ל: לא נוכל להתייחס לנושא. לפי דיווחים, הפצצות נועדו לתקיפה באירן

האם ישראל רכשה מארצות הברית פצצות חודרות-בונקרים פגומות? במסגרת תביעה משפטית המתקיימת בארצות הברית, חשף משרד המשפטים בוושינגטון כי ספקית רכיבים מרכזית להרכבת הפצצות, חברת "קמן - מוצרים מדויקים" מאורלנדו שבפלורידה, החליפה ביודעין מרכיבים בראש הנפץ.

החשש הוא שהכשל ברכיבים יפגע ברמת הבטיחות של הפצצות, שחלקן נמכרו לישראל, וייתכן שמרעום הפצצה עלול להיות מופעל כבר באוויר, מעל הבונקר שהפצצה נועדה להחריב. לפי פרסומים זרים, פצצות מסוג זה הועברו לישראל כדי לחמש אותה לקראת תקיפה אפשרית באירן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פצצה "מפצחת בונקר" בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי פרסומים זרים, יוצרו למעלה מ-10,000 פצצות מהסוג הנידון בתביעה, GBU-28. חלק מהן נמכרו לשלוש מדינות זרות, ולפי ההערכה, אחת ממדינות אלה היא ישראל. משרד המשפטים האמריקני הגדיר את הכשל בייצור "רשלנות מכוונת", שעשויה לגרום סיכון לכוחות הצבאיים המשתמשים בפצצה. ההערכה היא שסדרת הפצצות, בעלות הרכיבים הפגומים, הגיעה גם לחיל האוויר הישראלי. דובר צה"ל מסר כי "מטעמים ברורים לא נוכל להתייחס לנושא".

"עשרות פצצות מדגם זה הועברו לישראל"

אורך הפצצה הוא שבעה מטרים, והיא מוטלת ממטוס ומונחית על ידי קרן לייזר מהאוויר או באמצעות יחידות מיוחדות מהקרקע. הפצצה, בה נעשה שימוש במלחמת המפרץ ובמלחמות עירק, מכונה "מפצחת הבונקרים", בשל יכולתה לחדור לבונקרים בעומק של עשרות מטרים באדמה, או להתפוצץ אחרי שהיא חודרת פלדה בעובי של מספר מטרים בעומק האדמה.

משקל הפצצה עולה על שני טונות, והראש הקרבי שלה שוקל כ-300 קילוגרמים. על פי הערכות בכלי תקשורת הזרים, הפצצה עשויה לסייע רבות לחיל האוויר הישראלי בתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באירן, בשל כושר החדירה שלה. ה"גרדיאן" הבריטי דיווח בחודש ספטמבר האחרון כי כי עשרות פצצות מדגם זה הועברו לישראל כבר בשנים האחרונות. בכיר ישראלי צוטט בעיתון בתגובה כי "התיאום הביטחוני בין נתניהו לאובמה גדול יותר ממה שנדמה".

נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, התנגד בשנת 2005 למכור לישראל את הפצצה. פקידים בממשל טענו באותם ימים כי הנשיא חושש שהטכנולוגיה של הפצצה עשויה לזלוג לידי הסינים. לפי דיווח ב"ניוזוויק", בישראל לא ויתרו, ולבסוף נשיא ארה"ב הנוכחי, ברק אובמה, אישר בחשאי את מכירת הפצצות.

אירן מאיימת: תקיפה בשטחנו - התאבדות ישראלית
בעולם משתכנעים: החלה "מלחמה חשאית" נגד אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully