וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל על מחאת הענק: "פייסבוק אינו כלי פיקודי"

1.5.2014 / 11:14

רא"ל גנץ התייחס לקמפיין האינטרנטי למען "דוד הנחלאווי": "פייסבוק כאן וזה עובדה, אבל הוא אינו מחליף או מקביל לשיח מפקדים. נפיק הלקחים". הוא הורה על הסברה בכל היחידות

צילום: מור שאולי, תמונות גולשים, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, התייחס הבוקר (חמישי) לראשונה למחאת הענק של חיילים באינטרנט למען "דוד הנחלאווי", שתועד דורך נשק לעבר נער פלסטיני בחברון. "אנחנו נתחקר את האירוע שהתרחש בחברון ואת התהליך אליו הוא הוביל", אמר גנץ בהערכת המצב השבועית המבצעית בהשתתפות חברי פורום המטה הכללי.

עוד על המחאה שהסעירה את צה"ל:
הלם בצמרת צה"ל ממחאת הלוחמים: "המפקדים מנותקים"
אלפי לוחמים במפגן תמיכה בלוחם שדרך נשק על נער
"הצבא איבד שליטה על מחאת הלוחמים"

הרמטכ"ל בני גנץ במסיבת עיתונאים בנושא מבצע השתלטות על ספינת הנשק, מרץ 2014. יותם רונן
"נתחקר את האירוע שהתרחש בחברון ואת התהליך אליו הוא הוביל". גנץ/יותם רונן

"נבחן את דרך הטיפול בו ונפיק את הלקחים הנדרשים", הוסיף הרמטכ"ל. "חשוב שנזכור ונאמר לפקודינו באופן חד וברור שהפייסבוק אינו כלי פיקודי. הוא כאן וזה עובדה, אבל הוא אינו מחליף או אפילו מקביל לשיח מפקדים עם חייליהם". הרמטכ"ל הנחה את המפקדים לקיים הסברה בנושא בכל היחידות כבר בימים הקרובים. "נדע לטפל באירוע הזה כאירוע פיקודי לכל דבר, המעלה סוגיות של אתיקה וצבא בהן יש לעסוק בכל הרמות, וכך נעשה", הוסיף גנץ.

קצין החינוך הראשי, תת-אלוף אבנר פז-צוק, הפיץ איגרת לחיילי צה"ל, ובה נכתב כי הרשת החברתית הינה "מרחב ציבורי שעליו חלים הפקודות ונהלי הצבא המתייחסים לפעילות והתנהגות חיילים במרחב הציבורי". פז-צוק הבהיר כי "לא יהיה זה נכון ואין כוונה לאסור איסור גורף על שימוש חיילי צה"ל בתווך הזה ובכלים המאפשרים אינטראקציה חברתית", אולם הזכיר כי על פי פקודות מטכ"ל, יש להימנע מהשתתפות ב"דיון ציבורי או במחאה ציבורית הקשורה לנושאים מדיניים או צבאיים אם לא הוסכמו לכך" וכי יש לשמור על "היררכיה ויחסי מפקדים-פקודים" והימנע מטשטוש הגבולות ביניהם.

דף הפייסבוק שנפתח לצורך המחאה, בשם "גם אני עם דוד הנחלאווי", גרף כבר יותר מ-80 אלף לייקים, חלק מהם של חיילי מילואים. אתמול התייחס לנושא דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז. הוא אמר כי "צה"ל מפקד על חייליו באמצעות המפקדים. אין דבר כזה מחאה בפייסבוק, ומחאה היא לא מושג צבאי", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יותר מ-80 אלף תומכים. חיילים בפיקוד העורף שהצטרפו למחאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אלמוז, "לא נכון לעסוק בסוגיות האלה הרשת באמצעות מחאה בפייסבוק, גם אם היא סוחפת הרבה אנשים". באשר לטענות עצמן של אלפי הלוחמים על כך שאינם מקבלים גיבוי ממפקדיהם כאשר הם מוצבים בשטחים, אמר: "אני לא מכיר תחושה (בקרב החיילים) שנוטשים אותם בשטח. המפקדים נמצאים עם חייליהם בפעילות המבצעית ומכירים את הבעיות המבצעיות בהקשרים הללו. הנושאים הללו מטופלים רק בציר הפיקודי".

קצין בחטיבת הנח"ל, שאליה משתייך הלוחם שבעקבותיו התעוררה המחאה, אמר כי "הצבא איבד שליטה" על המחאה האינטרנטית. "הנושא כבר לא נמצא על שולחן הרמטכ"ל, אלא מונח בפני הדרג המדיני שצריך להתעמת עם שאלת הפעילות הצבאית בשטחים, ועל השלכותיה", הוסיף. "כשאתה בוחן את המקרה, אתה מבין שחיילים לא מאומנים להתמודד עם ילדים ובני נוער", הסביר קצין אחר.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. פייסבוק, צילום מסך
גם בחיל האוויר תומכים בלוחם הנח"ל/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully