וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: צה"ל חשף מנהרת טרור בין עזה לעין השלושה

13.10.2013 / 8:12

אורכה של המנהרה כקילומטר לפחות ועומקה בקטעים מסוימים 15 מטרים. היא הכילה תאורה ומסילה לקרונית קטנה שעלולה להוביל חייל חטוף או מחבלים במהירות מקצה לקצה

צילום: באדיבות ערוץ 10, אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

צה"ל חשף בשבוע שעבר מנהרה התקפית שנחפרה בדרום רצועת עזה מהשטח הפלסטיני לשטח הישראלי, באזור הקיבוץ עין השלושה. גורמי צבא בפיקוד הדרום מעריכים כי אורכה של המנהרה הוא כקילומטר לפחות, וחלקים ממנה נחפרו בעומק של כ-15 מטרים מתחת לפני האדמה.

הגורם ציין כי המנהרה נחפרה באופן מאוד יסודי, בדומה למתווה המנהרה שנחשפה על ידי מפקד החטיבה הדרומית, אל"מ עמוס הכהן, בחודש יולי השנה. באותם ימים הגדירו בצה"ל את המנהרה ההיא כאחת המנהרות המשוכללות שנחפרו אי פעם מרצועת עזה לישראל. בדומה לה, הותקנו במנהרה שנחשפה כעת תאורה ומסילה להובלת קרונית קטנה, שעלולה בזמן אמת להוביל מחבלים או חייל חטוף מצד לצד במהירות רבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחשיפת המנהרה בפתח ישיבת הממשלה. "אני רוצה לשבח את צה"ל על חשיפת מנהרת הטרור בעזה", אמר נתניהו. "זה חלק מהמדיניות שלנו שמשלבת תקיפה, סיכול, פעולות מודיעין, פעולות יזומות ופעולות תגובה. כתוצאה מהמדיניות הזו, השנה הזו היא השקטה ביותר מזה עשור. עם זאת, אנו רואים עלייה בפעילות הטרור בשבועות האחרונים".

מנהרת הברחה בגבול בין רצועת עזה למצרים, ספטמבר 2013. AP
המנהרות הולכות ומשתכללות/AP

בעקבות חשיפת המנהרה החדשה, נסגר בשבוע שעבר האזור מחשש שהיא ממולכדת או משמשת פיתיון לחיילי צה"ל בזמן שמנהרות אחרות פועלות בשטח. לוחמי פלגת "סמור" של יחידת יהל"ם מחיל ההנדסה, המתמחים במנהרות, הוקפצו אל פתח המנהרה, ולאחר שנשללה האפשרות כי היא ממולכדת, פתחו בסדרת פעולות באמצעות רובוטיים מתקדמים שנכנסו לאחרונה לפעילות מבצעית על מנת למפות את המבנה שלה, לגלות לאן היא מובילה ולבחון אם היא מסתעפת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האזור שבו נחשפה המנהרה

הגורם הצבאי הוסיף בסוף השבוע: "בצה"ל חוששים שיש בשטח עוד עשרות מנהרות התקפיות 'רדומות', שבהחלטה אחת יכולות לשמש את ארגוני הטרור בעזה, ובראשם החמאס, לפיגוע במהלכו יחדרו לשטח מדינת ישראל. מנהרות מסוג זה עלולות לשמש לחדירת מחבלים לצורכי חטיפה או פיגוע מיקוח, או לחלופין, לניסיונות להניח מטען חבלה רב-עוצמה שיתפוצץ תחת מוצב או מבנה ביישוב סמוך לגדר. בצה"ל מטילים את האחריות על ארגון החמאס, האחראי לכל המתרחש ברצועת עזה".

בחודש האחרון התלוננו תושבי עין השלושה סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה על רעשי חפירות מתחת לפני האדמה שהם שומעים בלילות. אחד התושבים אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "אנחנו שומעים בלילות חפירות של מנהרות. מצפים מצה"ל שיפעיל מאמצים לאתר מנהרות באזור הזה למרות הקושי. אנחנו מבינים שאין עדיין טכנולוגיה שיודעת לאתר את המנהרות, והחשש הזה מעורר דאגה אצלנו. כבר ראינו איך המחבלים השתמשו במנהרה לחטיפת גלעד שליט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תרגיל של יחידת "סמור", המתמחה במנהרות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, אמר הבוקר כי המנהרה נחשפה בזמן ובכך נמנע אסון. "שיתוף הפעולה בין החקלאים, שמעבדים את השדות עד התלם האחרון, לבין צה"ל, שמגן עליהם, מוכיח את עצמו. אנחנו סומכים לחלוטין על צה"ל ועל כיתות הכוננות שלנו, שמאפשרים לנו להמשיך את שגרת חיינו", אמר ילין.

מדוברות המועצה האזורית שער הנגב נמסר כי בהמשך לחשיפת המנהרה, דורשים הבוקר ראשי המועצות באזור עוטף עזה לבטל לאלתר את כוונת צה"ל להפסיק את אבטחת היישובים הסמוכים לגדר המערכת, וכן לממן את רכבי הביטחון הממוגנים. "מדובר בהחלטות תמוהות ומנותקות מהמציאות", נמסר.

הרמטכ"ל, בני גנץ, התייחס ביום שלישי האחרון לתרחישים אפשריים למלחמה הבאה, עמה יצטרך צה"ל להתמודד. בין היתר, תיאר אפשרות שבה ארגוני הטרור יחפרו מנהרות תופת שיובילו לתוך שטח ישראל. "זוהי מערכה שראשיתה תיתכן בטיל מדויק אל עבר בניין המטכ"ל שיפגע בלב הקריה בתל אביב, או במתקפה קיברנטית על אתר המספק שירותים יומיומיים לאזרחי ישראל – הרמזורים יפסיקו לפעול, או הבנקים יושבתו. היא יכולה להיפתח במנהרת תופת שתביא לקריסת גן ילדים או בהסתערות המון על יישוב סמוך גדר", אמר גנץ.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully