וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האמריקנים לא מוותרים": אינדיק נפגש שוב עם לבני ועם עריקאת

4.4.2014 / 18:01

למרות הפסימיות שהביע קרי, נועד נציג ארה"ב במו"מ בנפרד עם נציגי ישראל והפלסטינים, בניסיון נוסף להשיב את השיחות למסלול. עריקאת: "רוצים להימנע מפיצוץ ומפגיעה בארה"ב"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ארה"ב מנסה להחיות את המו"מ: לאחר שהשיחות בין ישראל לבין הפלסטינים נקלעו השבוע למבוי סתום, נציג ארצות הברית במשא ומתן, מרטין אינדיק, נפגש אחר הצהריים (שישי) עם נציגת ישראל, השרה ציפי לבני, בעוד ניסיון להציל את ההידברות המקרטעת. בבוקר נפגש אינדיק גם עם הנציג הפלסטיני, סאיב עריקאת.

על אף הפסימיות האחרונה מצד ארצות הברית, גורמים המעורים בפרטי השיחות מספרים כי האמריקנים עדיין לא ויתרו על הניסיון להחזיר את המשא ומתן למסלול. לדבריהם, נציגי ארצות הברית ממשיכים לדחוק בשני הצדדים למצוא פתרון למחלוקת ולמנוע משבר אמיתי.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
העם הפלסטיני מכיר בקשר שלכם לארץ | דעה
קרי: "רגע האמת הגיע, שוקלים תפקידנו במשא ומתן"
אחרי הפיצוץ: האם אפשר להוריד את אבו מאזן מהעץ?

ג'ון קרי ומרטין אינדיק השליח האמריקני המיוחד למו"מ הישראלי פלסטיני. יולי 2013. AP
ממשיך לנסות להציל את המו"מ. אינדיק/AP

בסוף החודש צפוי לפוג המועד שנקבע להגעה להסכם מסגרת בין הצדדים – תשעה חודשים מתחילת המשא ומתן המחודש. מוקדם יותר אמר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי "הגיע רגע האמת". עוד אמר השר האמריקני, כי ארצו שוקלת מחדש את תפקידה במשא ומתן וכי יש גבול לזמן שהיא יכולה לבזבז על תהליך השלום אם הצדדים עצמם אינם מוכנים לקבל החלטות מכריעות. "זה לא מאמץ ללא גבולות", אמר קרי, "זה מעולם לא היה".

בהמשך לדבריו של קרי, דאגה להבהיר מארי הארף, סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, כי ארצות הברית עודנה מחויבת לתהליך השלום, אך הוסיפה כי ישראל והרשות הפלסטינית צריכות לבצע את ההתקדמות במשא ומתן בעצמן. "אם לא תהיה התקדמות, אז לצערי התהליך יבוא לסיומו, אולם עוד לא הגענו לשלב הזה", אמרה.

מומחים אמריקנים וגורמים בכירים בממשל אובמה הביעו הבוקר חוסר תקווה מהמשך המשא ומתן וקראו לקרי להנמיך ציפיות. להערכתם, הנשיא ברק אובמה מאמין שמאמציו של קרי הגיעו לקצה גבול היכולת. "יגיע שלב שבו הוא ייאלץ לצאת ולהודות בכישלון", אמר אחד הגורמים בשיחה עם העיתון "וושינגטון פוסט". לדבריו, עד אז, על קרי "להנמיך את הווליום ולראות כיצד הדברים מתפתחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פגישת לבני-עריקאת. לשכת העיתונות הממשלתית
פגישתם האחרונה נראתה "כזירת קרב". עריקאת ולבני/לשכת העיתונות הממשלתית

בתוך כך, הנציג הפלסטיני לשיחות, סאיב עריקאת, טען כי הפלסטינים מתעקשים לממש את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים, אך יחד עם זאת הדגיש כי לא נאמרה המילה האחרונה במשא ומתן. "חתמנו על 15 אמנות (עם ארגונים הקשורים לאו"ם – א"ת), אבל עדיין יש 48 נוספות שאנו יכולים לחתום עליהן", אמר עריקאת. "אם הישראלים ישחררו את כל 30 האסירים, נתחייב שלא להצטרף לאמנות הבינלאומיות. במקרה שלא ישוחררו - תהיה לנו יד חופשית".

"אין לנו דבר להפסיד", הוסיף עריקאת, אך הבהיר כי לעת עתה יימשך המשא ומתן: "אנו רוצים להימנע מפיצוץ בשיחות ולא מעוניינים לחתור תחת מאמציה של ארצות הברית".

אמש שוחח קרי בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בניסיון נוסף לגשר על הפערים במשא ומתן. עוד קודם לכן אמר שר החוץ האמריקני בביקורו באלג'יריה כי על המנהיגים הישראלים והפלסטינים "להוביל" על מנת למנוע את קריסת המשא ומתן. הוא התחייב להמשיך במאמציו "לא משנה מה", אך עם זאת ציין כי הממשל בוושינגטון מוגבל ביכולותיו להביא את השניים לכדי הסכמה ופתרון של הסכסוך. "אפשר לסייע, אפשר לדחוף, אפשר להניע, אבל הצדדים עצמם צריכים לקבל החלטות קשות ולהתפשר".

בליל חמישי קיימו לבני, עריקאת ואינדיק פגישת חירום בת כשבע שעות בירושלים בניסיון לגשר על הפערים, אולם גורמים פלסטינים תיאור את האווירה בפגישה כקשה ביותר. על פי דיווחים שונים, הפגישה כללה איומים הדדיים והתנהלה "כזירת קרב".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

נטשה מוזגוביה השתתפה בהכנת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully