וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה האווירית בעזה: 4 פלסטינים נהרגו מאז הבוקר

שלושה מההרוגים הם כנראה אנשי הג'יהאד האיסלאמי שישבו במכונית במרכז העיר עזה. עוד אדם נהרג בבוקר. בלילה הופצצו בתיהם של ארבעה בכירי חמאס והותקפו עשרות יעדי טרור

משדר מיוחד מאולפן וואלה! חדשות

LIVE

חיל האוויר שיגר בצהריים (שלישי) מתקפה אווירית כבדה ברצועת עזה. לפחות 4 פלסטינים נהרגו ועוד כ-25 נפצעו, בהם 3 נשים וילדים. שלושה מההרוגים הם כנראה אנשי הג'יהאד האיסלאמי שישבו במכונית במרכז העיר עזה, שהופצצה מהאוויר בצומת שעביה. ההרוג הרביעי זוהה כראשד יאסין, פעיל חמאס, שנהרג בתקיפת יעד בדיר אל-בלח, ולצדו נפצע אדם באורח בינוני.

מאז הבוקר הופצצו כ-40 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה, אחרי שבלילה הופצצו כ-50 נוספים, בהם בתיהם של בכירי חמאס.

לפנות בוקר פתח צה"ל במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. המבצע כולל בשלב זה מתקפה אווירית בלבד. דובר צה"ל מסר כי בשעות הלילה הופצצו כ-50 יעדים ברצועה, בתגובה לירי עשרות רקטות אתמול לעבר ישראל. לדברי הפלסטינים, 16 בני אדם נפצעו במתקפה, בהם שלושה פצועים קשה.

בין היתר, הותקפו מערכי שיגור, משגרים מוטמנים, מנהרות טרור, מחנות אימונים, אתר לאחסון אמצעי לחימה ומוקדים אחרים. גורם צבאי אמר כי שלוש מהמטרות הותקפו מהים, והשאר הותקפו מהאוויר. לדבריו, "נקודת ההנחה היא שמדובר ב'מבצע מתגלגל' ובהתאם לכך נערכים לסדרי כוחות נוספים בכפוף לאישור המשימות הבאות".

במהלך הלילה הופצצו בתיהם של ארבעה פעילי חמאס: איאד סכיכ, בכיר במערך הרקטות בעזה; עבדאללה חשאש, בכיר במערך הרקטות ברפיח; סאמר אבו דקה, בכיר הארגון בחאן יונס; וחסן עבדאללה, בכיר במערך הרקטות בחאן יונס.

הסלמה בדרום - כותרות אחרונות
כ-70 רקטות מעזה: יירוטים באשדוד, שדרות ונתיבות
מצב חירום: אלו ההנחיות של פיקוד העורף
מטח כבד לדרום, אזעקות שווא במרכז: עדכונים שוטפים

הפצצת צה"ל בעיר עזה – 8 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר בעיר עזה הבוקר, אחרי הפצצת צה"ל/רויטרס
בתים שהופצצו בתקיפת צה"ל בעיר עזה עם פתיחת מבצע צוק איתן – 8 ביולי 2014. רויטרס
חורבות בית שהופצץ הלילה בשכונת אל-זיתון בעזה/רויטרס

בתגובה לפתיחת המבצע, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, איימו ב"רעידת אדמה", ואישרו כי שיגרו עוד רקטות לעבר ישראל. בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית, הוגדרו התקיפות האחרונות כ"חציית כל הקווים האדומים", ואיימה לשגר רקטות לטווחים ארוכים יותר. "נגיב בהרחבת הטווח של מטרותינו", נכתב בהודעה.

בשעות הלילה נשמעו אזעקות "צבע אדום" במועצות האזוריות אשכול, מרחבים, באר טוביה, יואב ושפיר וכן בערים אופקים וקריית מלאכי. דובר צה"ל הודיע כי חמש רקטות נפלו בשטח ישראל. ככל הנראה, אחת נפלה בשטח פתוח באזור קריית מלאכי.

מאז אתמול נורו לעבר ישראל כ-170 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי משרד הפנים הפלסטיני, משפחה המתגוררת באחד המבנים שהותקפו הלילה קיבלה שיחת טלפון מקצין מודיעין ישראלי, והתבקשה לעזוב את המקום לפני שיופצץ, וכך עשו הדיירים. מקורות פלסטיניים דיווחו כי שלושה צעירים נפצעו קשה בדיר אל-בלח כתוצאה מתקיפה של חיל האוויר.

פלסטינים שנפצעו בתקיפת צה"ל ברצועת עזה מגיעים לבית החולים – חאן יונס, 8 ביולי 2014. רויטרס
פצועה פלסטינית אחרי תקיפת צה"ל, בבית החולים בחאן יונס לפנות בוקר/רויטרס

במערכת הביטחון מעריכים כי השקט לא ישוב בקרוב לאזור. "צה"ל צפוי להגיב בעוצמה לירי הרקטות", אמרו אמש גורמים ביטחוניים. לדברי הגורמים, הירי המסיבי אמש, שהגיע למרחקים שלא נראו מאז מבצע "עמוד ענן", מהווה "עליית מדרגה שלא ניתן להבליג עליה".

בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אתמול בערב הוחלט להגביר את הפעילות נגד חמאס ברצועת עזה, אך להימנע בינתיים מפעולה נרחבת. מערכת הביטחון הציגה בדיון כמה אפשרויות פעולה, בהן חידוש מדיניות החיסולים נגד בכירי חמאס. השרים החליטו כי המשך הירי של חמאס יוביל לתגובה ישראלית קשה, ואילו אם חמאס יחדל מלירות, ישראל לא תיזום מהלכים משמעותיים. "הכלל 'שקט ייענה בשקט' עדיין רלוונטי", אמר גורם מדיני, "אבל אם הצד השני בוחר להתעלם ממנו ולהמשיך לירות, ישראל לא תשב בחיבוק ידיים".

רקטה התפוצצה במועצה האזורית יואב, נזק נגרם ללול ולמכל סולר, 7 ביולי 2014. חטיבת דובר המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
נזק שנגרם מרקטה ללול במועצה האזורית יואב עקב רקטה/מערכת וואלה! NEWS, חטיבת דובר המשטרה

מתחילת מבצע "שובו אחים" שנועד לאתר את הנערים גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל שגופותיהם נמצאו בשבוע שעבר ליד חברון, התפוצצו בשטח ישראל כ-230 רקטות ופצצות מרגמה. 32 מהם יורטו באמצעות מערכת "כיפת ברזל". בתקופה זו היו 26 תקיפות של צה"ל ברצועת עזה.

משעות הערב המוקדמות אתמול נורו יותר מ-70 רקטות לעבר יישובי הדרום ואף מעבר להם, ובסך הכול התפוצצו אתמול בשטח ישראל יותר מ-80. לראשונה מאז מבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012, נשמעו אזעקות גם באזור השפלה. אזעקות נשמעו בין היתר גם בגדרה, ביבנה, בקריית מלאכי, באשדוד וברחובות - וזאת בעקבות שיגור רקטות גראד לאזורים הללו. נפל רקטה אותר בשטח פתוח סמוך לגן יבנה. רקטה אחת נחתה בקיבוץ ליד קריית גת ופגעה בלול ובמכל סולר.

בעקבות הנפילות פרצו שריפות קוצים בכמה מוקדים, אולם אלה טופלו על ידי מכבי האש. מגן דוד אדום החליט להעלות את הכוננות של הארגון גם במרכז מחשש למספר רב של נפגעים. בעקבות המצב היו שיבושים בתנועת הרכבות באזור הדרום. מהנהלת הרכבת נמסר כי הם פועלים לפי הנחיות פיקוד העורף.

מערכת "כיפת ברזל" יירטה אמש 13 רקטות מעל אשדוד, נתיבות ושדרות. אישה אחת נפצעה קל מרסיסי רקטה שיורטה באשדוד. שלושה בני אדם הוגדרו נפגעי חרדה. אזעקה נשמעה בערב גם באזור ירושלים, אולם ככל הנראה מדובר באזעקת שווא.

יירוט רקטות באזור רחובות, יולי 2014. איציק טובול, מערכת וואלה! NEWS
יירוט רקטה באזור רחובות/מערכת וואלה! NEWS, איציק טובול

גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות לירי עשרות הרקטות. לדבריהם, מדובר בתגובה לרצח הנער מוחמד אבו חדיר והרג הפעילים במנהרה בלילה. "על האויב להבין את המסר ולחשוב 1,000 פעמים לפני שיתקיף את בני עמנו כי הוא ישלם על כך מחיר כבד מנשוא. הנשק שלנו מכוון, למקרה שהאויב ימשיך עם הטפשות שלו", נכתב באתר חמאס.

לקראת חצות אמר בכיר חמאס מושיר אל-מסרי כי לא ניתן לדבר על רגיעה בין ישראל לחמאס, וכי "הדיבור כעת הוא בשדה הקרב". בריאיון לרשת הטלוויזיה "אל-אקצא" של חמאס אמר אל-מסרי כי ביכולתו של הארגון לשנות את המשוואה עם ישראל ולפגוע רחוק יותר בעורף האויב. הוא אף הזהיר כי ארגונו יגיב בכל הכוח אם צה"ל ירחיב את ההפצצות ברצועת עזה.

מתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב מרדכי אמר כי "הרחבת ירי הרקטות והטילים תוביל להסלמה ולתגובה אלימה וקשה מצד צה"ל". בריאיון לרשת אל-ג'זירה הוסיף אלוף מרדכי: "חמאס החליט להביא מלחמה על עזה ברמדאן. חמאס צריך לקבל אחריות על 1.8 מיליון אזרחים ברצועת עזה, ולהפסיק את מעשי האלימות מידית".

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, ג'ן סאקי, גינתה את ירי הרקטות מרצועת עזה. "לישראל יש זכות להגן על עצמה נגד התקיפות האלה, ואנו תומכים בה", אמרה אמש סאקי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על מועצת הביטחון החובה לגנות". פרושאור/מערכת וואלה!, צילום מסך

שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, שיגר הלילה מכתב תלונה תקיף למועצת הביטחון ולמזכ"ל הארגון באן קי-מון בעקבות מתקפת הרקטות על ישראל. "ברגעים אלה סירנות נשמעות ברחבי ישראל ורקטות נורות על באר שבע, אשקלון, אשדוד ובית שמש", כתב. "חמאס יורה על מיליוני אזרחים ישראלים ללא הבחנה". במכתבו ציין השגריר כי לישראל הזכות להגן על עצמה מפני ההתקפות: "הנהגת ישראל מחויבת לעצור את הירי ואת מעשי הטרור נגד אזרחיה. זו חובתה של כל ממשלה אחראית. מי שפוגע בישראל ישלם, מחיר כבד". פרושאור דרש במכתבו לגנות את ירי הרקטות. "על מועצת הביטחון מוטלת החובה לגנות את חמאס, להוקיע את הטרור נגד ישראל ולקרוא לאבו מאזן לפרק את ממשלת האחדות (עם חמאס) באופן מידי", סיכם.

פיקוד העורף החמיר את ההנחיות

פיקוד העורף החמיר את ההנחיות לתושבים הגרים עד ל-40 קילומטרים מרצועת עזה. על פי מסביר פיקוד העורף, אל"מ (במיל') ד"ר חיליק סופר, חל איסור על התקהלויות של 500 איש ויותר בעוטף עזה. על פי הנחיות פיקוד העורף, הוחלט לא לקיים היום קייטנות, גני ילדים ובתי ספר בכל היישובים הנמצאים ברדיוס של עד 40 קילומטרים מרצועת עזה.
עוד קודם לפרסום הנחיה זו החליט ועד ההורים העירוני באשקלון להשבית את הקייטנות. "חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה מבצעים ירי כעניין שהפך לשגרה בשבועיים האחרונים", נכתב בהודעת ועד ההורים.

הנהגת הצופים החליטה אמש לפנות את 2,400 חניכי התנועה שהיו במחנה הקיץ המסורתי ביער חרובית שבשפלה. ההחלטה התקבלה לנוכח המתיחות הביטחונית ובהתאם להנחיות פיקוד העורף ומשרד החינוך.

מפת אזורי ההתרעה, והזמן להגעה למרחב מוגן. דובר צה"ל
מפת אזורי ההתרעה לכניסה למרחב מוגן/דובר צה"ל

אמש תקף חיל האוויר באזור ג'באליה שבצפון רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי יעד התקיפה היה שלושה משגרים מוטמנים שנעשה בהם שימוש לירי על ישראל. בנוסף, הותקפה מנהרת טרור בדרום הרצועה.

ברצועה ממשיכים להיערך לתקיפה ישראלית רחבה יותר. ארגון חמאס הודיע אתמול כי כל הארגונים הפלסטיניים ברצועה נמצאים בכוננות לקראת התקפה של צה"ל. "הדם ייענה בדם. מי שמצית אש, ייכווה ממנה", נכתב בהודעה שפורסמה באתר הארגון. כמו כן, חמאס האשים את ישראל שהיא ממשיכה לתקוף על אף שהודיעה על כוונתה להגיע לרגיעה. "אל תטעו - לא נאפשר לפשעים של ישראל לעבור ללא תגובה", הבטיח הארגון בהודעה.

צה"ל תקף ברצועה - נמשך הירי לעבר יישובי הדרום. שי מכלוף
צה"ל תקף ברצועה - נמשך הירי לעבר יישובי הדרום/שי מכלוף
הפרות סדר בנירים. יולי 2014. שי מכלוף
הפרות סדר בנירים. יולי 2014/שי מכלוף

אתמול הותר לפרסום כי מנהרת טרור התפוצצה בלילה שבין ראשון לשני בדרום רצועת עזה. בפיצוץ נהרגו שבעה פעילי חמאס. מדובר במנהרה גדולה שבימים האחרונים פעל צה"ל לאיתורה. על פי החשד, היא הכילה חומרי נפץ שמטרתם הייתה לפגוע ביעדים צבאיים.

(עדכון ראשון: 23:36)

פגיעת רקטה ביישוב במועצת אשכול. דוברות המועצה האזורית אשכול, מערכת וואלה! NEWS
פגיעת רקטה ביישוב במועצת אשכול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המועצה האזורית אשכול
דובר הזרוע הצבאי של החמאס מדבר במסיבת עיתונאים בעזה, יולי 2014. רויטרס
חמאס קיבל אחריות לירי. מסיבת עיתונאים של גדודי עז א-דין אל קסאם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully