וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי התנצל: "לא הייתי צריך לומר אפרטהייד"

שר החוץ של ארה"ב הביע חרטה בהצהרה לעיתונות על התבטאותו בשיחה סגורה, שבה הזהיר כי ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד. "לא ארשה שאיש יטיל ספק במחויבותי כלפי ישראל"

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי הביע היום (שלישי) חרטה על התבטאותו בשיחה סגורה על כך שישראל עלולה להפוך למדינת אפרדטהייד. "לו יכולתי להחזיר את הקלטת לאחור, הייתי בוחר במילה אחרת", אמר קרי בהצהרה לתקשורת. אתמול פורסם באתר החדשות האמריקני "דיילי ביסט" כי קרי הוקלט בשיחה סגורה בסוף השבוע האחרון ובה הזהיר כי אם ישראל לא תקבל את פתרון שתי המדינות ותגיע להסכם שלום עם הפלסטינים בתקופה הקרובה, היא עלולה להפוך למדינת אפרטהייד. היום הוא ביקש להבהיר: "אני לא מאמין שישראל היא מדינת אפרטהייד או מתכננת להפוך לכזו. מעולם לא אמרתי זאת, בפומבי או באופן פרטי".

עוד בוואלה! חדשות:
דוח: "נתניהו שבר את שיאי הבנייה בהתנחלויות"
חמאס מהמר על כל הקופה - ישראל עלולה להפסיד. פרשנות
הסנקציות נגד הרשות יצאו לדרך: ישראל החלה ב"צעדי ענישה"

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. וושינגטון, אפריל 2014. GettyImages
"לא מאמין שישראל היא מדינת אפרטהייד או מתכננת להפוך לכזו". קרי/GettyImages

"לאורך יותר מ-30 שנה בסנאט האמריקני, לא הסתפקתי באמירות המביעות תמיכה בישראל, גם פעלתי בהתאם בהצבעות ובמאבקים בנושא. כשר החוץ, עבדתי אין-ספור שעות לצד ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים לבני משום שאני מאמין בעתיד שישראל רוצה בו וגם ראויה לו", הצהיר קרי. "אני מעוניין לראות פתרון המבוסס על שתי מדינות, שתוצאתו מדינה יהודית בטוחה ומדינה פלסטינית משגשגת, ופעלתי למען מטרה זו". שר החוץ האמריקני הדגיש: "לא ארשה שאיש יטיל ספק במחויבותי כלפי ישראל, בפרט למען מטרות מפלגתיות ופוליטיות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"מוטב להשאיר את המילה הזאת מחוץ לדיון"

קרי הבהיר כי הוא מכיר ביכולת של מילים ליצור רושם מוטעה, גם אם באופן בלתי-מכוון. "לו יכולתי להחזיר את הקלטת לאחור הייתי בוחר במילה אחרת כדי לתאר את אמונתי האיתנה בכך שבטווח הארוך הדרך היחידה לכך שתהיה מדינה יהודית ובמקביל שתי אומות ושני עמים החיים זה לצד זה בשלום ובביטחון היא באמצעות פתרון שתי המדינות", אמר קרי. "זה מה שאמרתי וזה גם מה שנתניהו אמר. אף ששרת המשפטים לבני וראשי הממשלה לשעבר ברק ואולמרט כולם העלו באוב את האפרטהייד כדי להדגיש את הסכנות במדינה דו-לאומית בעתיד, זוהי מילה שמוטב להשאירה מחוץ לדיון כאן בבית".

האזינו להקלטה של קרי

את ההתבטאות השנויה במחלוקת אמר קרי בשיחה סגורה עם "הוועדה המשולשת", פורום של מנהיגים משפיעים מרחבי העולם, שבו נכחו אישים בכירים ומומחים מארצות הברית, ממערב אירופה, מרוסיה ומיפן. קרי צוטט בדיילי ביסט באומרו: "פתרון שתי המדינות הוא ללא ספק החלופה האמיתית היחידה. מדינה אחת מאוחדת סופה להיות מדינת אפרטהייד עם אזרחים סוג ב' - או מדינה שתהרוס את יכולתה של ישראל להיות מדינה יהודית".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
לא מאמין בשימוש במושג אפרטהייד בהקשר הישראלי-פלסטיני. אובמה יחד עם נתניהו/רויטרס

ההנהגה בוושינגטון הבירה נמנעה לאורך השנים מהשימוש במושג השנוי במחלוקת - המוכר בייחוד בהקשר למשטר הגזעני בדרום אפריקה במחצית השנייה של המאה הקודמת - בכל הנוגע לסכסוך במזרח התיכון. ביקורת חריפה נמתחה על הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר בעקבות ספר שפרסם ב-2007 בשם "פלסטין: שלום או אפרטהייד". בספר טען קרטר כי אפרטהייד היא "מילה המתארת במדויק את מה שקורה בגדה המערבית, בהתבסס על הרצון או על תאוות הבצע של מיעוט ישראלי לקרקע פלסטינית". מאוחר יותר הסביר קרטר כי לא האשים את ישראל בגזענות כמדיניות מכוונת של הממסד.

הנשיא הנוכחי ברק אובמה הבהיר בריאיון שהעניק ב-2008, עוד כשהיה סנאטור, כי הוא מתנגד לשימוש במושג אפרטהייד בהקשר הישראלי-פלסטיני: "הכנסת מונח כמו אפרטהייד לדיון אינה מקדמת את רעיון שתי המדינות שחיות זו לצד זו. המילה טעונה מבחינה רגשית, לא מדויקת מבחינה היסטורית, ואינני מאמין בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully