וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שנים לטבח במרכז הרב: הקלטות המשטרה נחשפות

11.3.2014 / 15:14

האזנה לרשת הקשר המשטרתית בזמן פיגוע הירי בישיבת מרכז הרב מעלה שאלות על האופן בו תיפקדו הכוחות שפעלו באזור. אחד השוטרים שנמנע ממגע עם המחבל נשאר במשטרה ואף קודם

מערכת וואלה!

שש שנים לאחר הפיגוע הקשה במרכז הרב, הגיע לידי וואלה! חדשות התחקיר המלא של האירוע, המצביע על המחדל הקשה שהוביל למותם של שמונה תלמידי ישיבה. מתיעוד התעבורה ברשת הקשר המשטרתי במהלך האירוע, המתפרסם כאן לראשונה, עולות שאלות על האופן בו תיפקדו הכוחות שפעלו באזור.

אחת הדמויות, שהתנהלותן נבחנה במסגרת התחקיר, הינו שוטר הסיור רס"ר ע', שהגיע ראשון מבין שלל כוחות הביטחון למקום האירוע. "יש פה אחד, לוחם צנחנים, הוא נכנס פנימה, הוא לא מקשיב לי לצאת", קרא ע' ברשת הקשר. על אף שלא "חתר למגע" ונמנע מלהיכנס לתוך הישיבה בזמן הירי, ממשיך ע' עד היום לשרת במשטרה ואף הועלה בדרגה.

זמן קצר לאחר הגעתו של ע', הצטרף אליו ב', קצין סיור של מרחב ציון. לפי התחקיר, גם ב', על אף שקיבל הוראה על כך מהקצינים הבכירים, לא נכנס לשטח הישיבה ולא "חתר למגע" עם מקור הירי. בתחקיר פנימי שנערך לאחר האירוע במרחב ציון, מרחבו של ב', הוחלט שלא למתוח ביקורת על התנהלותו ואף צוין כי ב' התקשה להגיע מיידית למקום האירוע בשל חסימות בכבישים ופקקים.

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, אהרון פרנקו בטקס הענקת צלשים למשפחות השוטרים שנהרגו בשריפה בכרמל, אפריל 2011. מגד גוזני
החליט לקבל את מסקנות התחקיר של מחוז ציון. פרנקו/מגד גוזני

בתחקיר המרכזי שביצע מפקד המחוז דאז, אהרון פרנקו, הוחלט לאמץ את הגרסה של מרחב ציון ולהסיר מ-ב' כל אחריות לכשל. בדיון בוועדת הפנים בכנסת, הודה אמנם פרנקו כי ע' לא חתר למגע כאשר היה עליו לעשות כן, אך את שמו של ב' לא הזכיר ולו פעם אחת. באותה הישיבה, הטיחו חברי הכנסת הנוכחים ביקורת על פרנקו ועל תפקוד המשטרה וטענו כי יש לנקוט בהליכים כלשהם נגד השוטרים שלא חתרו למגע.

מהאזנה לרשת הקשר והטלפון בזמן האירוע, ניתן להבחין בבלבול הרב שהיה בשטח באותה עת:

אחד מתלמידי הישיבה: "משטרה, יש יריות ברחוב יהודה בישיבת מרכז הרב. 50 תלמידים ברחנו כולם".
מוקד 100: "מי אמר שיש פיגוע?"
תלמיד: "אני, ראיתי שם מישהו מת"
מוקד: "ראית מישהו מת?"
תלמיד: "אני ראיתי מישהו על הרצפה מת"
מוקד: "מישהו התחיל לירות"

עוד עולה מן ההקלטות כי ב' היה הקצין הראשון שהגיע למקום. ב' מיהר לעדכן את מפקדיו וקיבל הוראות כיצד להתנהל:

ציון 41 (קוד הקשר של ב'): "צריך כוחות לכיוון מרכז הרב"
יחידת סיור: "ב' קיבלתי"
ציון 41: "שני מחבלים בתוך מרכז הרב בספרייה, אני צריך פה כוחות"
מפקד תורן: "לבצע סגירות, לנסות לחתור למגע, הוא כנראה הורג שם אנשים"

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצפת הספרייה בישיבה מגואלת בדם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מן התחקיר עולה כי המחבל הגיע ברכב הסעות "הפנינה" ב-6 במרץ 2008 והחנה אותו סמוך לישיבה. הוא צעד לכיוון הישיבה בשעה 20:20. המחבל נכנס לישיבה דרך השער הימני ברחוב צבי יהודה, שהיה פתוח באותה העת, צעד לכיוון מדרגות הכניסה לפנימייה כשהוא מחזיק בידו קרטון של טלוויזיה. בשלב זה, הוציא המחבל את הנשק מסוג קלצ'ניקוב, וירה לעבר התלמידים שעמדו בחוץ ודיברו בינם לבין עצמם. למשמע הירי, ברחו התלמידים הנותרים לעזרת הנשים של הישיבה, והזהירו את חבריהם מפני הירי. תלמיד נוסף שהיה במקום נפצע, ברח לתוך עזרת הנשים, התמוטט במדרגות הפנימיות ומת. המחבל המשיך לעבר הכניסה האחורית של הפנימייה והרג שני תלמידים נוספים. משם, המשיך המחבל לכיוון הספרייה וירה למוות בחמישה תלמידים נוספים.

הדיווח הראשון על האירוע התקבל במוקד 100 בשעה 20:38. בשלב זה, ניידת הסיור בה נסע ע' הייתה על כביש בגין, במרחק קרוב מאוד לישיבה. עם קבלת הקריאה נסע ע' במהרה לכיוון הישיבה והתמקם בסמוך לכניסה. לא רק שבחר להימנע מלהיכנס לשטח הישיבה ולהתעמת עם המחבל, ביקש ע' בשלב זה מקצין צנחנים בחופשה שהיה באזור שלא ייכנס לישיבה. "אתה לא ממוגן, זה מסוכן", אמר ע' לקצין, שלא הקשיב לבקשתו ויחד עם שני בלשים ממרחב מוריה תרו אחרי המחבל בשטחי הישיבה, עד שירו בו והרגו אותו.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה לפרסום התחקיר: "האירוע תוחקר באופן דקדקני ולקחיו מוטמעים בקרב השוטרים במהלך שירותם והכשרותיהם. מעבר לכך, אין בכוונת המשטרה להתייחס באופן פרטני לשוטרים מהארגון".

עוד במהדורה:

חוק המשילות: הכנסת העלתה היום את אחוז החסימה לארבעה מנדטים והקשתה בכך על כניסתן של רשימות קטנות לכנסת. מעלה ירוק ועד למפלגת זכויות הגבר במשפחה – איזו מפלגה תתמודד בבחירות הבאות ומי תוותר?

הבחירות החוזרות בבית שמש ובנצרת: לאחר פסילת תוצאות הסבב הקודם, ראשות העיר בשתי הערים תוכרע ביממה הקרובה. מאות שוטרים הוצבו בקלפיות בבית שמש ובנצרת מחשש להפרות סדר ואירועים אלימים.

הסלפי של נתניהו: ראש הממשלה התקנא בסלפי האוסקר וצילם אחד משלו, רק שבמקום כוכבים הוא הקיף את עצמו בחיילים וטילים. מהדורת וואלה! התחקתה אחרי הדאחקות של ראש הממשלה וממליצה לו להתמקד בדברים שהוא טוב בהם ולהפסיק לנסות להיות cool.

ישראל על המפה ולא בגלל הרקטות האיראניות: התצוגות של המעצבים הישראלים בשבוע האופנה "גינדי תל אביב" תופסות תשומת לב של קניינים זרים ויש אפילו כמה עסקאות בדרך.

תחזית: הלילה הגשם יתפשט למרכז ולנגב, שלג יירד בחרמון. מזג האוויר החורפי יישאר איתנו גם מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully