וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "דוד הנחלאווי": איך מענישים רבבות חיילים שעשו לייק?

1.5.2014 / 0:05

מאות תמונות הועלו לעמוד הפייסבוק שהוקם לתמיכה בדוד אדמוב, הלוחם שדרך את נשקו לעבר פלסטיני, ובצה"ל בוחנים את דרכי ההתמודדות. מומחים למשפט צבאי: "מהלך לגיטימי"

צילום: ארגון Human Rights' Press, עריכה: יותם בן-דוד

בעמוד הפייסבוק שהוקם לתמיכה בדוד אדמוב, הלוחם שדרך נשק לעבר נער פלסטיני וזכה לכינוי "דוד הנחלאי", חברים כבר למעלה מ-110 אלף משתמשים. לעמוד הועלו עד אתמול(חמישי) מאות תמונות תומכות, רובן של חיילים שהצטלמו בחמ"לים, שטחי אימונים ובסיסים כשהם אוחזים בשלטים שעליהם נכתב "גם אני עם דוד הנחלאווי".

עוד על סערת "דוד הנחלאווי":
לא בכלא: "דוד הנחלאווי" נצפה בביתו בבאר שבע
הלם בצמרת צה"ל ממחאת הלוחמים: "המפקדים מנותקים"
החייל שדרך נשק: "אני בהלם, לא קורא למרד"

מאז יום רביעי, עוסקים בצה"ל בשאלה כיצד להתמודד עם גל המחאה ששטף את הרשת. בהיבט התקשורתי, ניסו בדובר צה"ל להנמיך את גובה הלהבות ואת החיכוך של המחאה על ידי תגובות "רכות" ולא מתלהמות. בהיבט הערכי, המליץ קצין חינוך ראשי, תת-אלוף אבנר פז צוק, להתייחס למעשים ברשת האינטרנט מצד חיילים ומפקדים כאילו בוצעו במרחב הציבורי הרגיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת התמונות שהועלו לעמוד הפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהיבט המשפטי, גורמים בפרקליטות הצבאית טוענים שלא בטוח שניתן לתת מענה למחאה הגוברת. סגן-אלוף (מיל') עורכת הדין דנה נוף, מומחית למשפט צבאי, אמרה לוואלה! חדשות כי מדובר במהלך לגיטימי. "על פניו, לא מדובר במרד, אלא בהבעת עמדה - ולא עמדה פוליטית", הסבירה. "החיילים מזדהים עם החייל ומחזקים את ידיו. אין כאן בעיות של אבטחת מידע. למיטב ידיעתי, אין פקודה שמתייחסת להבעת עמדה באינטרנט. כמו כן, הם לא היו צריכים לקבל אישור דובר צה"ל בנושא מאחר שלא התראיינו לעיתונות. לאור כל זאת, נראה שאין יכולת להעמיד אותם לדין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

חיילים הוזהרו: תישפטו למאסר

גם עו"ד בני קוזניץ, מומחה למשפט צבאי, סבור שיהיה קשה להעניש את החיילים הרבים. "חוק השיפוט הצבאי אוסר על 'הפגנה הפוגעת במשמעת'", אמר. "לפי הסעיף הזה, חייל שעשה מעשה בניגוד למשטר, למשמעת או לסדר הטוב בצבא, והתכוון במעשה זה להפגין חוסר כבוד למפקד או הזדהות עם דרישה, תרעומת או טענה של חייל אחר, וכן חייל שנתן יד למעשה כזה, מבצע עבירה". עם זאת, לדבריו, "על מנת לנקוט צעד משמעתי כזה או אחר, יצטרכו לזהות את החיילים שמקפידים להצטלם ללא מראה פניהם". הוא הוסיף: "אינני תומך בענישה. במקום לבחון אפשרויות ענישה, המפקדים צריכים לבחון מדוע הגענו למצב הזה בו חיילים מרגישים שאין להם תמיכה בשטח".

תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. פייסבוק, צילום מסך
עוד תמונה שהועלתה לעמוד אחת התמונות שהועלו לעמוד הפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

בתוך כך, חיילים ביחידות רבות בצה"ל דיווחו אתמול כי מפקדיהם זימנו אותם לשיחות והזהירו אותם מהמשך השתתפות במחאה, תוך שימוש בסמלי צה"ל והיחידות. בשני מקרים במשטרה הצבאית, הוזהרו חיילות שהעלו תמונה לעמוד הפייסבוק, כי בפעם הבאה שיביעו מחאה יועמדו לדין משמעתי. באחת היחידות הקרביות, שפטו חיילים למעצר אך לבסוף המירו את העונש לריתוק. לוחמים מחטיבת הנח"ל סיפרו היום כי המפקדים איימו שחיילים שיזוהו משתתפים במחאה ברשת הפייסבוק יישפטו ויוטלו עליהם עונשי מאסר בפועל.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:50)

תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. מתוך הפייסבוק, צילום מסך
תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014/צילום מסך, מתוך הפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully