וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמיון לחטיפת שליט: עוצמת שב"כ אינה פוליסת ביטוח

22.9.2013 / 0:10

האחד נחטף במהלך פעילות מבצעית והשני נסע לשטחים בחופשתו, אך למקרי שליט ותומר חזן יש מן המשותף: חיילים שהפקירו את ביטחונם האישי באופן שגם עליונות שב"כ לא יכולה לסייע

צילום: דניאל בוק, עריכה: ליאור נאור

ההודעה הראשונית אמש (שישי) על היעדרות חייל, החזירה את צה"ל ושב"כ שבע שנים אחורה, ליום שבו נחטף גלעד שליט. כל מפקד בצה"ל, מהזוטר ביותר ועד לדרג הפיקודי, יודע שהסיוט הגדול ביותר של קברניטי המדינה הוא חייל חטוף - צמד מלים שמעורר צמרמורת בקרב הדרג הפיקודי. את המסר הזה העביר הדרג הבכיר בצה"ל לכל פקודיו, עד אחרון החיילים, שיודע כי חטיפה עלולה להכניס את המדינה כולה לסחרור וכי עליו להתנגד בכוח תוך שמירה על ביטחונו האישי. במקרה של סמל תומר חזן, כמו אצל שליט, האחריות הייתה על כתפיו.

כשמפקד חטיבת גבעתי היוצא, אל"מ עופר לוי, זיהה את המכנה המשותף לחטיפות חיילים ושלח לכלא חיילים ש"נחטפו" באימונים כדי להטמיע מסר - "חיילים לא נחטפים", הוא עורר ביקורת כלפיו מצד הורי החיילים. אלא שהמציאות מראה שאל"מ לוי צדק. גלעט שליט נחטף בדרום רצועת עזה במהלך משימה מבצעית להגנת הגבול, בעוד שתומר חזן, חייל מנהלה בחיל האוויר, היה בחופשה והגיעה לפגישה שבסיומה נרצח בדם קר בידי פלסטיני. הנסיבות לכאורה שונות לחלוטין, אך עצם החטיפה היא המאפיין הדומה ממנו חוששים במערכת הביטחון. המוטיבציה לחטוף חיילים בארגוני הטרור, כדי לשחרר אסירים שכלואים בישראל, עדיין מרחפת באוויר.

תומר חזן, שנהרג לאחר שפותה על ידי פלסטיני להגיע לשטחים. באדיבות המשפחה
קווים מקבילים לחטיפת שליט. חזן/באדיבות המשפחה

בצה"ל ובשב"כ מתייחסים לחטיפה כאירוע בעל השלכות אסטרטגיות, לכן קבלת המידע על היעדרות חייל והאפשרות שנחטף בידי מחבלים פלסטינים הקפיצה את הארגונים שהחלו לפעול במטרה לאתרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לחטוף חייל

שב"כ פתח את חדר הפיקוד למבצעים מיוחדים כדי לנהל ממנו את המאמץ המורכב. מדובר בחדר שמופעל אך ורק באירועי סיכול ממוקד ומבצעים מיוחדים, שאת האישור להפעילו נתנו בכירים בארגון שישבו בחדר שממנו מתנהלת מלאכת הקודש של איסוף חלקיקי המידע המודיעיני אשר באמצעותם ניתן להרכיב את הפאזל, להגיע לקצה חוט ואף לראות את התמונה המלאה.

מדובר בחדר ענק, קירותיו שקופים, על הקיר המרכזי תלויים מסכי פלזמה שמציגים תמונות בזמן אמת מהשטח ובחלקם מציגים מידע מודיעיני מעובד. מול מסכי המחשב יושבים אנליסטים ובכירי שב"כ שמקבלים מידע ומנתחים אותו. לכל בעל תפקיד משימה רגישה, אך בסופו של דבר מנהל חדר המבצעים הוא זה שמתיך את המידע המודיעיני הכללי ומנחה על פעילות בשטח.

הכפר עזון בשומרון, תומר חזן, ספטמבר 2013. שלומי גבאי
שב"כ לא יכול למנוע פעולות שחייל אחראי להם. חזן על רקע כפרו של המחבל/שלומי גבאי

לאחר שעות של עבודת נמלים, מגיע הרגע הקריטי בו מחליטים בכירי הארגון להוציא הנחיות ברורות. כבר לפנות בוקר הוחלט לשגר את אנשי שב"כ עם יחידת המסתערבים דובדבן של צה"ל, וכן את היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור כדי לעצור בו זמנית מספר גורמים שמעורבים בחטיפת החייל ורציחתו. המהירות בה פעלו שב"כ והכוחות המיוחדים לא מנעו את רציחת החייל, אך כן מנעו סחר בגופה שיכול היה לשנות את מאזן הכוחות בין ישראל, הרשות הפלסטינית וארגוני הטרור בגדה המערבית וברצועת עזה. החקירה עדיין לא הסתיימה, והמניע להסכמת החייל להגיע לפגישה טרם הובהר לחלוטין, אך מה שברור כעת הוא כי ניתן לחטוף חייל בקלות בלתי נסבלת.

עדיף שההורים יבכו כשהילד נכלא, ולא כשהוא נחטף

מתחילת השנה סוכלו יותר מ-30 ניסיונות חטיפת חיילים. צה"ל, על פי מידע מודיעיני משב"כ, עצר גם חברי חוליות טרור. סמל תומר חזן הוא ההרוג השני מטרור במהלך שנת 2013, המוגדרת כשנה השקטה ביותר בעשור האחרון. לשם השוואה, בשנת 2012 נהרגו עשרה אזרחים וחיילים מטרור ובשנת 2011 נהרגו 22 אזרחים וחיילים. למרות ההישגים היחסיים, במערכת הביטחון מבהירים כי העליונות המודיעינית של שב"כ אינה פוליסת ביטוח, ועל כל חייל להקפיד על ביטחוני האישי גם בחופשה.

בחזרה לדבריו של מפקד גבעתי היוצא. כששמעו קציני חי"ר את הביקורת שהשמיעו הורי חיילים על העונשים שקיבלו ילדיהם ש"נחטפו" באימונים ונכלאו, הם בחרו לומר שעדיף לאותם הורים שיבכו על כך שילדיהם בכלא צבאי, מאשר שיבכו על בניהם שנחטפו ונרצחו בידי מחבלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully