וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התנצלה על הרג הירדני: "נקים צוות משותף"

בלשכת נתניהו הביעו צער על הרג השופט במעבר אלנבי ומסרו תנחומים "לעם הירדני". בנוסף, הצהירו על הכוונה להקים צוות חקירה משותף. גורם ביטחוני: "לא היו צריכים להרוג אותו"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה היום (שלישי) הודעת התנצלות על הרג השופט הירדני, ראאד עלי זעיתר, אתמול במעבר אלנבי. "ישראל מביעה צער על ההרוג במעבר אלנבי, ומוסרת את תנחומיה בפני העם הירדני והפרלמנט הירדני", נכתב. בסוכנות הידיעות רויטרס נכתב כי ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן ותקים צוות חקירה ישראלי-ירדני שיבחן את נסיבות האירוע.

התחקיר הראשוני אודות הרג זעיתר, שופט בבית משפט השלום בעמאן בן 38, עדיין מעלה שאלות קשות מאוד על התנהלות חיילי צה"ל והמאבטחים, ביניהן: כיצד הידרדר האירוע לכדי מצב שאזרח לא חמוש נהרג מירי? מדוע המצלמות לא פעלו כדי לתעד את האירוע החמור והאם הן הפסיקו לפעול עקב תקלה טכנית? מדוע באירוע היו מעורבים בירי גם מאבטחים אזרחים וחיילי צה"ל? האם האחריות הכפולה היא זו שהביאה לחוסר ההבנה לגבי מידת חומרת האירוע?

עוד על התקרית במעבר הגבול:
הרג השופט הירדני: עוינות הרחוב תגבר על האינטרס הביטחוני?
ההרוג במעבר אלנבי - שופט ירדני; הפגנות מול השגרירות בעמאן
ניסה לחטוף נשק מחייל במעבר אלנבי, נורה ונהרג

פלסטיני נורה למוות כשניסה לחטוף נשק בגשר אלנבי. מרץ 2014. רשות שדות התעופה,
מעבר אלנבי, אתמול/רשות שדות התעופה

חיילי גדודי האב"כ שלא נכחו באירוע אך משרתים בגזרה, הסבירו כי לפי עדות נהג האוטובוס שנכח במקום והחיילים, ניסה השופט באופן תמוה לתקוף שני חיילים. במקרה הראשון הוא נורה ברגלו ולאחר מכן כשניסה לחטוף נשק לחייל הוא נורה בפלג גופו העליון. גורם צבאי רשמי טען כי הנושא עדיין מתוחקר ולכן אין תשובות ברורות, למרות לחץ של גורמים דיפלומטיים ירדנים על גורמים מדיניים בישראל.

גם בדובר צה"ל דבקים בגרסה לפיה זעיתר ניסה לחטוף נשק מחייל: "לאחר תחקיר ראשוני ומקיף אודות תקרית הירי במעבר אלנבי אתמול, שכלל תחקור עשרות עדי ראייה על-ידי חוקרי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, עולה באופן ברור כי החשוד רץ לעבר חייל צה"ל תוך קריאות 'אללה אכבר', וניסה לחטוף את נשקו", נמסר.

עם זאת, גורם ביטחוני מתח ביקורת על האירוע: "לא יכול להיות שקריאת 'אללה אכבר' תתורגם על ידי חיילים כקריאת יציאה לקרב, גם אם מלחיצים אותם בתרחישים קיצוניים. יש פה אחריות מפקדים. האדם לא היה חמוש והיו צריכים לנטרל אותו ולא להרוג אותו. מעבר אלנבי הוא מעבר גבול שקט ובטוח וכך הוא צריך להישאר. אירועים דומים עשויים להצית אש מיותרת לא רק בגבול".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully