וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח בקואליציה: העצמאות תיעדר מההצבעות על העליון

פנחס וולף

14.11.2011 / 14:48

ח"כ אלקין מאיים להעניש את סיעת עצמאות, שהודיעה כי תיעדר מההצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. וילף: "ההצעות מטומטמות ופחדניות". גם חוק גרוניס מעורר מחלוקת

סיעות הקואליציה נתונות במחלוקת קשה לקראת ההצבעה הצפויה היום (שני) על הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ועל "חוק גרוניס". סיעת 'עצמאות' אף הודיעה על כוונתה להיעדר מההצבעות.

יו"ר סיעת העצמאות עינת וילף אמרה לוואלה! חדשות כי "הממשלה מתחילה להתקרב לקו אדום מבחינת סיעת העצמאות. כמו ששר הביטחון אומר על דברים אחרים, כל האופציות נמצאות על השולחן". היא הוסיפה כי "לא מדובר כאן בהצעת חוק אחת פרטית - יש כאן סבב של הצעות חוק בלתי נסבל. בניגוד לכל מיני משמיצים, ברק הוא מהמגנים הגדולים על בית המשפט. אלו הצעות חוק מטומטמות, רשעיות ופחדניות", אמרה וילף.

"ההצעות מטומטמות כי עד שמגיעים לקו הגמר, או שהן לא עוברות או שהן הופכות לצמחוניות, אך בינתיים הקימו עליהן את כל המתנגדים. הן רשעיות משום שהימין עדיין מתנהל כאילו הוא מפלגה קטנה מול מפא"י הגדולה. הגיע הזמן שהימין יבין שהוא הרוב ואין לו מה לחשוש מארגונים כאלה ואחרים. והן פחדניות, כי הן מראות חוסר נכונות להיאבק על הדעות בשוק החופשי".

יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, איים כי אם חברי סיעת עצמאות יפרו את המשמעת הקואליציונית, ולא יתייצבו במליאת הכנסת להצביע בעד הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, הם ייתקלו בתגובה חריפה: "שר שיחליט שאין משמעת קואליציונית יגלה שהוא יצטרך את עזרת האופוזיציה להעביר חוקים, כי הקואליציה תראה אותו כאילו הוא לא שייך אליה. אם סיעת העצמאות תפר את המשמעת, היא תוכל לשכוח מסעיפי ההסכם הקואליציוני".

בעבר, כששרי סיעת עצמאות הצביעו נגד "חוק החרם" שיזם אלקין תוך הפרת משמעת קואליציונית, הוא מנע העברת תקציבים למשרדיהם. חרף האיומים, יו"ר עצמאות, עינת וילף, הבהירה כי תמליץ לחברי סיעתה להיעדר מההצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה, ובמחאה על המשמעת הקואליציונית, תורה להם להיעדר גם מהצבעות האמון בממשלה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, שהגיש לפני ימים מספר ערר על הצעת החוק, אמר מוקדם יותר: "הצעתי לאלקין, בשיחה חברית, להבין שאלה הם כללי המשחק, ושהוא צריך לחדד אותם. מערכת אכיפת החוק והאג'נדה של מפלגת עצמאות היתה ידועה לכולם". לדבריו, הסיעה פנתה לראש הממשלה כדי לבקש חופש הצבעה, אך טרם נענתה: "לא נותר אלא לערער לממשלה, כדי שזו תשנה את עמדתה. שפת האיומים אינה דרכנו, שילמנו מחיר יקר כדי לאפשר לממשלה להתקיים, ואני מציע לקחת בחשבון שגם לנו יש אידיאולוגיה".

עוד בנושא:
מכה לשמאל: הממשלה תומכת בהגבלת תרומות
הממשלה תומכת: ישונה הרכב הוועדה למינוי שופטים
בשל הביקורת? נדחה הדיון על שימוע לשופטי העליון

שלום שמחון בכנס היסוד של סיעת עצמאות, מאי 2011. נמרוד סונדרס
"שפת האיומים אינה דרכנו, שילמנו מחיר יקר כדי לאפשר לממשלה להתקיים". השר שמחון/נמרוד סונדרס

המליאה תצביע בקריאה טרומית על הצעת החוק, שח"כ אלקין היה בין יוזמיה, יחד עם יו"ר סיעת ישראל ביתנו ישראל אילטוב. ההצעה המבקשת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך ששני הנציגים של לשכת עורכי הדין החברים בה יהיו יו"ר הלשכה ונציג האופוזיציה שלו. כיום, שני הנציגים נבחרים בבחירות בקרב החברים בלשכה. הצעת חוק הנוספת שתעלה הבוקר להצבעה, "חוק גרוניס" שיזם ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי), תנסה לאפשר לשופט העליון אשר גרוניס להחליף את הנשיאה דורית ביניש עם פרישתה בחודש פברואר 2012, למרות שנותרו לו פחות משלוש שנים לכהן בתפקיד. שתי ההצעות יועלו להצבעה בזו אחר זו, והן ממשיכות את הקו חקיקה השנוי במחלוקת, שאתמול התגלה בדמות אישור הצעת החוק להגבלת התרומות לעמותות.

מקור הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים בטענה כי שני נציגי לשכת עורכי הדין ישמרו על נאמנות לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ויאפשרו לה להשיג רוב אוטומטי במינוי שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום, בשיתוף שני שופטי העליון האחרים החברים בוועדה, כלומר חמישה מתוך תשעת החברים בסך הכל. ביום ראשון שעבר ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את ההצעה ברוב של תשעה מול שמונה, והיא אף הייתה אמורה להגיע להצבעה כבר ביום רביעי שעבר, אלא שבשל חג הקורבן כל הצעות החוק השנויות במחלוקת נדחו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"בעליון אין ייצוג ראוי"

יו"ר צוות התגובות של קדימה, ח"כ יואל חסון, זעם על הגשת הצעת החוק : "בהמולת החוקים החשוכים, שתכליתם הגבלת הדמוקרטיה הישראלית, כדוגמת חוק השימוע למועמדים לשפיטה בעליון שמסעיר את המדינה, מנסה הקואליציה לעשות מחטף ולהביא כבר מחר להצבעה במליאת הכנסת את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים". לדבריו, בהצעה יש משום "פגיעה קשה במבנה הדמוקרטי ובעקרון הפרדת הרשויות". חסון התחייב כי קדימה תיאבק ב"רוחות האנטי-דמוקרטיות שמנשבות במסדרונות הכנסת בחודשים האחרונים, נוכח שכרון הכוח שלקו בו הקואליציה".

ח"כ כץ התייחס ל"חוק גרוניס", שצפוי לסכל את בחירתה של השופטת מרים נאור לנשיאת בית המשפט העליון, אמר: "חוק גרוניס הוא חוק שבא לעשות צדק עם המועמדים לנשיאות בית המשפט העליון. אנו מקווים שבהמשכו של חוק זה יבואו חוקים נוספים, שיגרמו לבית המשפט להיות מאוזן מבחינה חברתית - ולייצג אשכנזים, ספרדים, חילונים, דתיים וחרדים, ומגזרים שאין להם ייצוג ראוי בבית המשפט העליון, המעורב רבות בחיי העם והמדינה".

לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully