וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה הפלסטינית החדשה תכיר בישראל ובהסכמים עמה"

25.4.2014 / 0:02

לוואלה! חדשות נודע כי היום יציג אבו מאזן את הקווים המדיניים של ממשלתו החדשה, בהמשך להסכם עם חמאס. גורם פלסטיני בכיר: "הפיוס נועד לחזק את המו"מ עם ישראל, לא לפוצצו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(מחלקת המדינה מביעה אכזבה מהפיוס הפלסטיני)

גורם פלסטיני בכיר אמר אמש (שישי) כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן צפוי להציג היום בנאום רשמי את הקווים המדיניים של ממשלתו החדשה - זו שאמורה לקום בחודש הבא כחלק מהסכם הפיוס עם חמאס. לדברי הגורם, בנאום שיישא אבו מאזן בפני המועצה המרכזית של אש"ף (אחד הגופים המובילים בארגון) הוא ידגיש כי הממשלה החדשה שתקום בראשותו, ושתחלוש על הגדה והן על עזה, תכיר בישראל ובהסכמים החתומים עמה.

עוד בנושא
לפני הפיצוץ: ישראל הציעה לרשות לבנות בשטחי C
אובמה מודה: "ייתכן שנדרשה הפסקה במו"מ"
"חמאס יודע: ממשלת האחדות הפלסטינית תכיר בישראל"

כמו כן, הממשלה תבהיר שוב את מחויבותה לפתרון שתי המדינות זו לצד זו, ישראל ופלסטין. הממשלה הפלסטינית, כך לפי יו"ר הרשות, אף תתמוך בהמשך המו"מ לשלום עם ישראל כדי להגיע למטרה זו. הגורם הפלסטיני אמר לוואלה! חדשות כי בכוונת אבו מאזן לחזור ולהודיע שבממשלה לא יישבו פוליטיקאים, אלא שזו תורכב ממומחים (ממשלת טכנוקרטים). כלומר, לא יהיו בה נציגים של חמאס או של פתח.

בנימין נתניהו, אבו מאזן. מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages, עיבוד תמונה
ישראל איימה בסנקציות, ברשות חוששים מפגיעה במנגנוני הביטחון. נתניהו ואבו מאזן/עיבוד תמונה, מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages

במקביל, מתח הגורם ביקורת על התגובה של ישראל להסכם הפיוס, שבאה לידי ביטוי בביטול פגישת המו"מ עם הרשות, בהטלת עיצומים ובהתבטאויות חריפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, ההסכמה של הרשות להסכם הפיוס החדש לא נבעה מתוך רצון לפוצץ את המו"מ, אלא להיפך, לחזקו. "ידענו מראש כי חמאס למעשה הסכים לתנאים שאנחנו והמצרים הצגנו בפניהם - כלומר שהממשלה תהיה בראשות אבו מאזן ושהיא תפעל לפי הקווים שהוא ינחה לה, כמו גם שייקבע מועד מוסכם לבחירות". הגורם התריע כי הסנקציות הכלכליות שישראל אמורה להטיל על הרשות, עלולות להביא להחלשת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

הערב דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית מען כי ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, שוחח עם אבו מאזן לראשונה מאז החתימה על הסכם הפיוס. הנייה הדגיש את הצורך להתחיל ביישום מידי של ההסכם שעליו חתמו הצדדים, והוסיף כי יש להשקיע מאמצים כדי לספק רשת ביטחון מדינית וכלכלית שתגן על ההסכם. כמו כן, הוא אמר כי יש לפעול להגברת הביטחון ברצועת עזה ובגדה המערבית.

"לוודא שחמאס לא חתם על ההסכם מסיבות טקטיות"

אתמול גילה גורם פלסטיני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות כי אין בכוונת אש"ף ופתח להמשיך בתהליך האחדות עם חמאס, שיכלול הקמת ממשלה בראשות אבו מאזן, אם הארגון השולט כעת על עזה לא יקבל על עצמו שני תנאים מרכזיים. הראשון הוא קביעת מועד ברור לבחירות - עוד לפני כינון הממשלה המאוחדת. השני הוא מחויבות הממשלה הפלסטינית המאוחדת לפתרון שתי המדינות וקבלת תנאי הקוורטט האירופי, בהם הכרה בקיומה של מדינת ישראל.

כבר אתמול, יממה לאחר החתימה החגיגית על הסכם הפיוס ולחיצות הידיים המחויכות, התגלו סימנים ראשונים של חילוקי דעות. בכיר אש"ף יאסר עבד רבו אמר כי יש לבחון בזהירות את צעדי חמאס לאחר הסכם הפיוס, כדי לוודא שחמאס לא חתם על ההסכם מסיבות טקטיות בלבד. במקביל, אמרו בכירים בחמאס שהתנועה לעולם לא תכיר בישראל ולא תקבל את תנאי הקוורטט.

מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
ההצהרה על חתימת הפיוס בין פתח וחמאס, השבוע, בביתו של הניה בעזה/רויטרס

בתוך כך, גורמים בכירים בישראל וברשות הפלסטינית אמרו שלשום כי למרות החלטת ישראל להפסיק את המגעים המדיניים ולהטיל סנקציות על הרשות בשל הפיוס עם חמאס, התיאום הביטחוני השוטף בין הצדדים צפוי להימשך. "זה אינטרס משותף שישרוד את המשבר הפוליטי", אמר לוואלה! חדשות גורם ביטחוני בכיר בישראל. גורם פלסטיני בכיר הפנה לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שאמר השבוע בשיחה עם כתבים ישראלים כי התיאום הביטחוני יימשך גם ללא משא ומתן בין הצדדים, והדגיש כי "אין כל שינוי בעמדתנו".

(עדכון ראשון 19:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully