וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה לא רוצה הסלמה, אך ספק אם השקט יישמר

הלבנוני שירה למוות ברס"ר שלומי כהן פעל כנראה לבדו, ובביירות מיהרו לשגר מסר מרגיע. אולם הגבול השברירי עלול להתלקח לא רק בגלל חיזבאללה, אלא גם ביוזמת קיצונים סונים

צילום: אדריאן הרבשטיין, טל אנגלנדר, שלומי גבאי, אלון בסון – משרד הביטחון; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

יממה חלפה מאז התקרית שבה נהרג רס"ר שלומי כהן, שלשום ליד ראש הנקרה, ועד עתה לפחות אין בידי ישראל אינדיקציה כי החייל הלבנוני ירה לעבר כהן "בשליחות" ארגון כלשהו או יישות מסוימת. במילים אחרות, למרות הנטייה המיידית לחשוד בחיזבאללה במעורבות בירי, הארגון השיעי ככל הנראה אינו קשור לאירוע הנקודתי.

התחקיר שנערך בצה"ל מעלה חשד סביר שמדובר היה בפעולה של חייל לבנוני, שהחליט על דעת עצמו לפגוע בחיילים ישראלים. היורה שהה סמוך לגבול יחד עם עוד חמישה או שישה חיילים, לפני שרץ לעבר הגדר ופתח באש לעבר כלי הרכב שבו נסע רס"ר כהן. צבא לבנון וכך גם ראש הממשלה סלים מיקאתי, ניסו להרגיע ככל הניתן את הרוחות ולהבהיר שהירי אינו מקובל על הפיקוד העליון של הצבא.

עוד על התקרית הקטלנית בגבול:
אביו של החייל שנהרג: ”חבל שהבת הקטנה לא תכיר אותו”
בניגוד לפקודה: החייל שנהרג נע ללא מיגון ונשק

צבא לבנון פרסם אמש הודעה המתייחסת לאירוע הירי, שבה נכתב: "מפקדת צבא לבנון מבהירה כי מה שקרה הינו תוצאה של התנהגות אישית של אחד החיילים". על פי ההודעה, "מונתה ועדה צבאית כדי לחקור את הנושא. יש תיאום עם כוחות יוניפי"ל לטיפול בהשלכות האירוע, והצבא מחויב להחלטת 1701 באופן מלא, בייחוד בכל הנוגע לשמירה על יציבות אזור הגבול בשיתוף פעולה ותיאום עם הכוחות הבינלאומיים".

שלומי כהן שנהרג בתקרית הירי בראש הנקרה יחד עם אשתו מעיין. דצמבר 2013. באדיבות המשפחה
כהן ואשתו/באדיבות המשפחה

אתמול הבוקר נפגשו נציגים של צבא לבנון עם עמיתיהם הישראלים ונציגים של יוניפי"ל בניסיון להבהיר את נסיבות התקרית. מיקאתי עצמו נפגש אתמול בבוקר עם צמרת הצבא הלבנוני והודיע לשליח האו"ם ללבנון, דרק בלאמבלי, כי "זו הייתה יוזמה עצמאית". מיקאתי, לפי דיווחים בתקשורת הערבית, הביע את תקוותו שהשקט בגבול יישמר. גם בישראל נמנעו מלהפנות אצבע מאשימה כלפי חיזבאללה ובמקביל העבירו מסרים חריפים לממשלה בביירות ולצבא לבנון בדבר אחריותם לירי.

אולם על אף הרצון העז של כל הצדדים לשמור על השקט, לא ברור עד כמה יחזיק מעמד הסטטוס קוו השברירי בגבול. חיזבאללה, באופן מוזר, אינו הגורם הקיצוני ביותר הפועל בגזרה כשיותר ויותר סונים קיצונים מנסים להגיע לגדר עם ישראל. שלשום אף תקפו חמושים, ככל הנראה סונים, עמדות של צבא לבנון ליד צידון ובדומה למצב בחזית הגולן, סביר גם שינסו לפגוע במטרות ישראליות מכיוון לבנון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חיזבאללה משתמש בחיילי צבא לבנון

במקביל, לא ניתן להתעלם גם מתהליך ההקצנה של צבא לבנון וההתקרבות שם לחיזבאללה. צמרת הארגון השיעי מעורבת במינוי הקצונה הבכירה בצבא ובידיה היכולת להטיל וטו על מינוי של מפקדים בכירים לגזרה כזו או אחרת. לחיילי צבא לבנון ולמפקדיו יש גישה חופשית לגבול עם ישראל, בניגוד לעמיתיהם בחיזבאללה, שלפחות על פי החלטה 1701 של מועצת הביטחון, אסורה תנועתם מדרום לנהר הליטני. חיזבאללה אינו ממלא כמובן את הוראות ההחלטה ומקים בסיסי רקטות בדרום לבנון, אך ניתן לשער שהוא עושה גם שימוש לא מבוטל בחיילים הלבנונים שרובם בני העדה השיעית.

לעת עתה לפחות ברור כי לחיזבאללה אין אינטרס להביא להתלקחות מול ישראל כל עוד הוא מעורב בלחימה הקשה בסוריה. אולם אפשר להעריך שהוא ממשיך בהכנות לקראת העימות הבא עם ישראל ובכלל זה ניתן לציין את איסוף המודיעין על הנעשה בצד הישראלי באמצעות חיילי צבא לבנון.

(עדכון ראשון: 23:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully