וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבו מאזן לא יתנגד לאפשר למתנחלים להיות אזרחי פלסטין"

31.1.2014 / 8:05

שליח ארה"ב למו"מ, מרטין אינדיק, חשף פרטים על המתווה להסדר הקבע. בין היתר, ייכתב ש-80% מהמתנחלים יוכלו להישאר בבתיהם ותהיה התייחסות לפיצוי פליטים יהודים ממדינות ערב

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

("תכנית קרי": אין זכות שיבה, בירה פלסטינית במזרח ירושלים)

השליח האמריקני למשא ומתן עם הפלסטינים, מרטין אינדיק, אמר אמש (חמישי) כי הוא התרשם שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אינו מתנגד לכך שמתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות יישארו תחת ריבונות פלסטינית בעתיד. דבריו נאמרו בשיחה עם מנהיגי יהדות ארצות הברית, שהתקיימה כשברקע הסערה הפוליטית שהתחוללה בסוגיה זו בישראל בשבוע האחרון.

עוד על המו"מ המדיני עם הפלסטינים:
אבו מאזן: "מוכן לנוכחות צה"ל בגדה 3 שנים לאחר ההסכם"
האיש שטיפל במפונים בעד השארת מתנחלים בפלסטין
ספין? הפלסטינים: "נתניהו הציע לא לפנות מתנחלים"

אינדיק ערך תדרוך טלפוני עם כמה מנהיגים יהודים בולטים, שבמהלכו מסר להם עדכון על מסמך המסגרת שעומד שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, להציג לישראל ולפלסטינים בשבועות הקרובים. בתדרוך, שפרטים ראשונים ממנו פורסמו אמש בערוץ 10, חזר אינדיק על פרטים שכבר פורסמו בעבר לגבי התכנית: גבולות 1967, השארת כ-80% מהמתנחלים בבתיהם תחת ריבונות ישראל, הכרה הדדית, התייחסות עמומה לבירה פלסטינית בירושלים והכרזה על קץ הסכסוך. גורם שהשתתף בתדרוך אמר לוואלה! חדשות כי אינדיק בכל זאת הפתיע את המאזינים, כאשר אמר כי ארצות הברית מתרשמת שאבו מאזן "לא יתנגד" לאפשר למתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות, שיחפצו בכך, להפוך לאזרחים פלסטינים.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי והמתווך למו"מ מרטין אינדיק. פריז, ספטמבר 2013. רויטרס
המסמך צפוי להתייחס גפ לפיצוי פליטים פלסטינים ויהודים. אינדיק/רויטרס

בתחילת השבוע אמר גורם מדיני ישראלי לוואלה! חדשות כי ישראל העבירה לפלסטינים, באמצעות ארצות הברית, כמה הצעות להשארת מתנחלים בשטח המדינה הפלסטינית העתידית, אך הפלסטינים דחו אותן על הסף. הגורם הוסיף כי האפשרות היחידה שיהיו מוכנים לשקול ברמאללה היא השארת המתנחלים שירצו בכך תחת ריבונות ואחריות פלסטינית מלאה, כולל הסכמה שלהם לקבל אזרחות פלסטינית. אבו מאזן הסכים לפתרון דומה במסגרת הבנות "ביילין-אבו מאזן" שגובשו בשנת 1995.

אינדיק הפתיע את המאזינים גם כאשר אמר כי מסמך המסגרת של קרי צפוי להתייחס לפיצוי לפליטים הפלסטינים, לצד פיצוי לפליטים היהודים ממדינות ערב. קשירת שתי הסוגיות יחדיו הינה דרישה קבועה של ישראל בתהליך המדיני עוד משנות ה-90, אך אם הדברים שאמר לוואלה! חדשות הגורם שהשתתף בתדרוך הם נכונים, הרי שזו תהיה הפעם הראשונה שארצות הברית מקבלת את הדרישה הזו במסמך רשמי.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בארוחת ערב במשרד החוץ האמריקאי, נובמבר 2007. GettyImages
יקבל את המסמך שיציג קרי? אבו מאזן/GettyImages

אינדיק הבהיר כי ארצות הברית מקווה שנתניהו ואבו מאזן יקבלו את המסמך של קרי תוך הצגת הסתייגויות כלליות וקצרות, ומיד לאחר מכן יאריכו את המשא ומתן לתקופה של כשנה, ובסופה יגיעו הצדדים להסכם קבע. אינדיק הבהיר כי כמו שר החוץ האמריקני קרי, שאמר לאחרונה כי הם "מוכנים לשלום כבר השנה ב-2013", גם הוא מאמין שניתן להגיע להסכם קבע עוד ב-2014.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully