וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס חופר מנהרות, אך לא חותר לעימות עם ישראל

14.10.2013 / 8:00

בכירי מערכת הביטחון לא הופתעו ממנהרת הטרור שנחשפה בדרום עזה. חמאס אמנם הקים כמעט עיר של מנהרות מתחת לרפיח, אך כשהמצרים לוחצים - אין לו אינטרס להביא להסלמה. פרשנות

מערכת וואלה!

(צפו בסיקור המנהרה, אתמול במהדורת וואלה! חדשות)

מנהרת הטרור שנחשפה בשבוע שעבר בדרום רצועת עזה לא הפתיעה, מן הסתם, את בכירי השב"כ וצה"ל בפיקוד דרום. מפקדי צה"ל באזור אומרים כמעט בכל הזדמנות שחמאס עושה מאמץ גדול לחפור עוד ועוד מנהרות בין הרצועה לישראל כדי להשתמש בהן במקרה של הסלמה מחודשת. גם חמאס אינו מנסה להסתיר את כוונתו. בהצהרה של דובר הזרוע הצבאית של חמאס הערב (ראשון) נאמר כי "המנהרה הראשונה תוביל לעוד אלפי מנהרות אחרות".

התגלתה מנהר, טרור ענקית ,  אוקטובר  2013. מערכת וואלה!
המנהרה שנחשפה בדרום הרצועה, הבוקר/מערכת וואלה!

בחינה ויזואלית של אזור הגבול מביאה גם למסקנה שחפירתן של מנהרות שכאלה אינה משימה מסובכת במיוחד עבור הארגון שהצליח בשש השנים האחרונות להקים כמעט עיר של מנהרות מתחת לרפיח. בסמוך לגדר הגבול יש לא מעט בתים, חלקם מרוחקים כמה מאות מטרים בלבד מהצד הישראלי, שבכל אחד מהם יכול חמאס למקם את פתח המנהרה. לא מעט פלסטינים גם נעים באור יום בחלקות הקרקעיות שמול הגבול. רובם מן הסתם אזרחים תמימים, אך אחרים עלולים להיות פעילי חמאס שעוסקים במיקום של פתחי מנהרות או באיסוף מידע על הצד הישראלי.

חמאס לא פוסק בהכנות לעימות הבא

היכולות של חמאס לחפור מנהרות מרשימות באו לידי ביטוי בשנים האחרונות. אין זה סוד שמתחת לעיר עזה בנה הארגון רשת של תעלות ומנהרות ששימשו את בכיריו להסתתר מההפצצות הישראליות במהלך מבצע "עמוד ענן" ואפילו במהלך "עופרת יצוקה". חמאס, כך נראה, לא פוסק לרגע מההכנות לקראת העימות הבא עם ישראל ונראה שסימן השאלה אינו סביב התרחשותו של סבב אלים נוסף, אלא עיתויו.

ועדיין, אין לטעות. לחמאס אין אינטרס להגיע לעימות כולל מול ישראל. לא כרגע לפחות. גם הערב רמז ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה, כי אין פני חמאס להסלמה. בנאום שנשא בפני מסיימי קורס קצינים במשטרת עזה, אמר הניה כי אנשיו רואים לנגד עיניהם גם את ביטחונה של מצרים וישמרו על הגבול עם סיני. ראש ממשלת חמאס יודע כי הדרישה המצרית החד-משמעית מארגונו, ומהניה עצמו, היא להימנע מכל סוג של עימות צבאי מול ישראל, אחרת יפעלו המצרים עצמם נגד חמאס.

שני פלסטינים נחים ומעשנים סיגריה במנהרה בין עזה לסיני, ספטמבר 2013. רויטרס
פלסטינים במנהרה בין עזה למצרים/רויטרס

אך אם נשאל את תושבי עזה, נראה שהמלחמה הבאה קרובה מתמיד. ק', תושב צפון הרצועה, סבור שהמצב הכלכלי של עזה כל כך רע שזו שאלה של זמן עד שהרצועה תבער. "זה לא יופנה נגד ישראל, אלא נגד חמאס", הוא אומר בביטחון מלא. "לתושבים נמאס מהם. שש שנים הם לא הצליחו להביא לשום שינוי, להיפך. עדיין אין לנו חשמל כמו שצריך והכלכלה הרוסה. היום אנחנו תחת מצור ולא בגלל ישראל, אלא בגלל המצרים שהסתכסכו עם חמאס. אבל לפני שנגיע לעימות איתם, הם (החמאס - א.י) יגרמו להסלמה מול ישראל ויירו קסאמים, כדי שהמחאה נגדם תפסיק".

ק' הוא בעל עסק קטן שמעולם לא נחשד באהדה יתרה לחמאס, אך גם לא לרשות הפלסטינית ולפתח. "ההם היו מושחתים, עכשיו אלה. ואנחנו אלה שנפגעים. יש לנו חג עוד יומיים - עיד אל-אדחא - ולאנשים אין כסף. כל הסחורות יקרות עכשיו, אין חומרי בנייה".

דבריו של ק' אינם יוצאי דופן במציאות הנוכחית של הרצועה. הייאוש עושה את שלו ומצד אחד גורם לאדישות רבה בקרב המבוגרים, אך גם לזעם של הצעירים כלפי חמאס. ייתכן שההבנה של ישראל את הפוטנציאל הנפיץ של הרצועה לנוכח סגירת המנהרות ועליית המחירים הביאה למסרים עדינים שהעבירה תל אביב לקהיר, בדבר הצורך להקל במעט את המצור על עזה. וכך, באורח פלא, במקביל להודעה הישראלית על הפסקת העברת חומרי הבנייה מישראל לרצועה כתגובה על בניית המנהרה, התברר כי המצרים חידשו את האספקה והתירו ל-51 משאיות עם חומרי בניין לעבור מסיני לעזה. תזמון מקרי. לא נראה שזה הסיפור הפעם.

לקריאה נוספת
פרסום ראשון: צה"ל חשף מנהרת טרור בין עזה לעין השלושה
הצצה למנהרת הטרור שנחשפה; "סוכל מגה-פיגוע"
מנהרת הטרור על גבול עזה: הגדולה ביותר שנחשפה עד כה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully