וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידוש במשפט: הסדר טיעון ללא הגשת כתב אישום

גלעד גרוסמן

21.5.2013 / 8:37

על פי ההנחיות החדשות שפרסם היועץ המשפטי לממשלה, התביעה תוכל לסגור תיק ב"הסדר מותנה", ולפיו החשוד יודה במעשים המיוחסים לו ויגובש עמו הסכם ללא הגשת כתב אישום

חידוש משמעותי בעולם המשפט הישראלי. היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין פרסם אתמול (שני) הנחיות חדשות, שיאפשרו לתביעה לסגור תיק ב"הסדר מותנה" – כלומר, חשוד יודה במעשים המיוחסים לו ויגובש עמו הסכם, בלי להגיש נגדו כתב אישום. עד היום עמדו בפני הפרקליטות שתי אפשרויות בלבד - סגירת תיק או הגשת כתב אישום.

ההנחיות החדשות גובשו בעקבות תיקון לחוק הפלילי שנחקק החודש, ומאפשר לחשוד להודות בביצוע עובדות העבירה המיוחסות לו, ולהתחייב לקיים את התנאים שפורטו בהסדר. בתמורה ייסגר התיק נגדו ללא כתב אישום. "הסדר מותנה יעמיד בידי התביעה כלי אכיפה מידתי, אשר יאפשר הלימה טובה יותר, בנסיבות מסוימות, בין חומרת העבירה וכלל נסיבותיה לבין התגובה החברתית הננקטת כלפי העבריין", נכתב בהנחיות היועץ. ההסדר גם אמור להקל על העומס שמוטל על התביעה ועל בתי המשפט, ומנגד להפחית את מספר התיקים שנסגרים בגין "חוסר עניין לציבור".

ההנחיות נוגעות לחשודים בעבירות קלות יחסית

בשלב זה מדובר בהסכמים עם חשודים בעבירות קלות יחסית, מסוג חטא או עוון, שבהן מעשי פזיזות ורשלנות כמו השארת ילד ללא השגחה, כישוף, חדירה למחשבים ועוד. בהמשך צפויה הרשימה להתרחב ולכלול גם עבירות שההסכם לגביהם יכלול ביצוע שעות לתועלת הציבור, ובהן עבירות מסוימות של מעשה מגונה.

ההסכמים יחתמו במקרים שבהם נסיבותיו האישיות של החשוד, בהן גילו, פגיעה משפחתו, נסיבות חייו או התנהגותו החיובית, מצדיקים הקלה, או במקרים שבהם נסיבות ביצוע העבירה או תוצאות העבירה מצדיקות הקלה. כמו כן לא ייחתם הסדר עם לחשוד יש עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה או אם מתנהלים נגדו משפט או חקירה.

ה"עונשים" שמוצעים בהסדר הם תשלום קנס או פיצוי עד סכום של 14,400 שקלים, התחייבות להימנע מביצוע העבירה, או עמידה בתנאי תכנית טיפול, תיקון ושיקום (עד שנה או שנה וחצי במקרים מיוחדים). בהמשך, אם יתקבל אישור משר הרווחה ומשירות המבחן, ייתכן שיתווסף גם ביצוע שעות לתועלת הציבור. לצד זה, תהיה גם אפשרות לשלול את רישיונו של החשוד, לדרוש שיכתוב מכתב התנצחת לקרבן ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully