וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הקונגרס האמריקני מעכב את חימוש המורדים הסורים

9.7.2013 / 5:36

חברי סנאט ובית הנבחרים, רפובליקנים ודמוקרטים, הביעו חשש כי חימוש המורדים לא יוביל להכרעת צבא אסד וכי כלי נשק יגיעו לידי ארגון סורי-קיצוני שאנשיו מזוהים עם אל קאעדה

חברי ועדות בקונגרס האמריקני מעכבים את תכנית הממשל האמריקני לחמש את המורדים הסורים הנלחמים נגד צבא סוריה, מחשש שהמהלך לא יוביל להכרעה וכן מחשש שאמצעי הלחימה יועברו בסופו של דבר לידי קיצונים איסלאמים – כך דיווחו הלילה (שלישי) מקורות אמריקנים סוכנות הידיעות רויטרס. לדבריהם, חברי ועדות המודיעין בסנאט ובבית הנבחרים הביעו הסתייגויות מהתכנית של הנשיא האמריקני, ברק אובמה, לחמש את כוחות המורדים במשטר בדמשק באמצעי לחימה.

מורדים סורים במחוז חלב, סוריה. יוני 2013. רויטרס
חשש מזליגת נשק לקיצונים. מורד סורי/רויטרס

למרות המאמצים למצוא פתרון למשבר הפוקד זה קרוב לשנתיים וחצי את המדינה השסועה, והדיווחים החוזרים ונשנים בתקופה האחרונה על כך שאובמה ניאות להעביר אמצעי לחימה למורדים הסורים, גורם בכיר במדינה ערבית וכן מקורות באופוזיציה הסורית טענו כי עד כה לא התקבל אף סיוע צבאי על ידי המורדים. חברים בוועדות – רפובליקנים ודמוקרטים, חוששים כי אמצעי לחימה שארצות הברית תספק למורדים הסורים עלולים להגיע לארגון הסורי-קיצוני "ג'בהת אל-נוסרה", אשר נחשב לגורם מרכזי באופוזיציה הסורית, אך יחד עם זאת מזוהה עם אנשי אל קאעדה הפועלים נגד הכוחות האמריקנים בעיראק. כמה מחברי הוועדות מעוניינים בנוסף לשמוע מפי אנשי הממשל על המדיניות הכוללת של ארצות הברית ביחס לסוריה וכן כיצד לדעתם תשפיע התמיכה הצבאית במורדים על המצב בשטח, בעיקר לאור שרשרת ההישגים של צבא אסד בתקופה האחרונה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בביקור בדרום אפריקה. רויטרס
נשיא ארצות הברי, ברק אובמה/רויטרס

המקורות הוסיפו כי העברת כספים שנועדה למימון משלוחי הנשק למורדים בסוריה הוקפאה באופן זמני על ידי ועדות הקונגרס. מנגד, הודיעה ברנדטה מיאן. דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, כי "כפי שהודענו על הרחבת הסיוע, נמשיך להתייעץ עם הקונגרס בעניין זה". המקורות שהתראיינו לכתבה הסבירו כי בידי אובמה הסמכות להורות על העברת משלוחי נשק למורדים הסורים – גם ללא אישור מהקונגרס. המקורות הוסיפו כי בחודש החולף שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, יחד עם סגן ראש ה-CIA היוצא, מייקל מורל, ערכו סקירה לוועדות המודיעין בנושא חימוש המורדים בסוריה לאור הדיווחים לפיהם אסד עשה שימוש בנשק כימי. בעקבות הסקירה, הסבירו המקורות, גברו הספקות בנוגע למהלך.


בתחילת חודש יוני דיווחה סוכנות הידיעות AP כי נשיא ארצות הברית צפוי לאשר העברת אמצעי לחימה למורדים הסורים, גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו אז כי נשקלת גם האפשרות לשלוח סיוע של מטוסים שייצרו אזור האסור לטיסה בשמי סוריה. כשבועיים לאחר מכן האשים קרי את נשיא סוריה בשאר אסד בכך שהוא נעזר במלחמתו נגד המורדים בארצו בלוחמים איראנים ובאנשי חיזבאללה מלבנון, ובכך מחמיר את מצבה של מלחמת האזרחים במדינה. קרי אמר את הדברים בפגישה שקיימו בדוחא בירת קטאר שרי החוץ של המדינות החברות בארגון "ידידי סוריה", בהן ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, ערב הסעודית, טורקיה, קטאר, מצרים וירדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully