וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוס F-16 של חיל האוויר התרסק בים מול עזה; הטייסים חולצו

טרם ההתרסקות בלב ים, הודיעו הטייסים כי הם נוטשים את המטוס לאחר שזיהו תקלה טכנית במנוע. לוחמי 669 חילצו אותם במצב קל מהמים. הרמטכ"ל שהיה באזור ניהל את החילוץ מלב ים

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

מטוס קרב F-16I של טייסת 107 בחיל האוויר (הדגם המכונה "סופה") התרסק בשעות אחר הצהריים (ראשון) במי הים שמול רצועת עזה. בטרם התרסק המטוס, הודיעו שני הטייסים כי הם נוטשים את המטוס בשל תקלה טכנית במנוע. כוחות של יחידת החילוץ בהיטס של חיל האוויר (669) הוקפצו למקום, ובסיוע כלי טיס של חיל האוויר איתרו את הטייסים בתוך המים. לאחר כשעה, הם חולצו ופונו לבית החולים תל השומר במצב קל.

הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013. דרור עינב
הטייס והנווט מורדים ממסוק החילוץ במנחת שבבית החולים תל השומר, הערב/דרור עינב

מחקירה ראשונית עולה כי הטייסים, טייס אחד בהצבת חירום ונווט בהכשרה, המריאו מבסיס חצרים לטיסת אימוני יירוט יחד עם שלושה מטוסי קרב נוספים מסוג סופה. במהלך הטיסה, במרחק של כ-50 קילומטרים מחופי ישראל ובגובה רב, דיווח הטייס בקשר על תקלת "קאט מנוע", שמשמעותה היא שהמנוע היחיד של מטוס כבה לחלוטין. מרגע זה, ניסה הטייס להפעיל מחדש את המנוע בכמה דרכים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013. דרור עינב
לאחר שהתגלתה תקלה בטכני, הטייס והנווט נטשו את המטוס/דרור עינב

קצין בכיר בחיל האוויר שמצוי בפרטי המקרה סיפר כי חלפו דקות אחדות עד שהטייס והנווט החליטו לנטוש. ברגע הנטישה, הקריא הטייס את נקודת הציון בה נמצא המטוס והודיע בקשר: "אני נוטש". בשלב זה הוקפצו לעברם לוחמי יחידת העילית 669 במסוק יסעור והשניים נטשו את המטוס באמצעות כיסא מפלט. למרבה המזל, הם חולצו בשלום וכאמור הועברו לסדרת בדיקות רפואיות בבית החולים תל השומר.

לאחר ההתרסקות, הגיעו למקום הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, מפקד חיל הים רם רוטברג ודובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי. הבכירים, שהיו באזור בזמן ההתרסקות שינו את מסלול הסיור וניהלו מלב ים את פעולות החילוץ וההצלה. בעקבות האירוע, הורה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להפסיק את טיסות האימונים במטוסי "רעם" ו"סופה" עד לסיום החקירה, כיוון שלשני המטוסים יש מנוע דומה מתוצרת חברת "פרט אנד ויטני", שקיבלה דיווח על התאונה ותשתתף בתחקיר.

מנהל בית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' זאב רוטשטיין, סיפר כי "בשלב זה נעשית הערכה ראשונית לגבי מצבם. כפי הנראה מצבם יציב ונראה קל. למרות שהם שהו כשעה במים הם לא סובלים מהיפותרמיה ואנו תקווה לשחרר אותם כמה שיותר מהר, למרות שעל פי הנוהל יש להשאירם להשגחה של 24 שעות".

הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013. דרור עינב
לוחמי יחידת 669 הוזעקו לחלץ את השניים/דרור עינב

לפני כחצי שנה נטשו טייס ונווט מטוס מדגם דומה, בו זיהו תקלה טכנית חמורה עם נחיתתם על המסלול בבסיס החיל ברמת דוד שבצפון. אנשי הצוות נפלטו כשהם בריאים ושלמים, ופונו לבית חולים לצורך בדיקות רפואיות. למטוס נגרם נזק כבד. מבדיקה ראשונית עלה כי המטוס גלש לנחיתה בבסיס רמת דוד ובשלב מסוים הבחינו הבקרים כי הטייס והנווט, שישבו במטוס בזמן ששעט על המסלול במהירות של 300 קילומטרים לשעה, נוטשים את המטוס לאחר הנגיעה בקרקע. עוד התברר כי סיבת הנטישה היא התקפלות כן הנסע של המטוס במהלך הנחיתה, תקלה שעלולה הייתה לגרום לו לסטות מהמסלול, להתהפך ולהתנגש בתעלה הסמוכה. צוותי כיבוי אש והצלה הגיעו למקום וכיבו את האש שפרצה במטוס. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה על הקמת צוות בדיקה והנחה להשבית את מערך המטוסים לאימונים על מנת לברר את נסיבות התקלה.

מטוס סופה F16I. אתר חיל האויר, דובר צה"ל
מטוס הסופה/דובר צה"ל, אתר חיל האויר

מדובר במטוס קרב רב-משימתי תוצרת חברת "לוקהיד מרטין" אשר נכנס לשירות בשנת 2004. מאז הצטרף לחיל האוויר הישראלי הוא השתתף במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים רבים בהם מבצע "עופרת יצוקה", אך לשיאו הגיע במבצע "עמוד ענן". בשנת 2010 התרסק המטוס במהלך אימון סמוך למצפה רמון בנגב. שני טייסים נהרגו. בשנת 2008 הופסקו הטיסות של מערך הסופה בשל דליפת חומר החשוד כמסרטן ורק לאחר סדרת בדיקות ושיפורים חזר המטוס לשמיים. התאונה האחרונה של המטוס אירעה ביולי 2012 בעת טיסת אימון לתדלוק במהלכה נשבר צינור התדלוק של מטוס הראן (בואינג 707) וגרם לנזק למטוס הסופה. הנושא תוחקר והתגלה כי בשל טעות אנוש של טייס הסופה אירעה התקלה שיכולה הייתה להביא להתרסקות המטוס. האירוע הסתיים ללא נפגעים.

במהלך מלחמת לבנון השנייה נאלצו שני אנשי צוות לנטוש מטוס קרב מסוג F-16I, בעת ניסיון המראה בבסיס החיל ברמון. שני אנשי הצוות, שהיו בדרכם לתקיפה בלבנון, לא נפגעו ונלקחו לבדיקה רפואית. מבדיקת חיל האוויר עלה כי אחד מצמיגי המטוס התפוצץ, וכי הטייס והנווט החליטו לנטוש מאחר שהמטוס נשא כמות גדולה של חימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully