וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נחשפים הסודות הכמוסים של חיל האוויר

24.5.2014 / 19:00

במסגרת פרויקט מיוחד בשם "שמים", אותו הקימו צעירים יוצאי חיל האוויר, לומדים בני נוער על תרבות החיל במטרה לשפר את הישגיהם. "המטרה היא להגדיר יעדים ואת הדרך להשיגם"

צילום: טל אנגלנדר, דובר צה"ל, עריכה: קשת סידי

"מה שאתם רואים כאן זה חילוץ תחת אש של לוחמים על ידי מסוק ינשוף בדרום לבנון", פונה הטייס, סרן ע', אל שחקני קבוצת הנוער של אס"א תל אביב בכדור מים שיושבים בחדר התדריכים של טייסת המסוקים "החרב המתהפכת" בבסיס חיל האוויר שבמרכז הארץ. "זו אחת ממגוון משימות מורכבות שמבצעת הטייסת, שמתווספת לחילוץ טייס נוטש, מרדפים, הובלת לוחמים ומבצעים מיוחדים נוספים".

מיד לאחר מכן, עוברים שחקני הקבוצה, בני 14 עד 17, לטייסת הסימולטורים ומתבוננים במאמן של מסוק היסעור. המדריכה, סמלת חן ביטון, מבקשת מהם את תשומת הלב ומדגישה כי "מה שאתם רואים כאן זה מאמן שמביא את הטיס כמעט למצב אמת. הוא מבצע גיחה לכל דבר ולאחר מכן מתבצע תחקיר - האם קרה משהו חריג, למה הוא קרה, איך אנחנו מפיקים מסקנות כדי שלא יחזור על עצמו. זה מה שמאפיין את חיל האוויר. המטרה שלנו כל הזמן לתחקר, ללמוד ולהשתפר".

עוד כתבות בנושא צבא וביטחון:
"כל מטוס סורי שיחצה את הגבול - יופל"
חיל האוויר בקיצוצים - המפקדים טסים ב"מטוסים פרטיים"
בשל הקיצוץ בביטחון: "שרביט קסמים" לא תיקלט בזמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל הזמן להשתפר". מסוק יסעור של חיל האוויר/מערכת וואלה!, צילום מסך

התדרוכים של אנשי חיל האוויר לספורטאים התל אביבים הוא חלק מעוד פעולה של "שמים", מיזם חברתי אותו הקימו קבוצת צעירים יוצאי חיל האוויר המיישם את שיטות ההכשרה של החיל בכלל, ושל קורס טיס בפרט, בעולם האזרחי. מטרת אנשי חיל האוויר שמנהלים ומקדמים את "שמים" היא לשלב את אנשי החיל בעולם החינוך והעשייה החברתית בישראל, וזאת באמצעות יישום התרבות של חיל האוויר הכוללת שיתוף, למידה ותחקיר.

בסך הכול, נחשפו בשנה האחרונה לתכני הפרויקט קרוב ל-5,000 ילדים ובני נוער, בהם קבוצות נוער בכדורגל ובכדורסל, חברי האקדמיה לטניס ולג'ודו וחניכים בקורסי מאמנים בבית הספר למאמנים בווינגייט. בחודש הבא ייקחו חלק בפרויקט קורס צוערים לשלטון המקומי וקורס צוערים של משרד הכלכלה. בשבוע הבא יארח שר החינוך, שי פירון, את מנהלי "שמים" כדי לשמוע על הפרויקט החינוכי הייחודי, בו לוקחים חלק גם הטייסים לשעבר – איש העסקים חמי פרס והספורטאי נועם גרשוני.

"התכנית זוכה לתגובות מצוינות מהילדים, מההורים ומהמאמנים - הן בפן החינוכי והן בפן המקצועי - ומהווה מודל ייחודי של השפעה חינוכית עם ערך מקצועי", מסביר רב-סרן (במיל') אופיר פלדי, לשעבר קצין בחיל האוויר. "כתוצאה מההצלחה הגדולה, הארגון מתפתח בכמה כיוונים, כשהבולטים הם מערכת החינוך בישראל ועולם הספורט בחו"ל, עם דגש על קהילות יהודיות בשלב הראשון".

בעתיד הרחוק מתכוונים מנהלי "שמים" להתמקד בעולם הכשרת הנהיגה בישראל ובמגזר הציבורי, משום שהם תופסים אותם כתחומים חשובים ומשמעותיים מבחינה חברתית. "לצד ה'מוצר' ההדרכתי, מפתח הארגון כלים תומכים טכנולוגיים, אשר בעתיד אף יעמדו כמוצר ומוקד רווח בפני עצמם", אומר סרן (במיל') עומרי לנג, ששירת בעבר בחיל האוויר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מל"ט איתן של חיל האוויר. AP
"מודל ייחודי של השפעה חינוכית". אנשי חיל האוויר בטייסת/AP

לנג גם מתייחס לחברי קבוצת אס"א תל אביב שנמצאים באותו זמן בבסיס, ואומר: "כמו שאתה רואה, הנוער מבין על מה מדברים אתו כי ההכשרה שלהם התחילה עוד בקבוצה. יש להם תחקיר בסוף כל אימון ועקומת הלמידה שלהם מדברת בעצמה". "נכון, התרבות הזו היא הסוד של חיל האוויר", הוא מוסיף בחיוך, "אבל כשמדובר במטרות לקידום החברה בישראל כולם נרתמים, כולל מפקדי חיל האוויר לשעבר דן חלוץ ועידו נחושתן שמתעניינים מאוד במה שאנחנו עושים".

"להגדיר יעדים ברורים ואת הדרך להשיג אותם"

סרן ע' פונה כעת אל השחקנים לשיחת סיכום. הוא מבהיר להם כי התחקיר לא כולל רק תחקיר אישי אלא גם כזה המועבר לכל הצוות. "אין דרגות בתחקיר", הוא מבהיר להם. "טייס צעיר יכול לתחקר את הטייס הכי ותיק בטייסת. המטרה היא עבודת צוות במטרה להשיג אפס אי-הבנות, ובנוסף להגדיר יעדים ברורים ואת הדרך להשיג אותם".

בשורה האחורית של השחקנים הסתתר איתמר קולודני, בן 14, השחקן הכי צעיר בקבוצה. "היה מאוד מעניין לראות את הדברים שעליהם דיברו אתנו בקבוצה, כאן בטייסת", הוא מודה. "זה חשוב וזה משפר אותנו". אולם, למרות התרשמותו הרבה מההשתתפות בפרויקט, הוא דואג להבהיר כי "אני באופן אישי מעדיף להמשיך להיות שחקן כדור מים ולא טייס".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully