וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ: הסרבנים חשפו סודות, הכול מרוח בעיתונים

שר התחבורה תקף את יוצאי 8200: "43 סרבנים עשו פוליטיקה על חשבון ביטחון ישראל". הוא אף הציע עונש: "במקום לשחרר אותם ממילואים, צריך לשלוח אותם לשרת כש"ג בבסיסים בנגב". צפו במהדורה

מערכת וואלה!

האם יוצאי יחידה 8200 שחתמו על מכתב הסרבנים חשפו סודות מדינה? כך לפחות טוען שר התחבורה ישראל כץ. "בתי עדי שירתה כקצינה ב-8200", כתב כץ בדף הפייסבוק שלו. "היא מעולם לא גילתה לי סודות, למרות שאני שר בממשלה".

לדבריו, "עכשיו הכול מרוח בעיתונים, כי 43 סרבנים החליטו לעשות פוליטיקה על חשבון ביטחון ישראל". כץ הציע פתרון יצירתי למדי להענשת הסרבנים: "במקום לשחרר אותם ממילואים, צריך לשלוח אותם לשרת כש"ג בבסיסי צה"ל בנגב. חבל שאי אפשר לדרוש מהם שיחזירו את מה שהרוויחו באזרחות בזכות הכשרתם בצבא".

עוד על מכתב הסרבנים של 8200:
אלעד, מילואימניק: אל תספרו לי סיפורים. דעה
צה"ל: רק עשרה מהחתומים שייכים למעגל העשייה
שר הביטחון: "המכתב תורם לדה-לגיטימציה השקרית נגד ישראל"

מסיבת עיתונאים של שר התחבורה ישראל כץ על הרכבת, פברואר 2012. דרור עינב
"הרוויחו באזרחות בזכות הכשרתם בצבא". ישראל כץ/דרור עינב

יצוין כי חרף דבריו של שר התחבורה על פגיעה בביטחון המדינה, תוכן המכתב שניסחו הסרבנים וכן העדויות של הסרבנים קיבלו את אישורה של הצנזורה. עם זאת, סביר כי הסיקור הנרחב שהמכתב קיבל כלל מידע שרבים מאזרחיה ישראל – וגם שכניה ואויביה – לא היו ערים לו. כך לדוגמה, בכתבות בנושא מוסבר בדיוק מה מהותה של היחידה ובמה היא עוסקת: "יחידה 8200 היא גוף האיסוף המרכזי של חיל המודיעין והיחידה הגדולה ביותר בצה"ל. היא אחראית על ניטור שיחות טלפון, אס-אם-אסים, מיילים ופקסים בזירות השונות".

נוסף על כך, המכתב ועדויות של אנשי היחידה מפרטים על דרכי הפעולה של 8200: "כל פלסטיני, גם אזרח תמים, חשוף לניטור בלתי פוסק. עוד כתבו על פיקוח חודרני ברוב תחומי החיים, כמו הנטיות המיניות והבגידות של ה"יעדים" ושל מכריהם, מצבם הרפואי, הנפשי והכלכלי. זאת ועוד, נטען כי יש מקרים רבים של פגיעה בבלתי מעורבים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מרץ 2014. דרור עינב
סיקור נרחב על אודות היחידה. למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה/דרור עינב

כך העיד נ', מבוגרי היחידה: "כחייל ב-8200 השתתפתי באיסוף מידע על בני אדם שניסו או חשבו לפגוע בישראל – וגם מידע על בני אדם חפים מפשע לחלוטין, שכל חטאם היה שהם מעניינים את מערכת הביטחון הישראלית מסיבות שונות. לדבריו, כל פלסטיני חשוף לניטור בלתי פוסק, ללא הגנה משפטית. חיילים זוטרים יכולים להחליט שמישהו הוא יעד לאיסוף מידע. לא קיים הליך שבו שוקלים אם הפגיעה בזכויותיו של אדם היא מוצדקת. הרעיון של זכויות של פלסטינים כלל לא קיים".

נ' המשיך וטען: "כל פלסטיני יכול להפוך למטרה ולסבול מסנקציות כמו מניעת היתרים, הטרדה, סחיטות או פגיעה פיזית. לדבריו, כל מידע שיכול לאפשר סחיטה של מישהו נחשב מידע רלוונטי. "אם אתה הומוסקסואל שמכיר מישהו שמכיר מבוקש – ואנחנו היינו צריכים לדעת את זה – ישראל תהפוך את החיים שלך לאומללים. אם את נזקקת לטיפול רפואי דחוף בישראל, בגדה המערבית או בחו"ל – אנחנו חיפשנו אותך. מדינת ישראל תיתן לך למות לפני שתיתן לך לצאת לטיפול בלי שנתת מידע על בן דודך המבוקש". הוא העיד כי "כל מקרה כזה, שבו עולה בחכה אדם חף מפשע שניתן לסחוט אותו בתמורה למידע או על מנת לגייסו כמשת"פ היה זהב עבורנו".

לדברי נ', "שיחות סקס של פלסטינים תמיד עברו בין אנשים. מעבירים בין אחד לשני, צוחקים. אחד קורא לשני לבוא לשמוע. או שיחות מצחיקות אחרות, למשל על מצבים רפואיים 'מצחיקים' כמו טחורים. זה חלק מההווי. מעבירים בשביל הצחוקים גם מלא תמונות ששייכות ליעדים או לסתם פלסטינים. סתם תמונות, תמונות משפחתיות, צוחקים שהילדים מכוערים. גם תמונות פרטיות, למשל תמונות שבני זוג צילמו אחד בשביל השני".

מוטי אלמוז, דובר צה"ל. דובר צה"ל
"הטיפול המשמעתי יהיה חד וברור". תא"ל אלמוז/דובר צה"ל

מנגד, בצה"ל דחו היום בתוקף את הטענות שהעלו 43 החתומים על המכתב. דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, כתב בדף הפייסבוק שלו כי בצבא אין מקום לסרבנות. כמו כן, לדבריו, "רק עשרה מתוך 43 החותמים על המכתב שייכים באמת למעגל העשייה. השאר הם חיילים המשרתים במעטפת".

"יש מחלוקות ויש עמדות פוליטיות, חגיגה של דמוקרטיה", הוסיף אלמוז. "אנחנו בצה"ל מהווים מכנה משותף אולי הרחב ביותר בחברה הישראלית, ומקפידים שבעתיים על הבעת עמדות פוליטיות בפורומים שלא נועדו לשם כך". הוא סיכם וכתב: "אז מה היה כאן בעיניי? ניצול השירות הצבאי להבעת עמדה פוליטית. ואנחנו בצה"ל, עד למפקדו העליון, רואים זאת בחומרה והטיפול המשמעתי יהיה חד וברור".

עוד במהדורה:

האם המאמץ האמריקני נגד דאעש יוליד מפלצת? במסגרת הלחימה נגד דאעש, הנשיא ברק אובמה והקואליציה שלו ימסרו נשק ויאמנו קבוצות של כורדים, עירקיים ואפילו מורדים מתונים בסוריה על מנת שיילחמו באויב המשותף. מאל קעאדה באפגניסטן ועד לחימוש קיצונים במלחמת האזרחים הסורית - מדיניות החוץ האמריקנית מתאפיינת לא פעם בחימוש קבוצות מורדים ומחתרות שבסופו של דבר מפנות עורף ויוצאות נגד ארצות הברית. האם האסטרטגיה החדשה למלחמה נגד דאעש עלולה ליצור אפקט בומרנג נוסף?

קמפיין השטרות שעולה לנו ביוקר: מיתון? האטה? חיסכון? בבנק ישראל, כך נראה, העסקים כרגיל. הבנק השיק קמפיין לשטרות חדשים בעלות של חמישה מיליון שקלים מכספי משלם המסים. מהבנק נמסר כי העלות הגבוהה של הקמפיין נובעת מהוצאות גבוהות על הפקת הפרסומת והקמת אתר ייעודי שנועד להסביר לאזרחים על השטרות, אך במבט ראשון נראה כי הקמפיין אינו "הסברתי" כפי שהבטיחו בבנק. דוד ורטהיים, עורך וואלה! ברנז'ה, מנסה להבין למה השקת שטרות חדשים עולה לנו מיליונים.

איך התלבשה ליידי גאגא לביקור בישראל? כולם ציפו בהתרגשות לא רק להופעה של הזמרת אלא גם לתצוגת האופנה שהיא נוהגת לעשות בטרם העלייה לבמה, אך הפעם אייקון האופנה הורידה וווליום ונראתה כמעט כאחת האדם. אחרי שמלות הסטייקים והעקבים בגובה מגדל אייפל, גאגא ירדה מהמטוס בנתב"ג בשמלת טוגה לבנה שלא הייתה מביישת את שרה נתניהו. האם הגאגא בדרך להפוך לליידי?

התחזית: הלילה ייתכן טפטוף בעיקר בצפון הארץ, מחר מעונן חלקית, בשעות הבוקר יתכן גשם קל בצפון ובמישור החוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully