וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בחיל האוויר: מטוס תובלה שמגיע עד קנדה

26.4.2014 / 18:20

מערכות ניווט מתקדמות, מנועים חזקים ולהבים מתקדמים הם רק חלק מיתרונותיו של מטוס התובלה העתידי של צה"ל ומערכת הביטחון. החלום: לחלץ יהודים במקומות רחוקים יותר מאנטבה

צילום: שי מכלוף, עריכה: מיכאל ברגמן

(הגעת ה"שמשון" לבסיס חיל האוויר בנבטים)

"אין ספק שהוא הולך להיות חוד החנית של שיתוף הפעולה בין כוחות היבשה לשמשון" אמרו בחיל האוויר לכבוד הגעתו של מטוס התובלה שיכול להגיע עד קנדה. כשנשאל מפקד הטייסת, סא"ל ש', אם הוא יודע גם להגיע לאיראן, הוא השיב: "הוא מסוגל להגיע לכל מקום שהמנועים שלו מאפשרים. לכל מקום שישלחו אותנו".

מטוס התובלה "סופר הרקולס" C130J, "שמשון" בעברית, הוא הראשון מבין שלושה שהוזמנו מחברת "לוקהיד-מרטין" האמריקנית על ידי משרד הביטחון. יושבי הטקס בבסיס נבטים של חיל האוויר בנגב, ביניהם טייסים, מפקד חיל האוויר, הרמטכ"ל ושר הביטחון, זיהו את מטוס ה"שמשון" מרחוק. רעש המנועים וגודלו לא הותירו ספק: מטוס התובלה העתידי של צה"ל ומערכת הביטחון נחת בישראל ומהווה סנונית למטוסים הנוספים שיבואו בשנים הקרובות ועתידים להחליף בבוא היום את אחד המערכים הישנים ביותר בחיל.

עוד בוואלה! חדשות:
בת המזכירה המיתולוגית של רה"מ חשודה בדקירה
תיעוד נדיר: ימיה הראשונים של ישראל מבעד לעדשה
ליברמן: עושה הכל כדי שאום אל-פחם תסופח לפלסטין

סא"ל ש' כינס בבסיס נבטים את ותיקי הטייסת והסביר להם כי המטוס החדש מהווה המשך למורשת שהותירו. "נפגשתי עם מפקד הטייסת הראשון, פולר קידר", סיפר בהתרגשות. "הוא סיפר לי איך הם קיבלו את המטוס הראשון בטייסת, כיצד נלחמו איתו כמה ימים ובסוף הטיסו אותו", הוסיף. "והיה לי חשוב לומר לו 'אין קיטוע ברצף. אנחנו נמשיך את המסורת שלכם'. באותו הרגע הרגשתי שמאחורינו עומד ארגון אדיר".

טייסי חיל האוויר ביצעו הסבה למטוס התובלה "שמשון", דצמבר 2013. דובר צה"ל
"יכול לטוס בתנאי תאורה קשים", השמשון/דובר צה"ל

על שולחנו, טייס ותיק שלזכותו רשומים מבצעים מגוונים, מונחת חוברת עבודה בת 160 עמודים. "יש לנו תכנית עבודה מאוד מסודרת, וברגע שנסיים את כולה נכריז על המטוס כמבצעי וכשיר למשימות מגוונות", הסביר. "צריך להבין כי המטוס הזה הוא המטוס ה-15 של "טייסת הפילים", טייסת מטוסי התובלה שהחלה את העבר המפואר שלה בשנת 1948".

"יש בשמשון כל מה שפנטזנו עליו"

ההתרגשות בחיל האוויר ממטוס ה'שמשון' נובעת בעיקר מיכולותיו לפרוץ גבולות מבצעיים. "הוא יעזור לכוחות היבשה לבצע את המשימות שלהם בצורה טובה יותר ויקל על מקבלי ההחלטות לענות על שאלות כמו לבצע או לא", אמר מפקד הטייסת. "זה מטוס שמסוגל לטוס רחוק יותר, לקחת איתו יותר אנשים ויותר ציוד ולנחות באזורים מורכבים מאלו של קודמו. "יש לו מערכות ניווט מתקדמות מאוד, אמצעי קשר, שליטה ובקרה שמאפשרים לו לטוס בתנאי תאורה קשים, ובנוסף, המערכות מתריעות כשאתה פורץ את מעטפת הבטיחות", המשיך לשבח.

"יש בשמשון כל מה שפנטזנו עליו כטייסי הרקולס: תצוגה עלית, מחשבי ניווט, תא מטען מוגדל", הסביר רס"ן ט', קצין הפרויקט של טייסת 'שמשון'. "יש לו מנועים חזקים יותר, להבים מתקדמים ויציבים, מערכות בטיחות שחלמנו עליה והוא יודע להטיס לא פחות מ-128 לוחמים", הוסיף. על השאלה מה עבר לו בראש בפעם הראשונה שהטיס את המטוס, ענה סא"ל ש': "לחלץ יהודים במקומות רחוקים יותר מאנטבה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully