וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמים: הכנה לקויה באירוע שבו מת קצין מאש צה"ל

18.2.2014 / 10:56

מעדויות לוחמי חטיבת גבעתי עולה עוד כי הנחיות הפתיחה באש באירוע שהוביל למותו של הקצין טל נחמן ליד רצועת עזה לא היו ברורות. דובר צה"ל: התחקיר טרם הסתיים

שי מכלוף, טל אנגלנדר, יוסי ציפקיס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(הלווייתו של סרן טל נחמן, לפני שבועיים)

הנחיות הפתיחה באש לא היו ברורות – כך עולה מעדויות לוחמים של פלוגת החה"ן (חבלה והנדסה) בחטיבת גבעתי בתחקיר האירוע סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה שהוביל למותו הטראגי של קצין האיסוף הקרבי סרן טל נחמן. תלונות נוספות מצביעות על הכנה לקויה וטענה כי הלוחם שפתח באש לא התכוון כלל לירות לעבר הקצין אלא לעבר דמות אחרת (כפי הנראה לעבר החייל שנע על גבי הסיפון העליון של הנגמ"ש וירד אל הסיפון התחתון - א"ב). הלוחמים ביחידה מעריכים כי בכוונת צוות התחקיר להתמקד בהכנות למשימה ובאחריות מפקדים.

בעקבות מותו הטראגי של סרן נחמן מירי של לוחם פלוגת החה"ן של חטיבת גבעתי, הורה לפני כשבועיים אלוף סמי תורג'מן להקים צוות מומחים בראשות מפקד בית הספר למקצועות החי"ר, אל"מ מרדכי כהנא לחקור את האירוע. הצוות, לפי הודעת דובר צה"ל, היה אמור לסיים את התחקיר תוך ימים ולהגיש המלצותיו, אך המועד נדחה.

עוד על האירוע הטראגי:
הלוחם שהרג בשוגג את קצין צה"ל זעק: "מה עשיתי"
אבי הקצין שנהרג מאש כוח צה"ל: "טל מת לשווא"
"ישנתי במיטה של בני כי הרגשתי שמשהו רע קרה"

נסי נחמן ליד קבר של בנו טל נחמן , שנהרג הבוקר מירי צה"ל במהלך אימון בצפון רצועת עזה. ינואר 2014. יותם רונן
אביו של סרן נחמן בהלווייתו/יותם רונן

גורם המצוי בפרטי האירוע סיפר כי לפי שאלות צוות התחקיר, בכוונתם להתמקד בהכנות שקדמו למשימה, בקבוצת הפקודות שניתנה ללוחמים שיצאו לשטח ובדגשים שניתנו ללוחמים לגבי חבירה בין כוח גבעתי שאבטח את המשימה והיה הכוח האחראי לבין חיילי חיל האיסוף הקרבי שביצעו משימת איסוף מודיעין.

לפי טענת חיילים שהיו מעורבים באירוע, ההנחיות שקיבלו מהמפקדים לא היו ברורות לגבי אופן החבירה ונוהל הפתיחה באש. עוד סיפרו החיילים כי המשימה נדחתה לפחות פעם אחת כדי לאפשר לכוחות לתרגל את המשימה ולהיערך אליה בהתאם לפקודות. הגורם הצבאי הוסיף, כי מדובר במשימה פשוטה ולא מורכבת שמתבצעת באופן שכיח באוגדת עזה וכשהתברר כי יש קושי להוציא את המשימה הוחלט להעניק זמן בלתי מוגבל לכוח עד שיחליטו המפקדים בפלוגת החה"ן שהכוח מוכן. הוא הדגיש שהתהליך נבדק ונמצאו פערים בהכנת הכוח, אך הוסיף כי טרם נלמד על מידת חומרתם. בנוסף לכך ציינו הלוחמים כי היו תחת לחץ כבד מיציאת מחבלים ממנהרה וחשש מחטיפה, בהתאם לתדריך היציאה ותדריכים נוספים שהתקיימו עם כניסתם לתעסוקה מבצעית בעזה.

מדובר צה"ל, נמסר: "תחקיר האירוע טרם הסתיים ולכן כל הסקת מסקנות בשלב זה הינה על דעתו של הכתב בלבד".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully