וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלתי נתפס שבנק גרמני מתעלם מההיסטוריה ומחרים יהודים"

בעקבות פרסום וואלה! חדשות, לפיו הבנק הגדול בגרמניה מאפשר השקעה "מוסרית" שמחרימה את בנק הפועלים, דרש ח"כ אקוניס מהבנק "לבחון שוב" החלטתו. גלאון: "ישראל בדרך לנידוי"

מערכת וואלה!

החלטת הבנק הגדול בגרמניה - "דויטשה בנק" - לאפשר מסלול השקעות "מוסרי" שמחרים את בנק הפועלים, כפי שפורסם היום (שני) לראשונה בוואלה! חדשות, עורר תגובות משני קצות הקשת הפוליטית. "האם יעלה על הדעת שבנק גרמני מחרים יהודים כאילו לא היו דברים מעולם?", תהה סגן השר ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד-ביתנו) במליאת הכנסת, בשל המניע להחלטת הבנק הגרמני - פעילותו של בנק הפועלים בהתנחלויות. לטענת אקוניס, טוב יעשה הבנק אם "ישקול שוב את החלטתו הלא מוסרית, גם בשל ההיבט הציני וגם מבחינה היסטורית".

לפי המסלול ה"מוסרי" בבנק - השלישי בגודלו בעולם - אפשרות ההשקעה המאפשרת להחריג חברות לא מוסריות התבססה על רשימה שהכין מכון מחקר עצמאי בדנמרק, שנקרא "מוסד המחקר הדני הלאומי". בתגובה לכך אמר ח"כ אקוניס כי "דנמרק הפכה למדינה הכי אנטי-ישראלית באירופה".

עוד בנושא
ארה”ב: ”קרי מתנגד לחרמות על ישראל”
נתניהו: האיום בחרם יגרום לפלסטינים להתבצר בסרבנותם
פרידמן: אירופה מובילה את האינתיפאדה החדשה

"החרם הצפוי גדול ועצום"

מנגד, התייצבה יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון ואמרה כי ההחרגה של בנק הפועלים, מלמדת על כך שהמשך השהות של ישראל ביהודה ושומרון תגביר עליה את החרמות. "ממשלת ישראל ממשיכה לטמון את הראש בחול. יוזמות הבנקים להחרים ארגונים בישראל מסוכנות, ונתניהו צריך להתעשת", אמרה. לדבריה, על ראש הממשלה להקפיא את הבניה בהתנחלויות, ו"להפסיק לשלוח את ישראל למסלול של נידוי ובידוד כמו קובה ודרום אפריקה".

היא המשיכה ותקפה את יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, שלאחרונה הקטין בהערכות על החרמות נגד ישראל – וטענה כי בניגוד לדבריו, "החרם הצפוי גדול ועצום יותר ממה שמדינת ישראל התמודדה איתו עד כה". לדבריה, על ישראל להתחיל להתייחס לקולות הללו שכבר הופכים מוחשיים, שכן "העולם סביבנו מאבד את הסבלנות וכבר לא מוכן לשתוק ומבין שקניית תוצרת ההתנחלויות היא תמיכה במפעל הכיבוש והגזל".

ההחלטה לא צפויה להזיק לבנק הפועלים

מסלול ההשקעה החדש של דויטשה בנק שזכה לשם "תעודת סל מוסרית" – שממנו מוחרגות 16 חברות מרחבי העולם, לצד בנק הפועלים, נפתח לאחרונה. מדובר כאמור בתעודת סל המיועדת למשקיעים "מוסריים", שלא רוצים להשקיע את כספם בחברות בעייתיות מבחינה אתית. רשימת החברות המוחרגות, שבנק הפועלים הוא הנציג הישראלי היחיד בה, כוללת גם חברות לפיתוח מוקשים וחברות המסייעות לייצור נשק גרעיני. בישראל מעריכים כי הסיבה להוספת בנק הפועלים לרשימה היא פעילות הבנק בהתנחלויות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
רשימת החברות המוחרמות, כפי שהופיעה עד לפני שעה קלה באתר "דויטשה בנק". מתוך אתר דויטשה בנק, צילום מסך
ההחרגה של בנק הפועלים כפי שהופיעה באתר דויטשה בנק/צילום מסך, מתוך אתר דויטשה בנק

תעודת הסל שממנה מוחרג בנק הפועלים מבוססת על מדד ההשקעות הבינלאומי MSCI. מדובר במדד גדול הכולל כ-1,400 חברות. הבנק הגרמני למעשה מציע למשקיעים ה"מוסריים" להתחקות אחר המדד הזה, אך מבטיח להם שכספם לא יושקע בחברות "לא מוסריות" שכלולות במדד – בהן, כאמור, בנק הפועלים. תעודת הסל הזו זמינה למשקיעים במדינות גרמניה, דנמרק, אוסטריה ולוקסמבורג.

העובדה שבנק הפועלים נמצא ברשימה השחורה של תעודת הסל ה"מצפונית", לא אמורה להשפיע עליו מבחינה כלכלית, ודאי לא בטווח הזמן הקרוב. "דויטשה בנק" מציע מאות מסלולי השקעה, שרובם לא כוללים כל התייחסות מיוחדת לבנק הפועלים. יחד עם זאת, "דויטשה בנק" הוא אחד הבנקים הגדולים והחשובים בעולם, ובמערכת הפיננסית קיים חשש מהאפקט של "מסלולי השקעה מוסריים" מסוג זה, שמחריגים חברות בישראל. "הסכנה היא לא ההשפעה המידית, אלא ההשפעה ארוכת הטווח", אמר לוואלה! חדשות גורם מדיני שעודכן בהחלטת הבנק הגרמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully