וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דברי יעלון, ארה"ב מבהירה לישראל: "נמאס לנו"

15.1.2014 / 10:46

דברי שר הביטחון, שכינה את קרי "אובססיבי", מצטרפים להתבטאויות ארסיות קודמות של שרי ישראל שנאמרו בעילום שם. בבית הלבן דאגו להבהיר לישראל: נחצו הקווים האדומים. פרשנות

צילום: שי מכלוף, רויטרס, לע"מ; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בין הדברים הקשים שיוחסו לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בפרסום אתמול (שלישי) ב"ידיעות אחרונות", הופיע הביטוי "מספיק זה מספיק" - תרגום לא מספיק מוצלח לעברית של האמרה האמריקנית הידועה Enough is enough. על פי הפרסום, יעלון אמר בשיחות סגורות שירושלים צריכה להעביר מסר ברוח הזו לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, על רקע מאמציו להביא להסכם ישראלי-פלסטיני. בפועל, זה בדיוק המסר שהעבירו אמש גורמים בכירים בארה"ב לראש הממשלה נתניהו ושריו, על רקע המתקפות האישיות של שרים בכירים בממשלה כנגד השר קרי - מסר שאילץ את יעלון לפרסם סמוך לחצות הודעת התנצלות אישית כלפי קרי.

עוד בנושא יחסי ישראל-ארה"ב:
הבית הלבן נגד יעלון: "סילף את דברי קרי, לא ציפינו ממנו"
ביידן על תהליך השלום: "רגע היסטורי שאסור לפספס"
שגרירים אמריקנים: "התיווך של קרי מזכיר את השיחות בין ישראל למצרים"

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. וושינגטון, ינואר 2014. רויטרס
שרשרת מתקפות אישיות נגדו. קרי/רויטרס

האמריקנים עוקבים כבר כמה ימים אחר ההתבטאויות האישיות והארסיות שמנפקים שרי ממשלת ישראל כנגד שר החוץ של ארה"ב. כל עוד האמירות נעשו בעילום שם, כמו למשל בכתבת השער של "ישראל היום" בשבוע שעבר, שכללה מתקפה אישית על קרי מצד "גורמים מדיניים בכירים" - האמריקנים הבליגו. גם ראש הממשלה נתניהו ספג בשנים האחרונות ביקורת לא עדינה בכלל מצד גורמים עלומי שם בוושינגטון.

אלא שבימים האחרונים המתקפות החריפו והפכו לגלויות, עד כדי כך שהבית הלבן הודיע כי לא כך נוהגים בין בעלי ברית - אמירה חריפה ויוצאת דופן במערכת היחסים הישראלית-אמריקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גם השר אריאל הרגיז את האמריקנים

זעמם של האמריקנים החל להצטבר כבר שלשום, כאשר שר השיכון, אורי אריאל, אמר בראיון רדיו כי קרי סמך את ידיו על מכרזי הבנייה של ישראל בהתנחלויות - ולכן אין לארה"ב כל סיבה לבקר את ישראל על המשך הבנייה תוך כדי המשא ומתן. אריאל כבר אמר לפני כחודש כי קרי "אינו מתווך הוגן" בין ישראל לפלסטינים, אלא שהאמירה שלו שלשום הרגיזה את האמריקנים הרבה יותר - היא הציגה את קרי כשקרן. גורם אמריקני הכחיש את הדברים בתוקף אתמול בצהריים, והוסיף בנימה לא ממש דיפלומטית: "השר קרי מעולם לא שוחח עם אורי אריאל, שאינו נמצא בעמדה המאפשרת לו לתאר שיחות בין קרי לבין ראש הממשלה נתניהו".

אם התבטאותו של השר אריאל הרגיזה בעיקר את אנשי צוותו של קרי בירושלים, שנאלצו להכחיש בתוקף בשיחות עם הפלסטינים את הטענה לפיה ארה"ב אישרה את הבנייה בהתנחלויות, הרי שהדברים שיוחסו אתמול לשר הביטחון יעלון הגיעו ישירות לשולחנו של שר החוץ קרי, ומשם גם לבית הלבן. התגובה הפומבית של האמריקנים הייתה חריפה, אך המסרים שהועברו לירושלים בערוצים הדיפלומטיים היו קשים עוד יותר.

וושינגטון דרשה התנצלות מפורשת ואישית, ולא רק הבהרות סטנדרטיות על חשיבות היחסים עם ארה"ב - כפי שפרסמו נתניהו יעלון בשעות הצהריים. התנצלות כזו, פורסמה כאמור סמוך לחצות אחרי שיחה ארוכה בין נתניהו ליעלון.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה ונתניהו בבית הלבין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הבעיה של האמריקנים אינה עם הביקורת המהותית של יעלון כלפי תכנית הביטחון שהציע קרי בבקעת הירדן, אלא עם הנימה האישית והתוקפנית, ובעיקר עם הקביעה שקרי לא מחויב לביטחון ישראל. מי שבינתיים מחככים את ידיהם בהנאה לאור ההתכתשות הפומבית בין וושינגטון לירושלים, הם הפלסטינים. אם קרי ייכשל בניסיונו להשיג "הסכם מסגרת" והמשא ומתן יתפוצץ, הפלסטינים ישתמשו בחילופי המהלומות של היממה האחרונה כעדות לכך שהצד הישראלי דחה בתקיפות את הצעותיו של קרי, תקף את שר החוץ האמריקני בעלבונות אישיים ובכך למעשה הכשיל את המגעים.

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
ישראל וארה"ב מתכתשות - והפלסטינים מרוצים. לבני, קרי ועריקאת/AP

רק שלשום, בטקס האשכבה לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, הדגיש סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עד כמה חזקה הברית בין ארצו לבין ישראל. ביידן חזר על הנקודה הזו כמה פעמים בנאום ההספד שלו, ובהמשך הערב אמר דברים ברוח דומה בפגישותיו עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא פרס. אלא שביידן גם הבהיר כי ממשל אובמה, כולל הנשיא עצמו, מחויב לחלוטין ליוזמת השלום של קרי. זו נקודה חשובה שבירושלים לא כולם מבינים את השלכותיה. גורמים המקורבים למשא ומתן הישראלי-פלסטיני אמרו לוואלה! חדשות כי אובמה לא רק תומך בקרי, אלא אף מפציר בו "לחדד" את הניסוחים שהוא מתכוון להציג לשני הצדדים, ולא להסתפק בניסוחים עמומים. אחד הגורמים אמר לוואלה!: "מי שמתקיף את קרי, לא מבין דבר אחד: קרי ואובמה רואים עין בעין בנושא הפלסטיני. מתקפה אישית על קרי בנושא הזה, היא כמו מתקפה אישית על הנשיא - כולל כל ההשלכות המתלוות לכך".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully