וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטיפה והרצח בגדה: החשש הגדול של צה"ל התממש

יהושע בריינר

21.9.2013 / 17:15

חטיפתו ורציחתו של החייל באזור קלקיליה הגשימו את החששות בצה"ל בדבר חטיפת ישראלים למטרות מיקוח לשחרור אסירים. בצה"ל חוששים כי החוטפים לא ינסו להשאיר את החטופים בחיים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: מיכאל ברגמן

הידיעה על היעדרותו של חייל צה"ל, שגופתו נמצאה בסופו של דבר בכפר בשומרון, הקפיצה באופן מיידי את כל מערכת הביטחון על הרגליים. מאז שחרורו של גלעד שליט תמורת שחרורם של מחבלים פלסטינים, התרבו מאוד בפיקוד המרכז ההתרעות בדבר כוונתם של ארגוני טרור לחטוף חייל או אזרח ישראלי בתמורה לשחרור אסירים. רק בשנה האחרונה הצליח צה"ל לסכל לדבריו עשרות התארגנויות של חוליות שתכננו לבצע פיגוע חטיפה. חשוב לציין, כי במרבית המקרים צה"ל הגיע אל החוליות כשהיו עוד בשלבי התכנון הראשוניים. בזכות הפריסה המודיעינית המצוינת שיש לשב"כ בתוך הגדה המערבית הגיעו כוחות צה"ל אל הפלסטינים בטווח זמן קצר, עוד לפני שהספיקו להוציא את תכניותיהן לפועל.

כוחות צה"ל עורכים סריקות סמוך לכפר עזון בשומרון, ספטמבר 2013. שלומי גבאי
כוחות צה"ל סורקים את אזור כפר עזון במסגרת המאמצים לאיתור החייל/שלומי גבאי

אלא שאיום החטיפה ביהודה ושומרון תמורת שחרור אסירים פלסטינים ממשיך להיות החשש המרכזי של פיקוד המרכז. אחד התרחישים ממנו חושש אלוף הפיקוד ניצן אלון הוא חטיפה של חייל המשרת באזור או של מתנחל מאחת הטרמפיאדות הפזורות בשטחים. בתרחיש שכזה, מעריכים בצה"ל, יעדיפו הפלסטינים שלא להחזיק בחטוף בחיים אלא לרצוח אותו ולאחר מכן לנהל משא ומתן על גופתו שתהיה חבויה במבנה או במערה. אצל חלק מהחוליות שנתפסו בשנה האחרונה על ידי צה"ל והשב"כ אותרו דירות מסתור שכבר נשכרו לטובת החטיפה ובחלק מהמקרים הובילו חברי החוליה את כוחות הביטחון הישראליים למערות ולנקיקים באזור, שם תכננו להחביא את הגופה. הפלסטינים יודעים היטב כי לאור היכולת המודיעינית הגבוהה של השב"כ היום בכפרים ובערים הפלסטיניות, אין שום אפשרות ממשית להחזיק בחטוף חי לאורך זמן מבלי שצה"ל יגיע למבנה ולחטוף בתוך זמן קצר.

תרחיש נוסף ממנו חששו בצה"ל הוא מאירוע בו יפותה ישראלי להגיע לשטחים באמתלה של עסקים או על רקע פלילי. בחודשים האחרונים הגיעו סוחרים ואנשי עסקים ישראליים אל הכפרים הפלסטינים על מנת לבצע עסקאות של מכירת מוצרי חשמל או כלי רכב ונשדדו באיומים על ידי הפלסטינים. אירוע הפלילי שכזה עשוי להפוך לאירוע טרור לכל דבר, כאשר לדוגמה קרוב משפחתו של השודד כלוא בישראל או היה מעורב בעימות עם כוחות צה"ל והוא מחליט לנצל את האירוע גם לרצח על רקע לאומני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חפ"ק צה"ל בשערי תקווה, ספטמבר 2013. שלומי גבאי
החפ"ק הצה"לי בשערי תקווה/שלומי גבאי

במערכת הביטחון מזהים גם כי גורמי טרור מעזה מעודדים ומכווינים חוליות ביהודה ושומרון לבצע פיגועי חטיפה, בדגש על חיילים. חלק מאותה הכוונה מגיעה על ידי משוחררי עסקת שליט שגורשו לרצועה ומעוניינים מאוד לשחזר את ההצלחה מבחינתם שהשיג חמאס בעסקת שליט. רוב ההכוונות, מזהים בצה"ל, מגיעות מכיוון חמאס אולם לא מן הנמנע כי חולייה פלסטינית מקומית תחליט לבצע על דעת עצמה פעולת חטיפה. עד היום הצליחו בצה"ל לסכל את החטיפות לאחר שהגיעו אל המתכננים זמן קצר לאחר שהחליטו להוציאן לפועל, אף עוד בטרם החלו לגייס פעילים או לאסוף מידע בסיסי. אולם, במצב כזה בו מעגל המעורבים הפלסטיני הוא מצומצם יחסית וההחלטה היא ברמה המקומית, בשב"כ יתקשו מאוד למנוע את החטיפה.

עוד בנושא:
חייל פותה בידי פלסטיני שעבד עמו - ונרצח ליד קלקיליה

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully