וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסגת הכוח האוסטרי מהגולן תשפיע על היציבות"

6.6.2013 / 18:54

בהודעה מטעם האו"ם נמסר כי החלטת אוסטריה להסיג את חייליה מכוח אונדו"ף המוצב באזור תשפיע על היכולת לשמר את הפסקת האש בין ישראל לסוריה. משרד החוץ: "מצרים על ההחלטה"

"החלטת אוסטריה להסיג את חייליה מכוח שמירת השלום של האו"ם ברמת הגולן תשפיע על היכולת המבצעית לשמר את הפסקת האש רבת השנים בין ישראל לבין סוריה" – כך הודיעה היום (חמישי) ג'וזפין גררו, דוברת מטעם האו"ם. לדבריה, "אוסטריה הייתה עמוד השדרה של המשימה ונסיגתה תשפיע על יכולת הפעולה המבצעית". גררו הוסיפה כי "אנחנו נמצאים במשא ומתן עמם בנוגע לתזמון החלטתם, וכן עם מדינות אחרות על מנת לספק כוחות חלופיים".

מוקדם יותר היום הביע משרד החוץ צער על החלטתה של ממשלת אוסטריה להסיג את חייליה מהכוח הרב-לאומי המוצב בגולן (אונדו"ף). "ישראל מודה לאוסטריה על תרומתה רבת השנים לביטחון באזור, אך מביעה צער על ההחלטה להסיג את חייליה מהגולן", נכתב בהודעת המשרד. עוד נכתב כי ישראל "מקווה שהדבר לא יוביל להסלמה נוספת במצב הביטחון ברמת הגולן, וקוראת לאו"ם לכבד את מחויבותו להחלטה 350 של מועצת הביטחון שבמסגרתה הוקם כוח שמירת השלום ברמת הגולן".

צה"ל  נפרס לאורך הגבול עם סוריה, יוני 2013. ג'יליס
פרישת כוחות צה"ל לאורך הגבול עם סוריה, היום/ג'יליס

מוקדם יותר בצהריים הודיעו דיפלומטים אוסטרים לנציגי משרד החוץ כי בעקבות הקרבות בין הצבא הסורי לכוחות המורדים שהתגברו ביממה האחרונה באזור מעבר קוניטרה והסביבה, בכוונתם להשיב הביתה את מאות החיילים האוסטרים המשרתים בכוח, שאמון על אכיפת הסכם הפירוז בין ישראל לסוריה לאחר מלחמת יום הכיפורים.

בחודשים האחרונים התרחשו שני מקרים של חטיפות חיילי אונדו"ף על ידי כוחות המורדים, ובמקביל אירעו התקפות על מוצבי אונדו"ף וביזה של ציוד יקר ערך. באו"ם החליטו לתגבר את הכוחות באמצעי מיגון וכלי רכב ממוגנים וכן התקבלה החלטה לאסור על סיורים בלילה. ההנחיות החדשות לא עזרו, ונראה כי האירועים ביממה האחרונה הביאו להכרעה.

אנשי אונדו"ף לאחר שחרורם משבי המורדים בסוריה. רויטרס
שחרור חיילי אונדו"ף שנחטפו על ידי מורדים סורים, מרץ 2013/רויטרס

נציגי משרד החוץ מנסים להפעיל לחץ על האוסטרים כדי למנוע את השבת החיילים, עקב חשש שמא מדינות אחרות ילכו בעקבותיהם. האוסטרים מתבצרים בעמדתם לפינוי מיידי "עקב חשש ממשי לחיי החיילים". גורם ביטחוני בכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי כוח אונדו"ף "פועל לשמירה על האזור המפורז. הוא גורם מתאם באזור אבל לא היחידי". לדבריו, "צה"ל לא בונה את כוחו על אונדו"ף ולכן יידע להסתדר, גם אם במקרה קיצוני הכוח יתפרק".

על פי הדוח האחרון של הכוח הוא מונה 1,008 חיילים, בהם 374 מאוסטריה, 343 מהפיליפינים, 194 מהודו, 97 מקרואטיה והשאר ממדינות נוספות. ממשלת קרואטיה כבר החליטה להסיג את כוחותיה מהאזור בשל המצב הביטחוני, לאחר שממשלת יפן החליטה בתחילת השנה להחזיר 31 עובדי או"ם. הדו"ח קובע באופן חד-משמעי שכוחות הצבא הסורי פועלים בניגוד להסכם הפסקת האש בשטח המפורז במסגרת מלחמתו במורדים, ולשם כך הוא העביר ציוד ואמצעי לחימה לרמת הגולן, כפי שארע הבוקר כשהצבא הסורי תגבר את כוחותיו בכלי רכב קרביים משוריינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully