וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הליך מזוהם": למה בוטלו הבחירות בבית שמש?

גלעד גרוסמן

26.12.2013 / 18:15

פגיעה בטוהר המידות שמהווה "איום ממשי על הדמוקרטיה", היא חולייה בשרשרת מדאיגה של ליקויים בהליך הבחירות. כך החליטו השופטים על ביטולו של ההליך אותו כינו "מזוהם"

צילום: עומר מירון, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

"ביטול בחירות הוא סעד קשה. הוא פוגע באינטרסים חשובים של יציבות השלטון ושמירה על סופיות הכרעת הבוחרים. הוא מכניס מחדש את תושבי הרשות המקומית למערבולת פוליטית, מקים מרבצם יצרים ומאבקים, ומשליך לטמיון כספים ומשאבים ציבוריים ופרטיים שהושקעו בבחירות המקוריות", כך כתבו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר החליטו היום (חמישי) להורות על קיום בחירות חוזרות לראשות עיריית בית שמש.

השופטים הבהירו כי מדובר בצעד קיצוני, שלא ממהרים לנקוט בו. ואכן, בתי המשפט לרוב דוחים עתירות מסוג זה, כולל מספר עתירות שהוגשו לאחר הבחירות האחרונות. המקרה היחידי ככל הנראה שהתקבלה בקשה דומה היה לפני שמונה שנים, כאשר בוטלו הבחירות לראשות עיריית נהריה.

עוד על זיוף הבחירות בבית שמש:
החלטה דרמטית: בגלל הזיופים - בחירות חוזרות בבית שמש
תחפושות, קוד שתיקה וניצול: כך זויפו הבחירות בבית שמש
תלמידים קטעו את ביקור ראש העיר בית שמש: "תתפטר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבים חוגגים את החלטת בית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבחירות אז בוטלו בשל הסכמים בין מי שזכה בבחירות לבין מתמודדים אחרים שהסירו את מועמדותם. "טוהר הבחירות הוא לב לבה של הדמוקרטיה ופגיעה בטוהר הבחירות יש בה איום ממשי על קיומו של ההליך הדמוקרטי החשוב ביותר - הליך הבחירה", כתב בשעתו השופט מיכה לינדנשטראוס, שקבע בחירות חוזרות. אז מה הוביל את השופטים בירושלים לנקוט בצעד דומה?

עיקר ההחלטה מתבססת על תוצאות החקירה הפלילית בנוגע לבחירות, כפי שהוצגו על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שבצעד חריג ערער על תוצאות הבחירות. וינשטיין טען כי מהחקירה עלה שפעילים של הרשימות החרדיות "חברו יחד במסגרת התארגנות עבריינית שיטתית ונרחבת", ותוך התחזות הצביעו במקומם של מאות בוחרים אחרים.

ההתחזות כללה במקרים מסוימים אפילו תחפושות. המשטרה מצאה בשתי דירות וברכב בבית שמש 161 תעודות זהות וארבעה דרכונים, שעל פי החשד נעשה בהם שימוש לא כשר. היועץ סבור כי השימוש היה רחב בהרבה, ולמעשה השתמשו פעילים ברשימת "כח" החסידית בתעודות זהות של חברי אוכלוסיית ה"קנאים" בבית שמש, שאינם מצביעים מסיבות אידיאולוגיות, כדי להוסיף מנדט לרשימה ולהבטיח את בחירתו של המועמד החרדי משה אבוטבול. בבחירות שהוכרעו על ידי 956 קולות, ברור שאם החשדות נכונים, ייתכן בהחלט שהתנהלות זו הטתה את התוצאה.

לפסק הדין המלא של בית המשפט המחוזי

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הועלו טענות לפיהן אבוטבול עצמו עמד מאחורי אותה התארגנות. אבוטבול/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופטים הגיעו למסקנה כי ההתרשמות של וינשטיין נכונה, וכפי הנראה ההתחזות אכן הייתה בהיקף גדול בהרבה מאותן תעודות זהות שנמצאו. "תופעה זו היא ליקוי מהותי היורד לשורש הבחירות, והיא התרחשה בהיקף משמעותי ביותר", נכתב בפסק הדין. השופטים השתכנעו כי לא היה מדובר בזיופים נקודתיים, אלא בהתארגנות שיטתית ונרחבת שנועדה לסייע לאבוטבול. יובהר כי לא הועלו טענות לפיהן אבוטבול עצמו עמד מאחורי אותה התארגנות.

השופטים מציינים כי הפעילות הייתה "בגדר סוד גלוי" בקרב אותם "קנאים", וכי נפרשו מוקדי איסוף תעודות זהות בבתי כנסת, שליחת שליחים לבתי בעלי התעודות ואף פניה ברחוב אל קהל שאינו מצביע. השופטים התרשמו לחומרה מהעובדה שהתעודות "הופקדו" בשורה ארוכה של בתי כנסת, וכי לטענת אנשים שמסרו עדות במשטרה, היה מדובר בתופעה רחבת היקף. "היו הרבה אנשים בבית הכנסת ודיברו על הפקדת תעודות הזהות", סיפר אחד הנחקרים, "היו עוד מלא אנשים שמסרו תעודות זהות בבית הכנסת לעמדת פיקדון".

פסק הדין מתייחס גם ל"אמצעי ההסוואה" שנמצאו אצל החשודים השונים - 15 כובעים, מטפחות ומשקפי ראייה בצבעים שונים. גם העדים השונים סיפרו על תחפושות. עד אחד אמר שנאמר לו כי "מי שיצביע יתחפש באמצעות כובע ובגדים וכל מה שצריך כדי להידמות לי". גם התכנון מראש ומספר הדירות בהן נעשה שימוש היו גורמים שהצביעו על חומרת המעשים. השופטים דחו את טענת החשודים, לפיה שמרו על התעודות כדי לסייע לבעליהן האמיתיים להצביע בשל החשש של אותם מצביעים מ"הקנאים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההפגנות בבית שמש לאחר שנודעו חשדות הזיופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שבחנו את הראיות, השופטים הגיעו למסקנה כי הזיופים נעו סביב 1,000 עד 1,400 קולות, מספר הגבוה מההפרש בו ניצח אבוטבול. "השילוב של סדרי הגודל של היקף הליקוי הנרחב, וכן הראיות המספיקות בדרגת אפשרות ממשית בכל הקשור למהימנות הקולות הפסולים עבור מר אבוטבול דווקא, מבססים עילת ביטול של הבחירות לראשות הרשות המקומית", נכתב בפסק הדין. אולם, הם השופטים הבהירו כי אף אם מספר הקולות הפסולים אינו מספיק לשנות את תוצאת הבחירות, יש מקום לבטל אותן כאשר ההליך "זוהם" בצורה משמעותית.

"הבחירות נתפשות - ובמידה רבה של צדק - כיום החג של הדמוקרטיה", סיכמו השופטים את פסק הדין, "אלא שהתמונה שעלתה לפנינו מחומר הראיות הרב שהונח לפתחנו לא הייתה, למרבה הצער, תמונה חגיגית. הליקויים שעליהם עמדנו הם ליקויים חמורים. הם יורדים לשורש הבחירות שהתקיימו בבית שמש. יש בהם משום פגיעה חמורה בטוהר הבחירות... אין מנוס מביטול הבחירות והשבת העניין לבוחר - על מנת שיאמר את דברו".

פסק הדין, מטלטל ככל שיהיה, אינו סוף הפסוק בפרשה. אבוטבול רשאי לערער לבית המשפט העליון, ויש להניח שיעשה זאת. במקביל, המסקנות של השופטים בהליך המנהלי אינן בהכרח אלה שיתקבלו בהליך הפלילי. קשה להאמין שהיועץ לא יורה בסופו של יום על הגשת כתבי אישום בפרשה, וזאת בשל האמונה שלו כי אכן מדובר היה בתופעה פסולה ונרחבת, אולם בהליך פלילי קשה יותר להוכיח את ההאשמות. בנוסף, אם אכן יתקיימו בחירות נוספות, על תושבי בית שמש להגיע פעם נוספת לקלפי. הבחירות החוזרות יהוו כנראה הוכחה טובה יותר מכל פסק דין לגבי מאזן הכוחות האמיתי בעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully