וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ שקד: "הוועדה לא תהיה חותמת גומי של הצבא"

11.2.2014 / 15:12

חברי הכנסת שקד ושלח השיבו לביקורת שיצאה מצה"ל, שטענו כי הוועדה לשוויון בנטל מתנהלת "כמו בשוק". שלח: "צה"ל יודע שלא צריך את כל החיילים". שקד: "החרדים ימלאו הוואקום"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(אתמול: הוועדה לשוויון בנטל אישרה את קיצור השירות לבנים בארבעה חודשים)

בוועדה לשוויון בנטל דחו היום (שלישי) את הביקורת שהטיחו בהם גורמים בצה"ל ובמשרד הביטחון, על כך שהוועדה "מתנהלת כמו שוק". הדברים הגיעו על רקע החלטת הוועדה לקצר את שירות הגברים בצבא, אך לא להאריך במקביל את שירות הנשים. בנוסף, נמתחה ביקורת על השירות הקצר שקובע החוק לבחורי ישיבות ההסדר - 17 חודשים בלבד.

בוועדה לא אהבו, בלשון המעטה, את הדברים. יושבת ראש הוועדה, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמרה הבוקר לוואלה! חדשות כי "הוועדה תפקידה לדון לעומק בהצעת החוק הממשלתית, אך בהכרח לא מחויבת להיות חותמת גומי להמלצותיה". לדבריה, "ועדות הכנסת הדנות בחוקים שהציעה הממשלה, כשמן כך תפקידן. הן מייצגות את מגוון הדעות הקיימות בכנסת ולא רק את אלו של הממשלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא אהבו את הביקורת על הוועדה. שקד ושלח/מערכת וואלה!, צילום מסך

שקד התייחסה גם לקיצור השירות הצבאי, ואמרה כי הוא יחול באופן מלא רק ב-2018. "ההחלטה היא מעשה מתבקש ונכון על מנת להגביר את המוטיבציה לשירות הצבאי, על מנת להכניס את הגברים לשוק העבודה והלימודים מהר יותר, היא סוכמה על דעת כל חברי הוועדה והיא אינה חדשה"

"צה"ל יודע שהוא לא צריך את כל החיילים"

עוד הוסיפה יו"ר סיעת הבית היהודי, כי אין לקשור בהכרח בין הארכת שירות נשים לקיצור שירות הגברים, והוסיפה: "ישנן דרכים נוספות למלא את הוואקום כמו כניסתם של אלפי חרדים לצבא עד תחילת החלת החוק דה פקטו, תקציבים של כ-550 מיליון שקל שיועברו לצבא על ידי הממשלה, וכן הסדרים מול הצבא בעניין שירות נשים, אשר יאפשרו לנשים לשרת בתפקידים רבים יותר בתנאי לחתימת תוספת שירות של כשמונה חודשים".

גם יושב ראש סיעת יש עתיד וחבר הוועדה לשוויון בנטל, ח"כ עפר שלח, התייחס לביקורת של צה"ל ואמר לוואלה! חדשות כי "קיצור השירות לבנים הוא חלק ממודל שירות שהוא יותר נכון ולא רק יותר שוויוני. צה"ל תומך בו ואף הציע אותו באופן מיידי במהלך דיוני הוועדה. צה"ל מקבל עליו פיצוי מלא בכסף, והוא יחול רק כשיהיה גם פיצוי בכוח אדם של חרדים ונשים כאשר יתוקן החוק".

תרגיל של גדוד 101 של חטיבת צנחנים, בגבול לבנון. פברואר 2014. ערן גילווארג
"קיצור השירות לבנים - נכון ושוויוני", אמר שלח. חיילי גדוד 101 של הצנחנים/ערן גילווארג

חבר הכנסת עמר בר לב (העבודה), ששימש בעבר מפקד סיירת מטכ"ל, אמר כי "החיצים של צה"ל צריכים להיות מופנים בראש ובראשונה לאי הארכת משך הגיוס של בני ישיבות ההסדר המשרתים רובם כלוחמים". בר לב התייחס להחלטה שקיבלה הוועדה, לפיה לא יוארך שירות הנשים, החלטה שנומקה בין היתר בכך שאין היגיון להגדיל את עומס השירות על נשים שבוחרות לשרת, כיוון שמחציתן משתמטות משירות.

בר לב כינה זאת "חידלון של הממשלה בטיפול בתופעת השתמטות 42% מהנשים משירות", והוסיף: "לנשים בישראל, בניגוד לבני הישיבות, אין מפלגה ולכן לא יתכן שהנטל יפול מבין כל המגזרים דווקא על אלו שמשרתות". עוד ציין, כי "מוזר שדברים אלו נאמרים על ידי צה"ל דווקא על רקע הידיעות כי נערכת עבודת מטה לקיצור משך השירות לחלק מהחיילים העורפיים".

גורמים בוועדה הבקיאים בפרטי החוק זעמו על דברי נציגי צה"ל, וציינו כי על פי ועדת בן בסט, הצבא יקבל פיצוי כספי של 550 מיליון שקל בשל קיצור השירות. עוד הסבירו הגורמים, כי "צה"ל בעצמו הציע קיצור שירות עכשיו תמורת כסף. צה"ל יודע שהוא לא צריך את כל החיילים, ובכסף הזה אפשר לגייס חיילים לשירות קבע קצר בלי לגייס חייל נוסף". על הביקורת מצד שר הביטחון על אי הארכת שירות ישיבות ההסדר אמרו בוועדה: "שר הביטחון עצמו חתום על מודל ההסדר שאושר אתמול, כחבר בוועדת פרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully