וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סעודי החמיא ללבני: "מבין למה את בצוות המו"מ"

1.2.2014 / 0:24

ראש המודיעין לשעבר של ערב הסעודית החמיא בפומבי לשרת המשפטים על דברים שאמרה בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני בכנס במינכן. לבני: "הלוואי שהיית יכול לשבת איתי על הבמה"

צילום ועריכה: עדו ונדר Wander Productions

(צפו באבו מאזן מתייחס לאפשרות של נוכחות צבאית ישראלית בגדה לאחר ההסכם, השבוע)

בחודשים האחרונים דווח רבות על הידוק הקשרים בין ישראל למדינות הסוניות במפרץ הפרסי על רקע החשש המשותף מתכנית הגרעין האיראנית. הקשרים הללו נותרים לרוב רחוקים מעיני התקשורת, אך אמש (שישי) ניתן היה להבחין בחלק מהידוק היחסים כאשר ראש המודיעין לשעבר של סעודיה קם ממקומו בכנס שהתקיים בגרמניה וחלק שבחים לשרת המשפטים, ציפי לבני.

שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, עם בכיר הרשות הפלסטינית, ד"ר סאיב עריקאת. יריחו, אוגוסט 2007. Emilio Morenatt, AP
לבני ועריקאת. "כל אחת מהמדינות מהווה פיתרון לאומי עבור השנייה"/AP, Emilio Morenatt

האירוע הנדיר התרחש בפאנל בנושא תהליך השלום הישראלי-פלסטיני שהתקיים בכנס הביטחון הבינלאומי בעיר מינכן, גרמניה. לבני ישבה על הבמה יחד עם יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, והשליח האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק. בקהל ישב גם הנסיך הסעודי טורקי אלפייסל, שנחשב לאחד מבכירי השלטון בממלכה וכיהן בעבר כראש שירותי המודיעין שלה.

עוד בנושא היחסים עם מדינות המפרץ:
"ישראל וסעודיה מתכננות במשותף תקיפה באיראן"
האם המו"מ המדיני יסדר לנו טיסות בזול לתאילנד?
קרי מנסה לרתום את מדינות ערב לתהליך המדיני

בין לבני לעריקאת התנהל ויכוח בסוגיית ההכרה ההדדית בין ישראל למדינה הפלסטינית. לבני טענה שסיום הסכסוך יהיה רק על בסיס שתי מדינות לשני עמים - מדינת העם היהודי ומדינה פלסטינית. היא הסבירה שהפלסטינים יצרו את הלגיטימיות שלהם למדינה כיוון שהעם היהודי בנה את ישראל, וסיום הסכסוך יהיה בהבנה הדדית שכל אחת מהמדינות מהווה פיתרון לאומי עבור אחד העמים.

לבני לא התעלמה מהמחיר הטריטוריאלי שתיאלץ ישראל לשלם עבור הכרה זו, והדגישה את חשיבות הסדרי הביטחון. "אנחנו נצטרך להסתכל לאזרחי ישראל בעיניים ולומר שיהודה ושומרון לא יהפכו להעתק ביטחוני של עזה", אמרה לבני. בתום דבריה פנה אליה ממקום מושבו הנסיך אלפייסל, שיבח אותה מול הקהל בפאנל על דבריה הכנים ואמר: "אני מבין למה את הנושאת ונותנת של ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אויב משותף. עלי חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה אמרה לו לבני: "הלוואי שהיית יכול לשבת איתי על הבמה ולדבר על זה", ובכך רמזה לרצונה של ישראל להפוך את שיתוף הפעולה החשאי שמתקיים עם מדינות המפרץ, על פי דיווחים בכלי תקשורת, לשיתוף פעולה גלוי יותר. הבכיר הסעודי לא נענה אמנם להזמנה, אך במהלך האירוע ישב לפרקים צמוד לשר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, ושוחח עמו.

ברק היה הקול העיקרי בממשלתו הקודמת של נתניהו שקרא להידוק היחסים עם מדינות המפרץ. בשיחות סגורות עם נתניהו הפציר ברק לנקוט עמדה ברורה ונועזת יותר בנושא הפלסטיני, בין השאר כדי לחזק את שיתוף הפעולה עם סעודיה ומדינות המפרץ נגד האיום האיראני. דברים דומים אמרה לבני בחודשים האחרונים בראיונות לכלי תקשורת ובדיונים סגורים. בדבריה היא הדגישה את העובדה שבעולם הערבי יש גורמים רבים שרוצים קשר טוב יותר עם ישראל אך החשש מתגובת הרחוב הערבי לקשר כזה - על רקע התמשכות הסכסוך עם הפלסטינים - מונעת מישראל לממש את הפוטנציאל.

עוד אמרה לבני בכנס במינכן כי ישראל והפלסטינים לא צריכים לשאול איזה נרטיב צודק יותר, אלא איך בונים עתיד. ?אני לא מסתכלת על הסדר לשלום בצורה רומנטית, אבל הציניות מסוכנת לא פחות מהנאיביות?, הוסיפה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עדכון ראשון: 23:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully