וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי אווירה במרוקו: האיסלם המתון חוגג ניצחון

26.11.2011 / 18:08

לאחר ספירה של למעלה מ-60% מקולות המצביעים, עולה כי מפלגת הצדק והפיתוח המייצגת את האיסלם המתון, זכתה בבחירות במרוקו. בחודש שעבר רשם האיסלם המתון הישג גם בטוניסיה

האיסלם המתון במרוקו חוגג הישג: הדיווחים היום (שבת) ברבאט מצביעים על כך שמפלגת הצדק והפיתוח (PJD) רושמת ניצחון מרשים בבחירות הכלליות שנערכו אתמול. מספירה של יותר מ-60% מקולות הבוחרים עולה כי המפלגה המתונה שבראש עומד עבד אל-אילה בן כיראן, זכתה לכבוש 80 מושבים מסך כולל של 395 מושבים בפרלמנט.

עבדלילה בנקיראן, מזכ"ל מפלגת "הצדק והפיתוח" האיסלמית, בעצרת בחירות בקזנבלנקה, מרוקו, 21 בנובמבר 2011. Abdeljalil Bounhar, AP
גם בקרב החילונים יש הסבורים שמפלגת הצדק והפיתוח תתקשה לקדם מדיניות מתונה. ראש המפלגה הזוכה עבד אל-אילה בן כיראן/AP, Abdeljalil Bounhar

לפי הדיווחים במרוקו, 45% מבין 13 מיליון בעלי זכות ההצבעה במרוקו השתתפו בתהליך הבחירות הראשונות שנערכות במדינה מאז כוננה החוקה החדשה. לאחר היוודע ההישג של המפלגה האיסלמית המתונה, אמר ראש הממשלה המכהן עבאס אל-פאסי, כי הוא מוכן להיכנס לקואליציה יחד עם הזוכה בבחירות. אל-פאסי אמר כי "ניצחן מפלגת הצדק והפיתוח הוא ניצחון לדמוקרטיה". מפלגת איסתיקלאל של אל-פאסי זכתה ל-45 מושבים בפרלמנט.

לפי החוקה החדשה שכוננה במרוקו לפני חמישה חודשים על רקע אירועי "האביב הערבי", בידי המלך מוחמד השישי הסמכות המלאה לבחור את ראש הממשלה החדש מתוך המפלגה שקיבלה את מירב הקולות בבחירות. בתוך כך, ההערכות ברבאט מצביעות על כך שמפלגת הצדק והפיתוח תתקשה לקדם מדיניות איסלמיסטית מתונה. גם בקרב החילונים במרוקו, יש כאלה המתייחסים למפלגה הזוכה בבחירות בצורה חשדנית ויש אף סבורים שהיא מבקשת להשליט שלטון הלכה קיצוני.

מפגין קורא להחרים את הבחירות בבירת מרוקו, רבאט, 21 בנובמבר 2011. Paul Schemm, AP
בעבר הוגדרה מפלגת הצדק והפיתוח כאיום על ביטחון המדינה/AP, Paul Schemm

בעבר הוגדרה מפלגת הצדק והפיתוח כאיום על ביטחון המדינה. המפלגה היא מעין תואמת דתית-מתונה של מפלגת השלטון בטורקיה, הנושאת את אותו השם. הניצחון בבחירות מהווה עדות לגוון האיסלמי ההולך ותופס אחיזה במהפכות האביב הערבי, ואות לבאות לקראת הבחירות במצרים, ביום שני הקרוב, ולאחר מכן גם בלוב ובתימן.

המפלגה ביססה את מעמדה כמפלגה דתית מתונה, שחרתה על דגלה את המאבק בשחיתות ובאבטלה ואת שיפור החינוך, וכך הגדילה בהדרגה את התמיכה בה. מזכ"ל המפלגה, עבדלילה בנקיראן, אמר ערב הבחירות כי "יש להגן על המלוכה, וכל העם רוצה להגן עליה. עם זאת, גם המלוכה צריכה להגן על עצמה, באמצעות קידום הדמוקרטיה".

מרוקו הולכת למעשה אחרי שכנתה טוניסיה, שגם בה זכו כאמור המוסלמים המתונים להישג מרשים. בבחירות שהתקיימו בחודש שעבר במדינה זכתה מפלגת "א-נהדה" (התחייה) האיסלמית המתונה. הרשימה שבראשה עומד ראשיד רנושי, ששב לטוניסיה לאחר 22 שנות גלות, זכתה בבחירות ביותר מ-30% מהקולות – יותר מכל מפלגה אחרת.

עוד בנושא:

מיד אחרי נעילת הקלפיות: המפלגה האיסלמית טענה לניצחון
האביב המרוקני: בחירות בדרך ל"מהפכה עדינה"?
מרוקו: המלך הבטיח רפורמה, הצעירים קראו להפגין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully