וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התנכלות: חיילים מבית שמש ינועו בלבוש אזרחי

18.5.2014 / 12:37

חיילים וקצינים תושבי העיר, בהם גם כאלה שאינם חרדים, קיבלו אישור לפשוט את המדים לפני חזרתם מחשש להתעמרות מצד חרדים קיצוניים. "כיפה שחורה ומדי זית - סדין אדום עבורם"

צילום: עומר מירון, דרור פיקלני; עריכה: יאיר דניאל

בחודשים האחרונים אישר צה"ל לקצינים ולחיילים המתגוררים בבית שמש לחזור לביתם בלבוש אזרחי מחשש שייפלו קורבן להתעמרות מצד חרדים קיצוניים. לפי חיילים וקצינים שקיבלו אישורים חריגים כאלה, הם ניתנו בוועדות מיוחדות בצה"ל בעקבות בקשות שהגישו באופן פרטני. לא מדובר במדיניות אחידה, אולם נראה כי כל החיילים מבית שמש שהגישו בקשה כזו זכו לאישור.

"אני יוצא מהבסיס על מדים, מחליף בתחנה המרכזית לאזרחי וחוזר הביתה", הסביר י', אחד הקצינים, המשרת ביחידה קרבית בתפקיד מפקד פלוגה. הקצין הסביר כי החרדים שבגינם הגיש את הבקשה הם "קבוצת קנאים המתגוררת בעיר ואחראית לכל הבלגן, לא רק כלפינו אלא גם בכל הקשור ליריקות על נשים, הדרתן באוטובוסים ומאבק נגד רשות העתיקות בנושא קברים". לדבריו, תושבי בית שמש המשרתים בצה"ל חיים בשלום עם רוב החרדים, גם אם הם מתנגדים לשירות.

עוד על התעמרות בחיילים חרדים:
איום על חייל חרדי: "פשוט המדים או שנפנה אותך מהדירה"
עלייה מדאיגה בתקיפות ואיומים נגד חיילים חרדים
צה"ל דחה בקשת חייל חרדי לפטור ממדים בשל איומים

חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק. Eyal Warshavsky, AP
"אם אתה מסתובב ליד ביתם עם מדי צה"ל זה כאילו אתה מנקר להם את העיניים". אילוסטרציה/AP, Eyal Warshavsky

"כל המתח הזה התחיל לפני שנה בערך, כשעלה הסיפור של גיוס חרדים לצבא", הסביר י'. "החרדים הרגישו שמאיימים על אורח חייהם, וחלק מהם החלו לתקוף חיילי צה"ל במדים, בעיקר כאלה שנראו להם חרדים, במקומות כמו מאה שערים בירושלים. הדבר זלג גם לכאן אבל לא הגיע לאותן רמות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

איך התקיפות בבית משמש באות לידי ביטוי?
"מדובר בעיקר בקללות כגון 'חרד"ק' ולפעמים יריקות לעברך. עוד לא נתקלתי באופן אישי באלימות של ממש כפי שקרה במאה שערים, אבל אף אחד מאתנו גם לא רוצה לבדוק אם זה יכול להגיע לשם. בסך הכול מדובר באותם קנאים שהגיעו מאותה שכונה והבנתי שמדי הזית, בעיקר אם אתה חובש כיפה שחורה, הם בבחינת סדין אדום עבורם, ולכן עדיף להוריד אותם".

א', חייל דתי-לאומי המתגורר בבית שמש, סיפר על תקיפות חמורות יותר שחווה: "קורה שהם דוחפים אותך פתאום או יכולים למנוע ממך להיכנס לאוטובוס בטענה שהם לא מוכנים לשבת ליד חרד"קים, כפי שקרה לחבר שלי", סיפר א', "אבל ממש מכות עוד לא היו כאן".

מ', אף הוא דתי-לאומי המשרת ביחידה קרבית, סיפר כי לא המתין שיתקפו אותו באופן אישי, והגיש בקשה לשוב לביתו בלבוש אזרחי. "האווירה ברחוב השתנתה והייתה תחושה של רדיפה אחרינו", אמר מ'. "ראינו כרוזים ברחוב כמו 'אזור זה נקי מחר"דקים'. אחרי זה התברר לנו גם שמנהל הקמפיין וממציא הכרוזים בכל הארץ יושב כאן בבית שמש. ראיתי איך הסתכלו עליי, התחלתי לשמוע על חברים שלי שהותקפו והיה מתח באוויר. לא חיכיתי לעבור את החוויה הזו גם כן".

חרדים תקפו חייל חרדי בשכונת מאה שערים בירושלים והתעמתו עם שוטרים. נועם מושקוביץ
עימותים בין שוטרים לחרדים שתקפו חייל במאה שערים בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

כקצין קרבי אתה חוזר הביתה עם נשק אישי, לא מזהים שאתה חייל צה"ל, לא מכירים אותך ויודעים שאתה משרת?
"מזהים ויודעים, אבל בלי המדים זה לא אותו הדבר", הסביר י'. "מבחינתם אם אתה מסתובב ליד ביתם עם מדי צה"ל זה כאילו אתה מנקר להם את העיניים. הם מגיבים לכך בדיוק כפי שיקרה אם אישה תלך בלבוש שאינו צנוע מבחינתם".

מדובר באנשים שהולכים לפי דרכו של רב מסוים. נסיתם לפנות אליו?
"ניסינו, ולא רק אני, לדבר כמה פעמים עם הרבנים שלהם, אבל נראה לי שהם פשוט לא שולטים עליהם", אמר י'. "אני לא מאמין שהדבר הזה מגיע בעידוד הרבנים, קנאים ככל שיהיו".

י' מספר כי באופן אישי תחושותיו על היחס שמקבלים חיילים מחרדים בעירו קשות מאוד. "אתה יוצא להגן על המדינה וגם עליהם, נותן מעצמך, מסכן את עצמך ובסוף אתה צריך להוריד את המדים, להתגנב ממש לבית בבושה כדי שאף אחד לא יראה ושלא יקרה לך כלום, כאילו אתה מגיע לאיזה מחנה פליטים בג'נין. זאת בושה למדינה ובושה לנו כחברה".

לדברי א', הבקשה שהוא וחיילים נוספים המשרתים בעיר הגישו עברה דיונים שנמשכו כמה חודשים, שבסופם אושרו כל הבקשות. "זה באמת עזר, מאז שהסרתי את המדים אני יכול לחזור הביתה בבטחה. אני גם חושב שהמתח בנושא הזה קצת ירד בזמן האחרון, אבל אני לא רוצה לנסות את מזלי. בסך הכול מלמדים אותנו להילחם בשדה הקרב ולא להתגונן מפני חרדים. בשביל זה יש משטרה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מוקיע ומגנה כל ניסיון לפגיעה בחייליו, העושים לילות כימים בהגנה על ביטחון ישראל. מתוך רגישות למצבם הייחודי ניתנת למבקשים מבני המגזר החרדי האפשרות להגשת פטור מלבישת מדים מחוץ לבסיסי צה"ל. פניות אלו נבחנות באופן פרטני על ידי הגורמים המוסמכים לכך".

לפניות לכתב - talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully