וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי נמשך: פגיעה בבית בשדרות; שני פצועים בשער הנגב

מהבוקר, אז החליטו ארגוני הטרור לשבור את הפסקת האש, שוגרו כ-40 רקטות. בן 71 נפצע קל-בינוני, חייל נפצע קל. בהנחיית נתניהו, חיל האוויר תוקף. הפלסטינים דיווחו על ילד הרוג. הוראה לפתוח את המקלטים במרחק של עד 80 ק"מ מהרצועה

צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

- שני פצועים קל-בינוני, אזרח וחייל, מפגיעת רסיסי רקטה
- בית בשדרות ספג פגיעה ישירה, אישה לקתה בחרדה
- כ-40 רקטות שוגרו משעות הבוקר ליישובי הדרום
- צה"ל תוקף מהאוויר ובאש ארטילרית מטרות בצפון רצועת עזה
- הפלסטינים: ילד בן 10 נהרג בהפצצות צה"ל
- פיקוד העורף עדכן את הנחיות המיגון לאזרחים

מטחים לעוטף עזה וליישובי הדרום: רקטה פגעה בצהריים (שישי) בבית בשדרות. לא היו נפגעים אולם אישה אחת לקתה בחרדה.

מוקדם יותר נפצעו שני בני אדם מפגיעת רסיסי רקטה שהתפוצצה סמוך לתחנת דלק במועצה האזורית שער הנגב. מצבו של אחד מהם, מנכ"ל מכללת ספיר, ד"ר נחמי פז בן 71, מוגדר קל עד בינוני. הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע כשהוא סובל מחבלה בגפיו. מצבו של הפצוע השני, חייל צה"ל כבן 20, מוגדר קל. הוא פונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מפגיעות בפלג גופו התחתון.

במועצה האזורית שדות נגב נפצע קל גבר, בעת שרץ למרחב מוגן.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
דיווח בעזה: 5 אנשי חמאס נהרגו בזמן הכנת מטען
חמאס: "מוכנים להצית את האש אם דרישותינו לא ייענו"
גורמים ביטחוניים: "ישראל תגיב בעוצמה אם יחודש הירי"

רקטה התפוצצה בשדרות, יולי 2014. אלברט גבאי, מערכת וואלה! NEWS
פינוי נפגעים בשדרות, היום/מערכת וואלה! NEWS, אלברט גבאי

הבוקר בשעה 8:00, עם תום הפסקת האש בת 72 השעות עליה הוכרז בשלישי, שבו ארגוני הטרור להתקיף את ישראל בירי רקטות. אזעקות הופעלו באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי העיר ואחת נוספת בשמי מועצת חוף אשקלון. שלוש רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים בשטח המועצה. בהמשך היום נורו עוד כמה מטחים לעבר יישובי הדרום, האחרון שבהם בצהרי היום סמוך לשעה 15:00. בסך הכול מאז שעות הבוקר נורו כ-40 רקטות מרצועת עזה. מבנה ביישוב במועצה האזורית שדות נגב ניזוק מפגיעה ישירה של רקטה, ובנוסף, נזק נגרם לכמה מבנים ביישוב במועצת שער הנגב.

זירת נפילה של רקטה בשדרות. 31 ביולי 2014. אלברט גבאי, מערכת וואלה! NEWS
זירת נפילה בשדרות, היום/מערכת וואלה! NEWS, אלברט גבאי

בעקבות ההתחממות המחודשת שב צה"ל לתקוף מהאוויר ובאש ארטילרית מטרות בצפון רצועת עזה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, הנחו את הצבא להגיב בעוצמה על ההפרה החד-צדדית. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, ילד בן עשר נהרג בתקיפות צה"ל.

עשן מיתמר מעל העיר עזה אחרי תקיפה ישראלית, עם קריסת הפסקת האש. מבצע צוק איתן, 8 באוגוסט 2014. AP
עשן מיתמר ברצועת עזה לאחר הפצצה של צה"ל, הבוקר/AP

עוד בטרם תמה הפסקת האש שבה ארצה מקהיר המשלחת הישראלית למשא ומתן. כמו כן, זמן קצר לפני שפקעה הרגיעה, אמר לוואלה! חדשות עזאם אל-אחמד, ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, כי לא הושגה "הסכמה על הארכת הפסקת האש". לדבריו, המצרים הציעו לשני הצדדים להאריך את הרגיעה בעוד שלושה ימים, אולם חמאס דחה את ההצעה. לעת עתה, אמר אל-אחמד, משלחת המשא ומתן הפלסטינית תישאר בקהיר וביממה הקרובה תחליט אם להמשיך בשיחות או לא. מוקדם יותר דווח גם בסוכנות הידיעות אי-פי מפי גורם בכיר בחמאס על כך שהארגון החליט שלא להאריך את הפסקת האש בת 72 השעות משום שישראל דחתה את כל דרישותיו בשיחות בקהיר.

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אישר כי הפלגים הפלסטיניים לא הסכימו על המשך הפסקת האש, אך טען כי המשא ומתן בקהיר יימשך בניסיון לגבש מתווה מוסכם להסכם הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל.

פיקוד העורף עדכן את ההנחיות לציבור

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הגיב על סיומה של הפסקת וחידוש הירי לעבר הדרום ואמר כי "על ישראל להחזיר מידית את המשלחת ממצרים, לא ייתכן שיתקיימו שיחות תחת פרוטקשן - ירי על אזרחים ישראלים כאמצעי לחץ". לדבריו, "זה רגע מבחן להרתעה הישראלית לשנים הקרובות, התגובה חייבת להיות קשה".

בשל חידוש הירי הבוקר, עדכן פיקוד העורף את הנחיות ההתגוננות לציבור. בטווח על עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה אסורות התכנסויות והתקהלויות של למעלה מ-500 בני אדם - הן בשטח פתוח והן בשטח סגור. פעילויות הפגה לרווחת הציבור ניתן לקיים בתנאי שבזמן הישמע אזעקה או קול נפץ, יעמוד לרשות הציבור המשתתף הפעילות מרחב מוגן תקני. המרחב חייב להיות במיקום אשר תואם לפרק הזמן שעומד לרשות הציבור כדי להגיע אליו. בטווח של 80-40 קילומטרים מהרצועה, אסורות התקהלויות והתכנסויות של למעלה מאלף בני אדם בשטח פתוח. בטווח מרחק של למעלה מ-80 קילומטרים מגבול הרצועה, ההוראות היחידות נכון לשעה זו הן פתיחת המקלטים.

המשלחת הפלסטינית בקהיר: "זכותו של העם הפלסטיני להיות חופשי". צילום מסך
חמאס דחה את הבקשה להאריך את הרגיעה. המשלחת הפלסטינית בקהיר/צילום מסך

לפנות בוקר, לפני שתמה רשמית הפסקת האש, שוגרו רקטות לעבר ישראל. בשעה 4:00 נשמעה אזעקה במועצה האזורית אשכול. מדובר צה"ל נמסר כי שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים בתחומי המועצה. לא נמסר על נפגעים או על נזק. סמי אבו זוהרי, דובר חמאס, הכחיש כי הארגון שיגר הלילה רקטות לעבר ישראל. לדבריו, האשמות אלה "מבוססות על דיווחים ישראלים שנועדו לבלבל את המצב".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע הסתייגות במהלך הלילה בראיון לרשת "פוקס" באשר לסיומו של המבצע הצבאי. "אני לא בטוח שהקרב הסתיים. זה באמת תלוי אם בחמאס רוצים להמשיך בקרב", אמר. לדבריו, חמאס חפר מנהרות מתחת לגבול הרצועה שטרם אותרו.

נתניהו התייחס להישגים הצבאיים עד כה במהלך המלחמה בדרום ואמר כי ישראל "פגעה בצורה משמעותית ביכולות של חמאס". עם זאת, הוסיף נתניהו: "אני חושב שאנחנו צריכים למצוא פתרון בדרכי שלום, אם הדבר אפשרי. אין לנו דבר נגד תושבי עזה. למעשה, אנחנו רוצים לעזור להם נגד העריצות של חמאס". באשר לכמות ההרוגים והפצועים בעזה במהלך 29 ימי הלחימה אמר: "זה אכזרי, אבל הפגיעות לא היו מכוונות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה הערב בירושלים, אוגוסט 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"הפגיעה באזרחים בעזה אינה מכוונת". ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

אמש כינס אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מסיבת עיתונאים בעזה, ובה פירט את דרישות הארגון מישראל, והפציר בחברי המשלחת הפלסטינית "לא להסכים להארכת הפסקת האש אם לא ייענו לדרישותיהם".

"ההתנגדות והעם שלנו מוכנים לשלם מחיר, ולשבור את צבא הכובשים", הצהיר. "לא נסכים שהמערכה הזו תסתיים בלי הפסקה אמתית של התוקפנות בכל צורותיה, וסיום אמיתי של המצור. הביטוי האמיתי לכך הוא הקמת הנמל - כל דבר אחר הוא רמאות".

בסוכנות הידיעות "א-רסאלה", המזוהה עם חמאס, דווח כי בכיר הארגון, איסמעיל רדואן, הצהיר כי עזיבת המשלחת הפלסטינית היא אפשרית במקרה של סירוב מצד ישראל למלא את דרישות הפלגים הפלסטיניים. במקביל, דווח כי הפלסטינים דחו את הדרישה הישראלית לפירוק הפלגים מנשק ופירוז הרצועה.

מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

תכנית המתאר של חמאס שמהווה את הערבות לשבירת המצור על עזה. טוויטר, צילום מסך
"כל דבר אחר הוא רמאות". תכנית המתאר של נמל עזה העתידי/צילום מסך, טוויטר

רדואן אישר כי חברי המשלחת הפלסטינית נפגשה אמש עם ראש המודיעין המצרי, פריד תוהאמי, שמסר להם את תגובת ישראל לדרישותיהם. זאת, לאחר שהמשלחת הישראלית שבה לירושלים לעדכן את הבכירים בישראל על ההתקדמות בשיחות ועל רשימת הדרישות הפלסטינית.

בשני הצדדים הבהירו כבר אתמול כי כל האפשרויות פתוחות, וצה"ל וחמאס נערכים לחידוש הלחימה, אם לא תושג הסכמה. "אם הפלסטינים יתקפו, נשיב כפי שכל ממשלה הייתה עושה", הצהיר נתניהו.

בכיר חמאס, מושיר אל-מסרי, נשא מוקדם יותר נאום בעצרת תמיכה בארגון שנערכה בעזה, ואמר: "המלחמה לא הסתיימה, ידה של ההתנגדות עודנה על ההדק. השעות הקרובות יכריעו לאן פני הדברים, כאשר כל האפשרויות פתוחות". אל-מסרי הוסיף כי בידי הארגון "עוד הפתעות, נוסף על טילים שיכולים להגיע לתל אביב ולחיפה. גם המנהרות עדיין ממתינות לפעולה".

ילד בהפגנת תמיכה בחמאס בעזה בזמן הפסקת אש, מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
ילד בעזה/AP

בהמשך, פנה ישירות לתושבי עוטף עזה והזהיר: "אל תשובו לבתיכם, עד שנתניהו לא ייענה לדרישות ההתנגדות". אבו עוביידה הוסיף: "אנו מוכנים להצית את המערכה מחדש. נהפוך את הטנקים של צה"ל לצעצועים. נפתה את צה"ל במלחמה קרקעית רחבה ונגרום לו לאלפי הרוגים ומאות אסירים במקרה שלא ייכנע לדרישותינו".

רק כ-2,000 בני אדם השתתפו בעצרת התמיכה בחמאס, כמות נמוכה באופן ניכר מאירועים דומים שנערכו בעבר.

הפגנת תמיכה בחמאס, עזה. רויטרס
רק כ-2,000 השתתפו. עצרת חמאס בעזה, אתמול/רויטרס

מתאם האו"ם לעניינים הומניטריים ברצועת עזה, ג'יימס ראוולי, מסר אמש כי "ללא הסרה מלאה של המצור מרצועת עזה, תמשיך להישלל מהפלסטינים כל זכות לחיים נורמליים, ומשימת השיקום המאסיבי הנחוצה בשעה זו תהיה בלתי אפשרית". לדבריו, כעשרת אלפים בניינים הושמדו, וכ-65 אלף בני אדם נותרו חסרי בית.

הצעה אירופית לפתרון ארוך טווח זוכה לתמיכה רבה בקרב מדינות האיחוד האירופי, אולם טרם התברר אם היא נכללה בשיחות בקהיר. לפי ההצעה, כוחות אירופיים יוצבו בגבול מצרים, ובמקביל ייפתחו מעברי הגבול.

כמו כן, ההצעה קוראת לקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצי השיקום של הרצועה, כולל הקמת נמל ימי להעברת סחורה ונוסעים. לפי ההצעה, נמל מעבר יוקם בלרנקה, קפריסין, שם תוכל להתבצע בקרה על כלי השיט בדרכם לעזה.

לפניות לכתבים:
אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com
אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com
אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:55)

הריסות בניין בשג'אעייה לאחר תקיפות צה"ל במקום. רויטרס
מבנים הרוסים בשכונת שג'אעיה/רויטרס
חייל נח בגבול הרצועה. רויטרס
חייל תופס תנומה בגבול רצועת עזה/רויטרס
חיילים בשטחי הכינוס בגבול רצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
חיילים בשטח כינוס בגבול הרצועה/רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. יואב דודקביץ'
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה/יואב דודקביץ'
ירי ארטילרי לעזה מגבול הרצועה. יואב דודקביץ'
ירי ארטילרי לעזה מגבול הרצועה/יואב דודקביץ'
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/בן קלמר
ילדה פלסטינית בורחת עם משפחתה מחאן יונס מחשש לתקיפות צה"ל במקום. רויטרס
ילדה בעזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully