וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרל הצ'יליאני שבחר במוות על פני העברה לכלא

אודלדנייר מנה, שעמד בראש שירותי המודיעין של אוגוסטו פינושה, התאבד אמש. הגנרל, בן 87, שהיה אחראי למעשי רצח בצ'ילה ולעינויים מזוויעים, חשש שיועבר למתקן כליאה אחר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בצ'ילה התאבד הגנרל אודלדנייר מנה, שעמד בראש שירותי המודיעין בשלהי משטרו של הדיקטטור אוגוסטו פינושה והואשם בפשעים נגד האנושות. הוא ירה בעצמו אמש (שבת) בעת ששהה בחופשה מבית הכלא בבירה סנטיגו, שם נשא מאסר של שש שנים. לדברי עורך-דינו, הגנרל חשש כי יועבר למאסר בבית כלא צבאי בתנאים קשים. הוא היה בן 87.

מנה הורשע ברצח של יותר ממאה מתנגדי המשטר במהלך ואחרי ההפיכה הצבאית ב-1973 שהעלתה את פינושה לשלטון. הרציחות התבצעו ב"קרון המוות" - יחידה צבאית ידועה לשמצה שאליה הועברו מתנגדי השלטון ונעלמו בה. לפי ההערכות המחמירות ביותר, כ-3,000 בני אדם הועלמו במהלך ההפיכה, ו-30 אלף סבלו מעינויים במהלך מעצרם.

40 שנה להפיכה בצ'ילה: קריאה לפיוס במדינה המשוסעת

אישה מניחה תמונה של קרובת משפחתה שנעלמה בתקופת פינושה על בית הכלא שבו היה כלוא הגנרל אודלדייר מנה. סנטיאגו, צ'ילה. AP
אישה תולה תמונה של קרובה שנעלמה בתקופת פינושה, על קיר הכלא שבו נכלא מנה/AP

בשנים 1978-1979 פיקח הגנרל מנה על מבצע לחילוץ גופותיהם של האסירים הפוליטיים מקברי אחים והשלכתן אל הים. גופות אחרות נשרפו בהוראתו בכבשני ענק. הוא לא נשפט על ההאשמות הללו, שפורסמו בהרחבה בצ'ילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

נשיאי צ'ילה הפעילו לחץ לסגירת הכלא המפואר

יומיים לפני שהתאבד מנה, הודיע נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, על סגירת בית הכלא "קורדילרה" שבו שהה. למחרת יצא מנה לחופשה בביתו, והיה אמור לשוב לבית הכלא היום בבוקר. עורך דינו אמר כי הוא חשש שיועבר למתקן צבאי מרוחק.

בית הכלא "קורדיירה" העניק תנאים משופרים לאסירים, בהם גישה לאינטרנט ולטלוויזיה, מגרש טניס וגנים ציבוריים מטופחים. עם זאת, מנה היה האסיר היחיד שהותר לו לבלות את סופי השבוע בבית.

רבים בצ'ילה זעמו על התנאים הנוחים שמהם נהנו אסירים בבית הכלא. בין היתר נשמעה ביקורת בנושא מצד הנשיאים לשעבר ריקרדו לאגוס ומישל בצ'לט, שהפעילו לחץ על הנשיא הנוכחי לסגור את בית הכלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully