וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ממהרים לחזור": תושבי עוטף עזה נמלטו מאיום המנהרות

23.7.2014 / 17:10

לסבבי הלחימה הם התרגלו וגם מטרי הרקטות והאזעקות לא הבריחו אותם, אבל המנהרות טרפו את הקלפים: "אתה מסתגר בבית, מכבה את האור ואין לך מושג מה קורה מחוץ לדלת"

צילום: שי מכלוף, ניב אהרונסון, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

שנה ושמונה חודשיים חלפו מאז תם מבצע "עמוד ענן". במהלך התקופה הזו הצליחו היישובים והקיבוצים בעוטף עזה, סמוך לגדר עם רצועת עזה, לקלוט עשרות משפחות חדשות. אצל חלקם יש אפילו רשימת המתנה ארוכה. קיבוץ כרם שלום הוא הדוגמה הבולטת ביותר להצלחתם של "קברניטי האזור" לשכנע תושבים להצטרף לקיבוץ. בכל שנה מצטרפות לשם משפחות למרות ירי הפצמ"רים והרקטות. אך כעת, עם חשיפתן של מנהרות מרצועת עזה, נטרפו הקלפים.

מבצע ”צוק איתן” | היום ה-16: עדכונים שוטפים
הותקף בית חולים בעזה ששימש כמפקדה של חמאס וג’יהאד
עובד זר נהרג מפגיעת פצמ”ר בחממה בחוף אשקלון
קרי בישראל: ”התקדמנו, אבל ישנה עוד עבודה לעשות”

"מאז עופרת יצוקה, בכל שנה מצטרפים לקיבוץ בין שלוש לארבע משפחות חדשות, למרות איומי הרקטות", אמר אילן רגב, מזכיר קיבוץ כרם שלום. לדבריו, "הייתה תחושה אחרי המבצעים הקודמים שלמרות טפטוף הרקטות - אפשר לגור בקיבוץ בביטחון". הוא סיפר כי "לאיום המנהרות נחשפנו עם חטיפת גלעד שליט, והנחת העבודה הייתה שאם ישנה אחת - יכול להיות שיש עוד מספר מנהרות שיכולות להגיע אל תוך הקיבוץ. לפני חודש וחצי עלתה רמת ההתרעות על מנהרות לרמה גבוהה. עם כל מנהרת שמתגלה, הנוהל הוא שצריך להסתגר בבתים ולכבות את האורות, בעוד שלתושבים אין שום מושג מה קורה מחוץ לדלת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך להסתגר בבתים ולכבות את האורות, בעוד שלתושבים אין שום מושג מה קורה מחוץ לדלת". מנהרה שנחשפה בשג'אעיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגב סיפר כי האי-ודאות יוצר לחץ וחרדה בקרב התושבים. "חצי קיבוץ נמצא בראש הנקרה ולא ממהר לחזור, גם בגלל איום המנהרות - שעדיין לא בטוח שהוסר כליל. יש לנו שתי משפחות שמגיעות באוגוסט למרות חשש המנהרות, ואין לי ספק שיש להן חשש להגיע אלינו, ובכלל לקיבוצים הצמודים לגדר". לדברי רגב, החשש הוא לא לא מירי הרקטות והפצמ"רים, אלא מהמנהרות. "חייבים להסיר את האיום הזה, כי גם אנשים שחיים בקיבוצים היום לא יחזיקו מעמד ויעזבו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

70% מתושבי הקיבוצים ליד הגדר נסעו צפונה

לא רק בכרם שלום חוששים מהמנהרות. יותר מ-70% מתושבי הקיבוצים הסמוכים לגדר כבר לא נמצאים בבתיהם: רובם נסעו לאזור המרכז ולצפון. כעת עלה בקרב תושבי האזור החשש שעוטף עזה יהפוך ל"בית אבות". בעוד שהרקטות גוזלות כמה דקות בכל פעם, מסביר רגב, "בחשש לחדירה אתה סגור בחדר ולא יכול לצאת לעבודה. הילדים לא יכולים לצאת לפעילויות או לבית הספר. התושבים חוששים שהמדינה לא מטפלת באיום כזה במשך שנים".

מאז מבצע "עופרת יצוקה" הצטרפו למועצה האזורית אשכול עוד 4,000 תושבים, "אך כעת יש חשש שתושבים חדשים לא יגיעו והתושבים הוותיקים לא יתפקדו במקום, שרמת החוסן תרד באופן משמעותי וכל מה שביננו במשך השנים ייהרס", אמר חיים ילין, ראש המועצה. "יש חשש שהאיום לא יוסר, הצעירים והמשפחות החדשות לא יגיעו והאזור יתנוון".

החשש נוגע גם לכמה משפחות צעירות שהגיעו ליישובים ועזבו בתקופה האחרונה את האזור. בחלקן סיפרו כי הם שוקלים להעתיק את מקום מגוריהם לאזור אחר בדרום. "אני לא בטוחה שארצה לחזור לקיבוץ שלי", אמרה תושבת. "נכון, מדובר במקום שהכי כיף לגור בו, אבל החשש שמחבל יצא לי ממש צמוד לדלת, גורם לי לחשוב על עזיבה".

חשיפה והרס מנהרות התקיפה של חמאס ופגיעה בתשתיות הטרור על ידי חטיבת הצנחנים ברצועת עזה. דובר צה"ל
פיר של מנהרה שחטיבת הצנחנים חשפה/דובר צה"ל

אך לצד החשש, יש גם תושבים שלא מתכננים לעזוב, למרות הכול. "איום המנהרות חדש לנו ובא בהפתעה", אמרה אושרית סבאג, תושבת קיבוץ נחל עוז שבמועצה האזורית שער הנגב. "זה מפחיד, אין ספק", היא הודתה, אך הוסיפה: "עם זאת, ברור לי לחלוטין שההפחדה היא מהות הטרור ואני מחכה בקוצר רוח לחזור לבית שלי, על אפם ועל חמתם של הטרוריסטים".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanirya1234@walla.co.il

חשיפה והרס מנהרות התקיפה של חמאס ופגיעה בתשתיות הטרור על ידי חטיבת הצנחנים ברצועת עזה. דובר צה"ל
חשיפה והרס מנהרות התקיפה של חמאס ופגיעה בתשתיות הטרור על ידי חטיבת הצנחנים ברצועת עזה/דובר צה"ל
פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי. דובר צה"ל
פיר שלוחמי גבעתי חשפו במבצע/דובר צה"ל
פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי. דובר צה"ל
פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי/דובר צה"ל
כלי הנשק שנמצאו במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה ליד כרם שלום/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully